DIY: de verdamper van de A/C onder handen nemen

Joske

Forumguru
Om het wat overzichtelijker te houden even een apart topic openen. ;)

De auto: een Fabia Combi 2006 1.4TDI mét airco

Het probleem
: een muffe geur als de wagen een tijdje afgesloten gestaan heeft en de A/C voordien gebruikt is geweest. Staat altijd aan, zowel voor verwarmen als koelen indien nodig. Maw, altijd een muffe geur. Ik heb ook lekkage aan de achterportieren gehad (dit is vorige zomer afgekit door mij, sindsdien geen vocht meer) maar het lijkt nog steeds een zekere vochtigheid in de auto te hangen..

De aanpak:

dankzij dit draadje: http://www.skodaforum.nl/forum/i/zelf-airco-reiniger-en-plaats-verdamper.18142/

tot volgende oplossing gekomen:

foto 12.JPG foto 13.JPG

gekocht op Ebay bij een verkoper met een superwaardering en volgens mij meer dan 1000 producten in voorraad ;). (Duitse verkoper)

http://www.ebay.at/itm/6x-400ml-Kli...316683561?pt=DE_Autoteile&hash=item3a83a44329
voor het bedrag van +- €40 (waarvan groot stuk verzending)

Bedoeling is om tot aan de verdamper te geraken en die goed onder handen te kunnen nemen, momenteel kan ik niet zien of ik er ga geraken (rechtstreeks) maar na verwijdering dashboardkastje hoop ik meer te kunnen zien!

De aanpak bis:

het A/C-systeem wordt 1 dezer weken afgeperst en terug opgevuld bij mijn dealer, dit is in 7 jaar tijd nog niet gebeurd.. :bloos: met hetgeen ik hier lees mag ik dus al blijkbaar van geluk praten dat er nog niets kapot gegaan is.. (HOUT vasthouden! :jaja:)
(de airco kan nog steeds koude lucht blazen, dus voorlopig geen zorgen)

Geschatte kostprijs (gerekend met 800gram bij te moeten vullen, dus duurste opgave mogelijk, volgens mij kan er zoveel niet op het systeem van de Faab ma soit) €110
Dure oplossing voor de moment, maar wil er niet langer mee wachten om dit in orde te brengen!

Wat houdt dit in: A/C controleren op een aantal punten, koelmedium aftappen en bijvullen, aircovulling r134a en de olie van de airco verversen.


Het beoogde resultaat:

een beter werkende airco (dealer-stuk) en een frisser ruikende/ontsmette A/C (doen we zelf)


Zo, dat was de starttopic, de rest zal hier normaal wel volgen in geuren en kleuren met foto's en voldoende commentaar ;)

groeten

Joske
 

Joske

Forumguru
Ik ben mij natuurlijk ook reeds een tijdje aan het verdiepen in de airco van mijn Fabia om uit te zoeken waar bepaalde onderdelen zitten en of ik er al dan niet gemakkelijk aan zou kunnen. Hierbij botste ik op een heleboel info die ik nu gebundeld heb in een pdf document. Een boel info, specifiek voor mijn auto en bijhorende A/C-unit maar bevat ook algemene informatie over welke onderdelen er deel uitmaken van de unit en waar ze te vinden in de wagen. Ook voorschriften mbt op wat te letten zijn in het document vervat. De algemene werking van een A/C wordt hier ook uitvoerig besproken, vond het best interessant dus zet het ook in dit topic er bij.
 

Bijlagen

  • functiebeschrijving van de airco Skoda Fabia 2006.pdf
    177,9 KB · Weergaven: 82

Joske

Forumguru
Zo, heb even gewacht om een update te geven ondanks ik dinsdagnamiddag al begonnen was met de spuitbussen ;)

Tegenvaller bij uitbouwen van het dashboardkastje.. niets te zien van de verdamper van de A/C. Wel de aanjager, dus ook goed om weten dat ik daar zeer gemakkelijk bij kan. (uitbouwen kastje zijn maar 5 torxschroefjes en losmaken verlichting en A/C-darmpje)
Wel belangrijk bij deze werkzaamheden (heb namelijk een airbag die uitschakelbaar is voor de passagier) is allereerst de schakelaar uit te zetten en dan pas vervolgens de accu af te koppelen. Hetzelfde in omgekeerde volgorde na inbouwen, dus eerst accu aansluiten alvorens de schakelaar van de airbag terug op AAN te zetten.

