Fabia 2 coulance: inkoop- of verkoopprijs?

hsander79

Nieuw lid
Hallo allemaal,

twee maanden geleden hebben we pech gekregen op onze vakantie in Frankrijk. Zowel de koppeling als vliegwiel moest vervangen worden. Dat is allemaal in Frankrijk gebeurd.

Fabia greenline: 2,5 jaar oud, 50k km gereden en net 4 maanden buiten garantie.

Na contact met de garage (en zij weer met PON), biedt PON een coulance-regeling aan: 70% van de materiaalkosten op basis van inkoopprijs. Is het normaal dat dit op basis van inkoopprijs is?

Groeten,

Sander
 

RobSmith

Nieuw lid
Die inkoopprijs is volstrekt oncontroleerbaar, of bieden ze de inkoopprijs ook aan voor de resterende 30 %?
En dan komt daar het duurste, de arbeid nog bij.

Volgens onze Nederlandse wetgeving mag je van een product een realistische levensduur verwachten, en 50.000km en 2,5 jaar is verre van normaal.

Laten zij eerst maar eens vertellen wat de standtijd van deze onderdelen zou moeten zijn!
 

Edwin

Lid
Coulance betekent dat je alleen het deel van de materiaalkosten betaalt? Lijkt mijzelf niet meer dan normaal gezien de normaal verwachte levensduur.
 

ertromp

Forumguru
Coulance betekent dat je alleen het deel van de materiaalkosten betaalt? Lijkt mijzelf niet meer dan normaal gezien de normaal verwachte levensduur.
Coulance is niet alleen een vergoeding over het deel materiaal hoor.
Coulance wordt gezien als een "onverplichte uitbetaling om een financieel nadelig gevolg" te vergoeden.
In geval van de TS zou ik zeker niet akkoord gaan met deze voorgestelde vergoeding op alleen een deel van het materiaal. Ik zou ook de route zoals door @Falcon voorgesteld volgen: rechtsbijstandsverzekering inschakelen
 

EdK

Forumguru
Na contact met de garage (en zij weer met PON), biedt PON een coulance-regeling aan: 70% van de materiaalkosten op basis van inkoopprijs. Is het normaal dat dit op basis van inkoopprijs is?

Pas op PON geeft deze coulance aan zijn dealer en niet aan jou !!
Je dealer probeert nu kostendekkend te werken en bied jou dit één op één aan met de mededeling tjsa dat is wat PON aanbied.
Maar jij hebt de wagen bij je dealer gekocht en dit is jou aanspreek punt en PON voor de dealer.
Dus jij moet nu in gevecht met je dealer om een redelijke overeenkomst te sluiten.
En dat is deze dus niet zoals al meerdere hierboven hebben opgemerkt !
 

hsander79

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties. Het lijkt me ook geen redelijke overeenkomst. Echter, mijn overwegingen:

- de reparatie is in Frankrijk gebeurd, dus bewijslast van het defect is niet meer mogelijk
- de Skoda dealer in Beegden geeft (natuurlijk) aan dat dit het maximaal haalbare is, uitgaande van vorige punt
- de 70% op materiaalkosten lees ik op meer plekken (maar tegen inkoopprijs vind ik vreemd)
- rechtsbijstandverzekering gaat erg lang duren, met risico dat er helemaal geen coulance meer uitkomt

Groeten,

Sander
 

Noord26

Forumguru
Eigenlijk zou je vol verbazing moeten reageren met: "wie of wat is PON? Gezien de leeftijd + kilometrage van een dergelijk onderdeel verwacht ik 100% dekking. Hij is dealer onderhouden!"

Jij doet zaken met je dealer en waar die zijn centen verder vandaan moet halen naast wat jij betaald is zijn aanpak.
 
Laatst bewerkt:

erik2907

Actief lid
coulance
(advocatuur) Frans: mededogen, toegift of toeschietelijkheid zonder dat daarvoor een specifieke reden is te noemen.

Vergoeding van de importeur/dealer voor reparaties die buiten de fabrieksgarantie vallen.

De andere kant van de medaille, je mag blij zijn als de dealer tegemoet wil komen. Het is geen 'moeten', immers de garantie is voorbij.

Wel kun je naar Europees recht mogelijk aanspraak maken op een tegemoetkoming wegens de te verwachten levensduur van het product of een onderdeel, maar zou het vreemd zijn als een auto in Frankrijk gerepareerd is, dat dan een dealer in NL voor de kosten zou moeten opdraaien. Lijkt mij dat de Franse dealer dit met de fabrikant had kunnen kortsluiten ter plaatse via de mobiliteit service. En valt een koppeling niet onder het begrip slijtage onderdeel?
 

hsander79

Nieuw lid
De reparatie in Frankrijk is via ANWB gelopen, echter niet bij een Skoda garage. Dat maakt het wat lastiger.
Vandaag heb ik nog wat heen en weer gebeld en de dealer komt nu met een extra bod, bovenop de coulance van PON. Het begin al ergens op te lijken ;)
 

Cordoba

Forumguru
Volgens onze Nederlandse wetgeving mag je van een product een realistische levensduur verwachten, en 50.000km en 2,5 jaar is verre van normaal.

