Dimmende buitenspiegelS

LongTimeAgo

Senior Member
Beste Skodafielen,

Vraagje.. op mijn Skoda kamiq heb ik de optie van dimbare buitenspiegels genomen. Echter kwam ik tot de verassing dat alleen de bestuurderszijde spiegel automatisch donker wordt en passagiers zijde helemaal niet.
Na heel wat tijd googlen kom ik er niet uit of dit normaal is of dat dit een fout betreft. Voor de Octavia lees ik dat de ene het wel heeft, de ander niet, dan verwijst iemand weer naar Audi waarbij het alleen de bestuurszijde is, vervolgens zegt iemand dat het "algemeen bekend is" dat het alleen bestuurszijde betreft en reacties daarop zijn dat als het contract spiegelS zegt ze eigenlijk beide moeten kunnen dimmen, etc etc etc.

Ook probeerde ik de brochures en optielijsten van de Duitse en Engelse Kamiqs er bij te zoeken, maar omdat de optie ergens deze zomer van vrijwel alle Kamiqs is weggehaald, is dit ook een doodlopende weg.

En toen kwam ik ook nog dit tegen: https://eshop.skoda-auto.sk/en_SK/auto-dimming-pasenger-mirror/p/658072538

Is gewoon als accessoire te bestellen als je al de optie op de auto hebt aan bestuurszijde?? Dus het kan wel??
Pff. Even informatie inwinnen alvorens ik naar de dealer ga om hen te vragen hoe dit kan.
 

Antera

Donateur
Dat is normaal tegenwoordig. Bijrijders kant zit er niet standaard meer in en kan je bijbestellen en inbouwen., Dus je kan vragen maar zo word het tegenwoordig gedaan.
 

LongTimeAgo

Senior Member
Ben wel benieuwd dan of ze dit nog zullen aanpassen als ik het aankaart. Het contract zegt duidelijk "Buitenspiegels elektrisch inklapbaar en zelfdimmend", geen kanttekening, ster of ook maar een opmerking. Tevens in de originele brochure staat er niet als detail bij dat deze alleen zelfdimmend is bij de bestuurderskant...
Maar goed, ik zal de dealer binnenkort even bellen, na toestemming van de leasemaatschappij.
Tackle ik hopelijk gelijk 2 'problemen', want ik ben nu ook wel benieuwd wat er met de audio aan de hand is...
 

Rallye

Forumguru
Geen idee wat het contract met de leasemaatschappij zegt, maar het normale BOVAG-contract kent hier vast hele goede “kleine lettertjes” voor.
 

LongTimeAgo

Senior Member
Dit is de eerste keer dat ik een nieuwe auto via een leasemaatschappij heb mogen ophalen en hoewel ik boeken aan documentatie over gebruiksverantwoordelijkheden heb doorgelezen, is er nergens een kopje te "hoe te handelen wanneer er onvolkomenheden zijn geconstateerd bij levering nieuwe auto". Dus ik hoopte op wat steun of advies op het forum met mensen die dit óók wellicht hebben meegemaakt.
 

LongTimeAgo

Senior Member
Ik hoef geen verlaging van het maandbedrag, ik wil gewoon mijn dimmende passagier spiegel potverdikkie :cry:
(tevens betaal ik het maandbedrag niet, maar doet de baas dat)
 
Ik heb even het forum afgespeurd @LongTimeAgo en kwam tegen dat je bij Athlon besteld hebt. https://www.athlon.com/nl/mijn-leaseauto/bestellen-en-aflevering/levering/

Auto niet compleet of beschadigd?​


Is de auto niet compleet of beschadigd? Dat is heel erg vervelend. Neem de auto dan niet in ontvangst, maar neem contact op met Athlon of jouw werkgever. Je vindt de contactgegevens van je Athlon-contactpersoon op de brieven en e-mails die je hebt ontvangen over de aflevering van je auto. Wij gaan dan direct voor je aan de slag om het op te lossen!
 

LongTimeAgo

Senior Member
Ja klopt, echter bij initiële controle van de auto was mij niet opgevallen dat de buitenspiegel passagier kant niet dimde. De auto was namelijk verder in prima en top staat.
Het dimmen gebeurt immers pas savonds en toen viel het mij op (niet zo fijn verblind te worden door een Ford F-150 door je rechterspiegel terwijl je linker en binnenspiegel keurig dimmen).
 

hemi24

Forumguru
@LongTimeAgo : wanneer is jouw Kamiq besteld?

