Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

derf

Senior Member
@intruder1400. De 1.4 ambient bl is 1175 kg. leeggewicht van de caravan is 1160. De skoda is dus feitelijk te licht. doe veel bagage in de auto om een wat stabieler rijgedrag te krijgen. dat lukt gedeeltelijk maar ik hoop dat het met eibach veren nog beter wordt. morgen weet ik het en ik hou jullie op de hoogte
 

Antera

Donateur
Ben benieuwd maar moet ook goed zijn. Beetje vreemd idd dat we toch een O3 hier hebben die dweilerig is geworden/geweest. weten helaas de nieuwe bevindingen niet na het uitlijnen.
 

ibmd

Nieuw lid
Na het uitlijnen lijkt het stukken beter te zijn. Gisteren een ritje gehad van 120 km over voornamelijk snelweg. Op de heenweg met 4 volwassen in de auto en den bandendruk (2,3 bar) zoals de uitlijner ze had gezet. Met een snelheid van 140 km/h geen last van dweilen gehad. Op de terugweg de banden rondom opgepompt tot 2,6 bar. Ook op de terugweg geen last gehad van dweilen. Vond zelf de hogere bandendruk van 2,6 bar prettiger rijden.

Ik heb hem nog niet echt kunnen proberen met veel belasting, maar het dweilgevoel lijkt nu weg te zijn.
 
I heb met een GL O2 gereden. Had standaard sportonderstel. Rijd nu met 03. Ligt in hoge snelheidsbochten toch minder stabiel op de weg. O3 gaat zaagtanden en lijkt uit te breken. Bij 02 niks geen last.

Qua rijhoogte was het wel kudt. Schrapen en altijd met de trekhaak op de straat bij hobbels.
 

derf

Senior Member
En nu mijn bevindingen van de test. gereden met windkracht 4-5. dan voel je natuurlijk altijd wel iets. Toch heb ik geen enkele keer het gevoel gehad dat de combinatie gevaarlijk reed of instabiel was. Toen ik de caravan naar de stalling bracht was het ook behoorlijk winderig en vond ik het gevaarlijk. Het voelde niet lekker en ik heb toen niet harder dan 80 km/u gereden . Nu 100km/u met de wagen van @Fucky die is uitgerust met eibach veren. De keus is dus gemaakt. Hulpveren eronderuit en over naar de eibach. Ga zsm een afspraak met @Antera maken.
 

Majefloti

Forumguru
I heb met een GL O2 gereden. Had standaard sportonderstel. Rijd nu met 03. Ligt in hoge snelheidsbochten toch minder stabiel op de weg. O3 gaat zaagtanden en lijkt uit te breken. Bij 02 niks geen last.

Qua rijhoogte was het wel kudt. Schrapen en altijd met de trekhaak op de straat bij hobbels.

Dan ben ik erg benieuwd naar je ervaring van een O3 met Eibachs, ik garandeer minimaal 3 :D:D:D.
 
Na 320.000 met mijn O2 Combi denk ik dat het nieuwe van mijn dempers er wel een beetje af is :)
nu ben ik aan het twijfelen: nieuwe dempers of meteen maar een schroefset monteren? (die achterkant staat echt te hoog)

Ik zag dat een AP set €450-500 kost en zelfs al een Auto Style setje voor <€300 (kwaliteit?)

Is dit goed zelf te monteren met een momentsleutel en wat standaard gereedschap?
En wat kost het om een setje te laten monteren?
 

Renzo4000

Forumguru
Als je erg handig bent en de juiste materialen hebt zou je het zelf kunnen doen echter zou ik toch bij een expert laten doen. @Antera is bijvoorbeeld een partij die je daarbij van dienst kan zijn. Liever iets meer betalen voor een goede montage en service ipv zelf klungelen en schade oplopen. Daarnaast zal de auto ook opnieuw uitgelijnd moeten worden.
 
Ik heb @Antera al een berichtje gestuurd :) idd beetje jammer als je met het besparen van de montage, je na 2 maanden scheefrijden een nieuwe set banden kunt monteren...of erger nog je er bij de eerste noodrem actie achterkomt dat er toch iets niet goed zat......
 

Miez1

Forumguru
Als je niet zeker bent van je zaak, nooit doen ! Je moet het gereedschap en de technische 'know-how' hebben. Al mijn hobby-karretjes doe ik zelf maar voor de familie auto's laat ik de experts het werk doen.
 

Antera

Donateur
Uitlijnen is niet nodig hoor ;) Althans, is bij @weertenaar hetzelfde als bij mijn O2 denk ik?

uitlijnen niet nodig???? Beetje fout gedacht. Je wielstanden veranderen waardoor de sporing wijzigt. Deze is verstelbaar als enigste op de de O2/O3 mits onafhankelijke ophanging achter. Of je moet hem zo perfect verlagen dat de spoorstangen onder de zelfde hoek omhoog gaan staan tov van dat ze nu staan. Anders altijd afwijkingen en uitlijnen dus echt wel een pré
 
Bovenaan Onderaan