EGR zelf vervangen( iemand al gedaan)

CDK

Forumguru
@frits183, ZIP is helaas niet bepaald 1 van de gerenommeerde tuners. Maatwerk is hun vreemd, is externe inkoop en simpel chipsteken voor alle merken. Het is nu eenmaal niet mogelijk om je te specialiseren in alle merken motoren.
 

bobracing

Forumguru
Klep van Joop gezien, was nog niet totaal overleden! maar de klep die de Electro motor open en dichtzet liep erg stroef en bleef op een bepaalde stand zelfs hangen. Vermoedelijk dit i.c.m. de elektromotor die dan meer kracht moet leveren en dus mogelijk defect raakt.

Bij mijn EGR was de hendel zelfs gebroken die aan de as van de elektromotor zat dus was echt game over.
 

Kogamyata

Senior Member
EGR ligt momenteel bij vriend die behept is met electronica en die zal edd het motortje en dus ook de klep in de klep testen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Joop.
 

MacManiac78

Forumguru
ZIP staat bekend om de SLECHTSTE tuning en idem service. Genoeg van te lezen dat ze "zogenaamde" motorgarantie bieden, door een foute tuning het blok om zeep helpen en ze geen thuis meer geven. ZIP zit hier dan ook, zoals de anderen ook al zeggen, helemaal MIS. De Delphi 1.2TDI is NOG (steeds) niet gekraakt.
 

Kogamyata

Senior Member
@Mac De bedoeling is dan ook om dmv afstrepingen straks de beste over te houden die iets WEL kan. Ik ken ZIP verder helemaal niet, doch als je goocheld op vanallesennogwat kom je ook ZIP tegen. Die beweren iets net zoals anderen ietrs beweren. Je weet de kwaliteit pas bij ondervinding en/of keiharde garanties.
Het lijkt wel of je boos bent op ZIP of het zoveelste ... verhaal?
Maar bedankt voor je bijdrage. ZIP wordt afgestreept!!!
Groeten,
Joop.
 

MacManiac78

Forumguru
Oh ik ben niet boos hoor. Ik vind de reactie in je e-mail een cowboy uitspraak. Ze zouden het wel even voor je doen. Softwarematig is nog uitgesloten. Hardwarematig afdoppen en/of geheel verwijderen resulteert meteen in een noodloop.
 

bobracing

Forumguru
Zoals MacManiac78 al zegt lukt het gewoon nog niet. Dus hoe je het ook bekijkt met de beste bedoelingen tot heden kan het gewoon niet enkel dan je EGR vervangen mits daaruit de storing komt.
 

MacManiac78

Forumguru
Je kan helaas voorlopig ALLE tuners voor de Delphi 1.2TDI doorstrepen als je de EGR wil laten wegschrijven of wil laten verwijderen.
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo Lui,

Betreffende EGR het volgende:

A/ Vriend van mij heeft vandaag 23-06 tel. doorgegeven dat hij het EGR-motortje uitgetest heeft door verschillende stroompjes erop te zetten, maar helaas motortje doet niets. De vraag die nu luidt is:"Is het motortje te repareren e/o te vervangen"? Iemand dat al eens uitgetest?

B/ Voordat de EGR vervangen werd heb ik geheel tegendraads, bij onderdelenzoeker opdracht geplaatst op basis van mijn kenteken. Ik kreeg wel 10 aanbiedingen. De meesten allemaal dezelfde prijs € 150,- Enkelen daarvan alleen met inruil oude en die heb je dan nog niet. Eentje in België Antwerpse-buurt voor € 120,- zonder inruil en eentje in Verviers voor € 75,- zonder inruil. Maar ook een vlakbij in Ospel (Nederweert) voor € 150,- uit 'n totall loss met 17000 km op de teller. Dus die laatste heb ik genomen. Nieuw zou incl. attributen € 430,- zijn geweest. "Mijn garage" heeft hem in 1 dag verwisseld voor € 300,- Sindsdien alweer dik 1000 km gereden zonder kerstboom-knipper-verlichting en fijn rijdend.

C/ Indien echter de oude schoon te maken is en het motortje te repareren, heb ik toch weer reserve voor hoop ik heel-verweg- reparatie.

Ben benieuwd. Groeten,
Joop.
 

Joske

Forumguru
Volgens mij zit er bij Joop een EGR-koeler met ingebouwde EGR-klep in. Deze wordt idd elektrisch aangestuurd, moet er normaal zo eentje zijn:

racitor-gaze-cu-egr-cod-03l131512bh-0280751016-vw-passat-362-16tdi-id160504.jpg
 

bobracing

Forumguru
De egr hebt 2 kleppen, eentje die vacuüm gestuurd is dus die op deze foto onder het zilver folie zit, deze klep is vaak nog goed, althans bij mij en die van Helmond42. De 2e klep zit ook in het midden maar wordt door de motor boven in open of dicht gezet ( tandwielen en asje en geleider) wat ervoor zorgt dat je een open en dicht moment hebt. Wat gebeurt is dat deze as vol roet komt te zitten en dus mechanische steeds zwaarder gaat werken. Dit kan dan 2 gevolgen hebben: 1 het breek mechanisme gewoon af, wat bij mijn EGR het geval was dus dan blijft hij in de stand staan waarin hij stond en bij mij as dat dicht. Bij Helmond42 was de tandwiel/as nog goed, maar ging al wel zwaar, vermoedelijk bij hem de motor dus overleden door te grote belasting.

Hopelijk is het zo wat duidelijker?
 
Bovenaan Onderaan