In de prijslijst van 1 april 2022 staat namelijk volgende:

1700493186691.png

Edit, dat zegt natuurlijk nog niks over de buitenspiegel(s)…
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ik heb nu mijn vierde auto met dimmende buitenspiegel en altijd alleen de bestuurder kant. Ik twijfel over de S2 uit 2009, maar van 2x Passat en een Touran weet ik zeker dat het alleen de bestuurder zijde is.

Je zou wellicht een spiegelglas van een Engelse versie erin kunnen zetten?
 
Ach luxe problemen,

ik ben benieuwd of hij de opties wel begreep @Bakkertje.

"hoe te handelen wanneer er onvolkomenheden zijn geconstateerd bij levering nieuwe auto" => dit kon je niet testen overdag uiteraard, maar zijn leasemaatschapij is duidelijk. Gezien hij veel internet bronnen gebruikt snap ik niet dat hij hier advies zoekt. Een belletje naar de leasemaatschapij of een mail had iedereen hier weer wat moeite gekost en pijn aan de ogen van de overbodige informatie "(niet zo fijn verblind te worden door een Ford F-150 door je rechterspiegel terwijl je linker en binnenspiegel keurig dimmen)". Nu weet hij nog niet wat de optie zou inhouden en heeft hij alsnog de leasemaatschappij gecontacteerd. Ik zou dat direct doen. Sommige mensen kunnen nu eenmaal lastig voor zichzelf denken.
 
Laatst bewerkt:

LongTimeAgo

Senior Member
@LongTimeAgo : wanneer is jouw Kamiq besteld?

In de prijslijst van 1 april 2022 staat namelijk volgende:

Bekijk bijlage 107024

Edit, dat zegt natuurlijk nog niks over de buitenspiegel(s)…
28 Februari is de bestelling bij de Dealer aangekomen. De bestelling zelf ging via de leasemaatschappij website op 26 Februari.

Klopt van de April prijslijst en bij die staat de optie "Elektrisch verstelbare, inklapbare en verwarmbare buitenspiegels (6XK)" er ook niet bij. Kijk je de prijslijst/optie lijst van 1 Januari 2023, dan staat die er wel bij, maar ontbreek het woordje "dimmende" ook. Maar in het bestel contract staat toch echt daadwerkelijk "Buitenspiegels elektrisch inklapbaar en zelfdimmend" als bijgeschreven optie en toen ik de auto samenstelde was dit gewoon te selecteren in de configurator (van zowel Athlon als Skoda zelf). Dit weet ik 100% zeker want ik kreeg gelijk weer positieve gedachte naar m'n vader z'n VW passat vroeger dus dat ik hetzelfde kon nemen vond ik alleen maar gaaf.

Wat ik wél weet is dat de optie ('dimmende') kort ná mijn bestelling wél uit is gehaald, uit de configurator. Dit kan zelfs al April geweest zijn, maar weet ik niet zeker. Immers, ik heb de auto wel talloze keren opnieuw in elkaar gezet na het bestellen. ;)
Ik heb nu mijn vierde auto met dimmende buitenspiegel en altijd alleen de bestuurder kant. Ik twijfel over de S2 uit 2009, maar van 2x Passat en een Touran weet ik zeker dat het alleen de bestuurder zijde is.

Je zou wellicht een spiegelglas van een Engelse versie erin kunnen zetten?
Mijn vader heeft ook een passat gehad waar die aan beide kanten dimde. Was wel erg prettig savonds.
Nee, de engelse versie is niet eens nodig, hij is gewoon bestelbaar voor passagier zijde: https://eshop.skoda-auto.sk/en_SK/auto-dimming-pasenger-mirror/p/658072538
Ook in de Nederlandse skoda winkel, maar dan is de spiegel niet compatible met de Kamiq en alleen met de Octavia, vreemdgenoeg: https://shop.skoda.nl/auto-accessoi...isch-dimmende-buitenspiegel?q=spiegel&o=score
 
Bovenaan Onderaan