Het is raadzaam bij het gebruik van de spuitbus om elektrische apparaten af te koppelen, aangezien ik de accu afgekoppeld had, was dit ineens ook in orde.

Ik heb 1 exemplaar leeggespoten in alle uitstroomopeningen, behalve die aan de ramen (is ook af te raden trouwens!) en die aan de voeten ook niet. Dit een klein halfuurtje laten inwerken. (interieurfilter verwijderen alvorens hier aan te beginnen btw ;) )
Toen ik terug bij de auto aankwam, was het schuim nog niet echt verdwenen, accu aangekoppeld en verwarming op interne circulatie gezet. Zeer penetrante geur, vrij stevig spul heb ik de indruk. Zo de auto even laten draaien (met mij er niet in natuurlijk..) en dan een ritje gaan maken. Ik kreeg eigenlijk bijna tranende ogen van het spul dus waarschijnlijk wel wat te veel gebruikt ;).

Omdat ik het niet helemaal vertrouwde voor vrouw en kinderen heb ik diezelfde avond een langere rit gemaakt met de Fabia met A/C zo warm mogelijk en ventilatie vrij hard. Wel met de ramen open... was anders niet te doen. De volgende dag was alles terug normaal, de A/C kon gewoon gebruikt worden, de muffe geur was weg en nu ruikt ie alvast heel wat frisser! :thumbsup:

Nu nog afspraak bij de dealer maken voor afpersen van het systeem en terug opvullen// plus de interieurfilter nog te vervangen, maar die is op komst met de koerier.


Het volgende project zal de parafaanbak worden van de Faab.. die zit werkelijk vol met troep, dinsdag al aan begonnen maar ik kreeg de ruitenwissers niet los. Komt wel goed :D
 

VWim

Forumguru
Ik denk in ieder geval 1 foutje ontdekt te hebben in je document, 1e pagina:
Je geeft aan dat er een (=HD) hoge druk-deel is en een (=ND) Lade Lage druk-deel is. Ik veronderstel dat de tweede LD had moeten zijn.

Verder complimenten :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
800 gram bijvullen? :nailbiting:*haagse deurbel!*

Heb je al uitgeplozen hoeveel gram er in mag/moet? Ik denk dat je uit komt in de orde van grootte van ong 500 gram.... Staat misschien ook nog wel op een sticker onder de motorkap (tussen grille en koplamp)
 

TheoStek

Forumguru
Idd leuk stukje werk, maar er staan meer fouten in dan alleen een type foutje.

wordt in de auto een aggregaat ingebouwd, dat lage temperaturen opwekt, de verdamper.
Verdamper wekt geen koude temperatuur op, het koudemiddel ondergaat een fase verandering en hiervoor is warmte nodig, geen warmte, geen fase verandering.

Het gasvormige koelmedium met de opgenomen warmte wordt door de compressor uit de verdamper
gepompt.(gezogen)
Het warme koelmedium stroomt met zijn warmtegehalte naar de condensor.
Het gasvormig (koudemiddel R134A) koelmedium wordt dan door de compressor onder hoge druk en temperatuur (perszijde) naar de condensor ingepompt (in laat zijde).
Door de werkende condensorventilator, e/o rijwind wordt het gasvormige koudemiddel afgekoeld en gaat condenseren (vloeibaar worden), en zal via de uitlaat hogedrukzijde condensor, zijn weg vervolgen door een filter/droger/cartridge, naar het expansieventiel.

