Electromagnetische parkeersensoren, dus zonder boren

Ik heb sinds gisteren mijn nieuwe Skoda Fabia Combi 1.2 TSI binnen. Foto's volgens snel, maar heb nog even en vraagje: ik wil graag parkeersensoren zelf achter af inbouwen. Dit heb ik vaker gedaan bij andere auto's, dus zou geen probleem moeten zijn. Het gaat om electromagnetische sensoren, oftewel een strip die ik aan de binnenzijde van de achterbumper plak, waardoor gaten boren niet nodig is.

De inbouw is voor mij dus geen probleem, maar ben benieuwd of iemand anders deze op de Fabia Combi 2 heeft gemonteerd. Reden dat ik dit vraag, is dat ik zag dat ik niet zomaar achter de achterbumper kan komen, zonder deze te demonteren. Dit was anders bij andere auto's, waardoor er interferentie kan optreden met metalen delen die dicht achter de bumper zitten. Heeft iemand ervaring hiermee? Ook hoor ik graag eravringen van jullie mbt het demonteren van de bumper.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb een uitbouwhandleiding voor de achterbumper geplaatst in het download centrum van het forum.......
 

Antera

Donateur
mag ik vragen welke dan ook een goede is of maakt dat niet zoveel uit? had het nog niet eerder gezien en vind het wel een hele mooi oplossing zonder mijn bumper te moeten beschadigen
 
Ja, ik gebruik de sets van Welcome to LinSheng Auto Electronics & Accessories Co., Ltd.. Hier heb ik er ooit een paar gekocht voor 20 Euro per stuk. Inmiddels zijn ze iets duurder geworden. Ik geloof 30 Euro per stuk. Als je niet zo van de Chinese spullen bent, kan je ook de Quintezz EPS 200 kopen. Deze is bijv. Bij de Wehkamp beschikbaar voor 45 Euro. Naar mijn mening komt die alleen uit dezelfde fabriek in China :). Mocht ik hiermee aan de slag gaan met de Fabia, zal ik foto's maken voor een instructie voor hier op het forum.
 

sandieman

Nieuw lid
Als ik op de website van de leverancier het goed lees mag er geen metaal in de buurt zijn.
Dus geen trekhaak :(

Iemand hem al gemonteerd en werkt het (ook met trekhaak?)
 

Canon-Eye

Forumguru
Zo maar een gedachte: als die electromagnetische sensoren (alleen) op metaal reageren, worden dan niet-metalen obstakels überhaupt wel gedetecteerd? Denk daarbij bv. aan houten of gerecycled-kunststoffen paaltjes, duurdere sportwagens met heel veel kevlar aan de uiteinden, e.d.

Ik weet niet zeker of ik hierin wel hetzelfde vertrouwen zou kunnen hebben als in mijn "gewone" pdc, die al reageert als er iemand achter de auto langs loopt...
 

Antera

Donateur
`trouwens nu ik me er even nog in ben gaan verdiepen gaat deze geen problemen als het goed is met trekhaken geven omdat het alleen beweging constateerd en dus zou de trekhaak gen probleem zijn.
 

sandieman

Nieuw lid
Op de fabia zit ook gewoon pdc op de achterbumper, maar op de auto van mijn vader zou dit wel een optie zijn (en hij heeft een trekhaak)
kun je deze simpel aansluiten???, dan maak ik pdc aan de voorkant ;)
 
Zo maar een gedachte: als die electromagnetische sensoren (alleen) op metaal reageren, worden dan niet-metalen obstakels überhaupt wel gedetecteerd? Denk daarbij bv. aan houten of gerecycled-kunststoffen paaltjes, duurdere sportwagens met heel veel kevlar aan de uiteinden, e.d.

Ik heb deze al op een aantal auto's gemonteerd en kan bevestigen dat deze sensoren gewoon alles zien, dus zelf een lange grasspriet. Op YouTube zijn hier ook wel wat filmpjes van te vinden. Metaal geeft echter storing als deze te dicht bij de sensor zit te trillen volgens mij, maar dichtbij is volgens mij 2 cm. Als je al verder er vanaf zit, dan is het prima.

Trekhaak werkt ook gewoon met deze sensor, dus daarvoor ook zeker een mooie oplossing.

Enige minpunten zijn:
- Als je de montage niet helemaal op de juiste hoogte doet, ziet de sensor vrij weinig of juist teveel. Dit heb ik eens gehad, omdat ik te lui was om de bumper eraf te halen en vanaf onderen de strip erop heb geplakt. Ook heb ik het idee dat de sensor kritischer is met hoogte dan de normale PDC, waardoor lage en hoge obstakels meer gemist worden dan bij PDC.
- Een obstakel wordt pas gezien als je bent gaan bewegen. Soms sta ik zo strak geparkeerd, dat ik niet zo heel ver meer naar achteren kan, maar hoeveel kan ik dus niet horen de eerste paar cm.

En toch ga ik het weer installeren op deze auto :)
 
Ik ben vandaag begonnen met het demonteren van de bumper (zonde van zo'n nieuwe auto), maar loop vast op de demontage. Ik heb gebruik gemaakt van de tekening hier op het forum onder downloads en kan alle schroeven vinden, behalve de nummers 2. Deze moeten volgens mij ergens in de wielkasten zitten, maar ik kan ze niet vinden. Weet iemand hoe ik die kan demonteren?
Moet ik dan de hele binnenkant van de wielkast uitbouwen om bij die schroef te komen?

Graag jullie hulp. De auto ligt er nu een beetje half verbouwd bij :)
 
De binnenkant van de kofferruimte bestaat uit een hoop plastic, maar ik zie geen schroeven. Zal straks nog eens kijken of ik er een deksel van de zijkant misschien eerst moet verwijderen in de kofferbak. Tips blijven welkom!
 

Ronnie

Forumguru
Volgens mij zitten ze aan de binnenkant van de wielkuip, in de bovenhoek van de bumper tegen de modderkuip.
 
Ja, kom net van buiten en na het kopen van een torx schroevendraaier die in de wielkast past, heb ik alles los kunnen maken. Inderdaad de binnenkant van de wielkast verwijderen en dan een schroef losmaken. Alles lijkt nu los, maar krijg geen beweging in de bumper. Ik las dat ik hem naar achteren moet trekken, maar dit lukt niet. Weet iemand hoe deze laatste stap moet of waar hij nog vast kan zitten?
 
Bovenaan Onderaan