Volgens mij Europees consumentenrecht, dus niet specifiek Nederlands.

Vliegwiel hoort volgens mij een autoleven lang mee te gaan, dat betekent dus voor het vliegwiel 100% van de kosten (materiaal en arbeid) voor rekening dealer (wat hij met Pon regelt is juridisch niet belangrijk). Wat de koppeling betreft: 30% eigen kosten betekent een levensduur van 167.000 km, dat lijkt me geen heel onredelijke aanname. Kortom 30% van de kosten voor de koppeling (materiaal en arbeid) voor jouw rekening lijkt me redelijk.
 

The bone collector

Senior Member
Vliegwiel hoort volgens mij een autoleven lang mee te gaan, dat betekent dus voor het vliegwiel 100% van de kosten (materiaal en arbeid) voor rekening dealer (wat hij met Pon regelt is juridisch niet belangrijk).

100% is misschien ook een wat onredelijke eis. Ook een autoleven heeft een beperkte duur. Anders kan je met een auto van 20 jaar en 500.000 km ook gaan vragen dat ze gratis het vliegwiel vervangen. In feite zou je op die manier van bij aankoop een lijst hebben met onderdelen die je altijd maar gratis kan laten vervangen....

Maar wel akkoord dat het vliegwiel normaal gezien wel langer mee moet kunnen dan een koppeling.
 

hsander79

Nieuw lid
100% lijkt me inderdaad een onredelijke eis. Slijtage en af en toe een defect hoort erbij, maar na 2 jaar is erg snel.

Bedankt allemaal voor jullie advies. Vandaag bij de dealer geweest en we zijn tot een goede overeenkomst gekomen :-)
 

Cordoba

Forumguru
@The bone collector Ik begrijp dat je in 1e instantie kosteloze reparatie/vervanging van het vliegwiel (dus 100% vergoeding) wat veel vindt, maar misschien kan ik je overtuigen met mijn redenering dat het eigenlijk nog te weinig is!

Normaal gesproken als je (wettelijk) een eigen bijdrage moet betalen, dan is het zo dat de volgende reparatie/vervanging van dat onderdeel is uitgesteld, waardoor de auto (logischer wijze) meer waard is geworden, of de eigenaar kosten bespaart. Bij een achterdemper van een uitlaat bijvoorbeeld, die het na 2 jaar af laat weten: zeg dat zo'n demper normaal 5 jaar meegaat, dan is de eerste vervanging door de eigenaar 2 jaar naar achteren geschoven, en zou de eigenaar 2/5 deel, dus 40% zelf moeten betalen (zowel van arbeidskosten als de materiaalkosten). Als het onderdeel dat problemen heeft, normaal gesproken tijdens een autoleven niet vervangen wordt, is er dus ook geen sprake van waarde verhoging, of uitgestelde reparatie/onderhoudskosten, en is een eigen bijdrage voor de eigenaar dus ook niet reëel.
Als bijvoorbeeld een binnenspiegel vervangen moet worden, door een fabricagefout, dan heb je een mooi voorbeeld van het laatste geval, maar zo zijn er veel meer onderdelen: denk aan ramen, stoelen, achterbank om maar iets te noemen. Een vliegwiel valt voor mij onder dezelfde categorie (hoewel je daar met een 2-massa-vliegwiel over kunt discussieren), en heeft de eigenaar dus geen voordeel bij de vervanging, maar wel de lasten (ander vervoer regelen, auto brengen/halen enz.), vandaar dat je zelfs kunt stellen dat 100% te weinig is.

In het voorbeeld dat je geeft met een auto van 20 jaar oud, en 500.000 km, kun je stellen dat de auto overduidelijk over zijn levensduur heen is, en er dus niets vergoed wordt. (gemiddelde auto gaat nu geloof ik 14-15 jaar mee, km-stand weet ik niet)

Overigens voor de goede orde: de 100% die ik noemde slaat alleen op het deel voor het vliegwiel, een koppeling is een ander verhaal.
 

The bone collector

Senior Member
Dan ga je er wel van uit dat de notie "autoleven" een vaste tijd of kilometerstand is. In praktijk ligt dat natuurlijk niet vast, en zal de constructeur dat ook niet opgeven.
 

jos_br

Actief lid
Een koppeling en vliegwiel blijven een verhaal apart als het om een redelijke levensduur gaat. Een nieuwe koppeling is binnen 5 minuten om zeep te helpen samen met het tweemassavliegwiel. Daarom vallen ze normaal ook buiten de garantie, zeker wanneer deze verbrand blijken te zijn. Heb hier al eens een koppeling vervangen die 15000km oud was doordat de eigenaar constant met de voet op de koppeling reed. Ook verkeerd manoeuvreren door een slippende koppeling verlengt de levensduur bepaald niet. Ik vindt dus iedere handreiking zeer netjes, maakt niet uit of het van Pon of van de dealer komt!

Jos.
 
Bovenaan Onderaan