In de opbouw van het circuit staan ook foutjes, met name bij de servicekoppelingen.
De service koppelingen zijn o.a. voor een drukmeting te verrichten van lage/hoge druk ofwel het systeem te vullen cq te recoveren.
Bijde om te vullen of ledigen van het systeem kan en mag niet.

1. Drukmeting LD/HD cq afpersen.
2. Recoveren (leeghalen) altijd via de lage drukzijde.
3. Vullen, altijd via de hogedruk zijde.

Er mag maar op 1 manier via de lagedrukzijde gevuld worden en dat is bij ac systemen die een accumulator hebben en maar 1 service koppeling.

De cilinderinhoud van de compressor is bekend en wordt via een extern aangestuurde electronische regelklep met PWM-signaal aan de aanzuigzijde afhankelijk van de vraag naar de koelcapaciteit geregeld.
M.a.w. zal deze het slagvolume van de compressor bepalen meer koelen, slagvolume vergroten, minder koelen slagvolume verkleinen.

Expansieklep

dat de damp al naargelang het warmtetransport pas bij de uitgang van de verdamper gasvormig wordt.

Nee dit kan niet, verdeel de verdamper in drie segmenten, Vloeibaar, vloeibaar/gasvormig, gasvormig..
pas bij de uitgang gasvormig worden is te laat.

Een reactie op je bericht van de verdamper te behandelen.

Zeer penetrante geur, vrij stevig spul heb ik de indruk. Zo de auto even laten draaien (met mij er niet in natuurlijk..) en dan een ritje gaan maken. Ik kreeg eigenlijk bijna tranende ogen van het spul dus waarschijnlijk wel wat te veel gebruikt ;).

Juist jij gebruikt het gevaarlijk spul, dat hier niet is toegelaten, maar je vertrouwde het voor je vrouw en kinderen niet, maar voor je auto wel??
Wel met de ramen open... was anders niet te doen.
Nu nog afspraak bij de dealer maken voor afpersen van het systeem en terug opvullen// plus de interieurfilter nog te vervangen, maar die is op komst met de koerier.

Dus rij je nu rond zonder interieurfilter? of met de oude?

In je pdf bestand vermeld je dit..

Het mengsel van koelmediumolie en koelmedium R 134a tast bepaalde metalen (b.v. koper) en legeringen aan en lost bepaalde slangmaterialen op.
Met het oog hierop mogen alleen originele onderdelen worden gebruikt.

Dat klopt niet, vocht en vuiligheid tasten het systeem aan, in die zin bij verontreinigde systemen. Het koelmediumolie is PAG olie en sterk hychroscopisch.
Maar wat jij doet, om met verboden niet toegelaten produkten te werken, maak je de omme zwaai naar duitsland.
Wat dacht je dat dit produkt doet?
Maak eens een foto van de achterkant van die spuitbussen? gegarandeerd staat daar een oranje gevaren sticker op.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
@TheoStek

eerst en vooral bedankt dat je zo uitgebreid het naslagwerk gelezen en gekeurd hebt! Deze informatie komt uit Elsawin, wat misschien niet helemaal duidelijk was in mijn voorgaande post. Ik haal zo goed als al mijn info uit Elsawin en ETKA. In mijn ogen nog steeds 1 van de meest betrouwbare bronnen betreft info over mijn en andere auto's uit het VAGconcern.

Betreft het gebruikte product: op de achterkant van de spuitbus staat geen gevaren sticker, sterker nog, de spuitbussen worden gemaakt door een Nederlands bedrijf.
Het enige dat vermeld wordt is dat het zeer brandbaar is. Alsook, wegens mijn dagelijks omgang met chemicaliën heb ik de MSDS geraadpleegd van het desbetreffende product. (Material Safety Data Sheet) Daar heb ik geen dingen gelezen die ik niet bij andere huishoudproducten zou tegenkomen.

