CharlesTucker
Forumguru
Bij steeds meer nieuwe auto's zie je dat fysieke knoppen vervangen gaan worden door touchscreen bediening. Hier op het forum zie je daarover ook regelmatig discussie ontstaan, zoals bv onlangs bij de Seat Leon Sportstourer, maar ook bij de nieuwe Golf, sommige Franse autos en natuurlijk Tesla.
In dat licht is het interessant om te lezen dat een Duitse rechter nu heeft geoordeeld dat touchscreens, ook de in de auto ingebouwde, gezien worden als een elektronisch apparaat, wat tijdens de rit niet door de bestuurder bedient mag worden, ongeacht de reden. De uitspraak was naar aanleiding van een ongeval met een Tesla, waar de betrokken bestuurder op het moment van het ongeval via het touchscreen de intervalssnelheid van z'n ruitenwisser aan het aanpassen was.
Zie hier voor een uitgebreid artikel, in het Duits. Een verkort artikeltje hierover stond vanmorgen in het AD. https://www.auto-motor-und-sport.de...en-touchscreenbedienung-fuer-scheibenwischer/
Voor de gemiddelde gebruiker zal dit zo'n vaart niet lopen, maar voor de fabrikanten betekent dat denk ik toch dat functies waarvan te verwachten valt dat je die tijdens het rijden wilt gebruiken NIET alleen via het touchscreen toegankelijk mogen zijn. Ik ben benieuwd wat deze uitspraak voor gevolgen zal gaan hebben.
In dat licht is het interessant om te lezen dat een Duitse rechter nu heeft geoordeeld dat touchscreens, ook de in de auto ingebouwde, gezien worden als een elektronisch apparaat, wat tijdens de rit niet door de bestuurder bedient mag worden, ongeacht de reden. De uitspraak was naar aanleiding van een ongeval met een Tesla, waar de betrokken bestuurder op het moment van het ongeval via het touchscreen de intervalssnelheid van z'n ruitenwisser aan het aanpassen was.
Zie hier voor een uitgebreid artikel, in het Duits. Een verkort artikeltje hierover stond vanmorgen in het AD. https://www.auto-motor-und-sport.de...en-touchscreenbedienung-fuer-scheibenwischer/
Voor de gemiddelde gebruiker zal dit zo'n vaart niet lopen, maar voor de fabrikanten betekent dat denk ik toch dat functies waarvan te verwachten valt dat je die tijdens het rijden wilt gebruiken NIET alleen via het touchscreen toegankelijk mogen zijn. Ik ben benieuwd wat deze uitspraak voor gevolgen zal gaan hebben.
Laatst bewerkt: