EPC lampje brandt, storing start/stop

PizzaPieter

Forumguru
Nog een de chronologie opgevraagd en camerabeelden bekeken.

Auto sloeg af toen ze de oprit af wilde rijden.
Onduidelijk of dat gebeurde toen ze wilde koppelen of dat het direct na starten gebeurde.

Dat moment en het moment van storing in de log zijn ongeveer gelijk (klokken lopen niet 100% gelijk) en dus aannemelijk dat de storing toen is vastgelegd en lampje bleef branden. Ze zag het pas minuten later, maar het was ook alleen het lampje en niet een melding op scherm.

Toen heeft ze hem aan de kant gezet, mij gebeld en bij herstart gaf matrix dot kort aan dat er storing start/stop was. EPC bleef branden.

Na etentje waren beide meldingen weg.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik de storingen na zoek op de site van Gerrit Speek geeft deze bij beide storingen:

Druk-schakelaar Motorolie onwaarschijnlijk signaal

En in beide gevallen wordt de bedrading of de sensor als mogelijke oorzaak gegeven. Ik weet niet of @brepus13 weet of bijvoorbeeld de ene foutcode voor een hoge druk en het andere signaal voor een lage druk (of onderdruk) is?

Mijn inschatting is dat het misschien een sensor is die aan het eind van zijn levensduur is, of misschien een begin van een draadbreuk of slechte stekkerverbinding naar de oliedruksensor. In elk geval geen reden om te denken dat de motor zomaar vast kan lopen door onvoldoende smering, ik weet niet of de ECU eventueel de motor uitschakelt als de oliesensor geen goed signaal geeft, puur om de motor te beschermen. In dat laatste geval loop je dus wel een kleine kans dat de auto stilvalt onderweg.
 

Tees

Donateur
Het kan idd alles zijn wat @Cordoba zegt, maar ik schat in dat het eerder een eenmalig foutief signaal is geweest. Niet menselijks is electronica vreemd ;), soms doet die ook fftje kortstondig raar.
Ik heb nog nooit gehoord dat de ECU een motor prefentief uitschakelt, dat lijkt me in sommige situaties ook best link...
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Als de ECU bijvoorbeeld in 10 seconden tijd de brandstofhoeveelheid terug naar nul regelt valt dat gevaar wel mee, een motor die in één keer vastslaat is stukken gevaarlijker in het verkeer, waarbij een voorwielaandrijver op de snelweg gegarandeerd in de rondte gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Forumguru
Volgens mij zit hij hier
271b5e1edb3eda558302bffa68e524c9.jpg
9b18dccffaa4d1e27249c328432dba0f.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Dat is het voordeel van een grote Skoda: die staat zo hoog op de poten dat ie tussenbeentje over de file heen rijdt.
:D

iu
 
Bovenaan Onderaan