Dat Nederlands bedrijf moet zich evengoed aan de Europese regelgeving houden betreft het gebruik van biociden. Ik heb deze bussen gekocht wegens de positieve ervaringen van Chatslet met dit product. Maar ik denk dat dit product ondertussen wel al een paar veranderingen ondergaan is betreft de samenstelling er van. Alsook wordt er mij gegarandeerd dat dit product veilig is voor onderdelen in de wagen. Aangezien ik momenteel geen ander alternatief had om toch enige vorm van reiniging uit te voeren op het ventilatiesysteem van de wagen heb ik voor deze optie gekozen.

De volgende morgen was alle penetrante geur verdwenen en is tenminste de muffe rotte geur uit het systeem. Liever dat, dan voor de rest van der dagen schimmels en bacteriën te moeten inademen bij gebruik van het ventilatiesysteem. Trouwens, voor de nieuwe regelgeving, werd dit product dagelijks in garages gebruikt voor onderhoud aan A/C systemen uit te voeren..

De interieurfilter is in tussentijd vervangen.


Indien nog vragen of opmerkingen: ik sta open voor suggesties en kritiek, geen enkel probleem ;)

En voor alle duidelijkheid: ik ben er overtuigd dat jij meer over aircosystemen in auto's kent dan gelijk wie hier over het forum, dus zoals ik al zei, jouw input is zeker welkom.

groeten

Joske
 

TheoStek

Forumguru
Etikettering van spuitbussen is geregeld in de Europese aërosolenrichtlijn.

De belangrijkste aanduidingen zijn:

  • de naam en het adres of het gedeponeerde merk van diegene die verantwoordelijk is voor het in de handel brengen van de spuitbus;
  • het volume van de vloeibare fase uitgedrukt in milliliter, vergezeld van een symbool van overeenstemming met de richtlijn, namelijk een aanduiding houdende een omgekeerde epsilon ’3’;gegevens in code aan de hand waarvan de vulpartij kan worden geïdentificeerd;
  • gevaarsaanduidingen of veiligheidsaanbevelingen ter vermijding van de belangrijkste aan het gebruik en de opslag van de spuitbus gevaren;
  • ongeacht de inhoud het volgende vermeld staan: ’Houder onder druk. Beschermen tegen de zon en niet blootstellen aan een hogere temperatuur dan 50°C. Ook na gebruik niet doorboren of verbranden.’;
  • als de spuitbus ontvlambare bestanddelen bevat, moet het ontvlambaarheidpictogram worden vermeld. Ook moeten de volgende veiligheidsaanbevelingen worden vermeld:
    • ’Niet spuiten in de richting van een vlam of een gloeiend voorwerp’
    • ’Verwijderd houden van ontstekingsbronnen - Niet roken'
    • ’Buiten bereik van kinderen bewaren’.
 

Bijlagen

  • oud-en-nieuw.gif
    oud-en-nieuw.gif
    23,8 KB · Weergaven: 17

Niels83

Forumguru
hee dit is bruikbaar.. maar je zegt niet bij de voeten, niet bij de ramen en in een ander topic niet bij het glas.. dan houdt je toch alleen die in het midden en het dashboard kastje over?

Je hebt wel de filter uitgebouwd en daar ook ingespoten.. Moet daarvoor het handschoenen kastje er af?
 

Bosi

Lid
Je kunt het interieur filter gewoon eruit klikken zonder eerst het dashboard kastje uit te bouwen.
In het download gedeelte staat een beschrijving hoe het interieur filter in/uit te bouwen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
hee dit is bruikbaar.. maar je zegt niet bij de voeten, niet bij de ramen en in een ander topic niet bij het glas.. dan houdt je toch alleen die in het midden en het dashboard kastje over?

Je hebt wel de filter uitgebouwd en daar ook ingespoten.. Moet daarvoor het handschoenen kastje er af?
klopt!

maar dat is afdoende, uiteindelijk wil je de verdamper (proberen) mee te nemen met het reinigingsmiddel. En ondertussen ook wat troep uit de kanalen zelf natuurlijk :-)

filter zit onder handschoenkastje bij voeten bijrijder, makkelijk te demonteren normaal gesproken ;)
 
Bovenaan Onderaan