De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Gieliovd

Forumguru
Ik had toch wel verwacht dat hij 1:17 - 1:18 kon rijden en als ik rustig zou doen bijna 1:20.

Maar inderdaad zoals @VWim al zegt... kleine blokjes lijken leuk, maar als je veel gaat vragen gaat het toch slurpen. Als ik met tegenwind 137 op de cruise pak, dan lees ik nog geen 1:11 af. Dan is het opeens een flinke auto.
 

Remakil

Forumguru
Dat is het gevolg van een kleine motor in een grote auto. Mist gewoon de kracht op bepaalde momenten...
 

Artbij

Senior Member
Vandaag ook getankt na 888km, lampje was net aangegaan. Kreeg er net 40L in wat toch een gemiddeld gebruik van 1:21.8 kwam. Wel blijft het jammer dat de boordcomputer er vrolijk 1:23 van maakt wat dus echt nergens op slaat.

Ik vind die afwijkingen wel meevalleen, de bc zegt 1:23 en jij meet 1:22. Als je dan de afwijking bij het tanken meepakt valt het toch wel mee?
 

MaRco2

Forumguru
Bij lagere getallen hierzo (lees: minder laag verbruik) is het verschil ook zoiets, soms nog wat groter.
 

stradje

Actief lid
Als je boordcomputer "leuke getallen" aangeeft kan het aan de pomp nog behoorlijk tegenvallen. Vandaag mijn 2e tankbeurt. 851km gereden met 37,16l, oftewel 1:22,9. Maar de boordcomputer gaf als "sinds tanken" gemiddelde 1:26,5 aan. Dat zijn geen kleine verschillen. En het ziet er naar uit dat dat structureel is, want de vorige keer was het verschil procentueel ongeveer het zelfde.

Bij mijn Fabia klopte het veel beter.

Ach ja, kleine ergernissen, maar voor de rest wel een zalige wagen. Ik had alleen a.d.h.v. de boordcomputer gehoopt dat de Octavia zo mogelijk nog zuiniger zou zijn dan de Fabia (mits zuinig gereden). Wie weet als hij nog verder ingereden is. Voor de eerste tankbeurten is hij wel zuiniger.
In mijn handtekening kun je de wedstrijd tussen Faabje en Taafje volgen :tegek:
 
Laatst bewerkt:

stradje

Actief lid

Remakil

Forumguru
Neuh... Dat kan de helling af zijn, of net wind mee... daar kun je geen waarde aan hangen...

Ik heb er ook zo een bij 150+ en dan een verbruik van 1:20 of zo... ;)
 

stradje

Actief lid
Ik zou de BC maar niet te veel als maatstaf nemen voor "het verbruik", want die kleunt er bij mij dus systematisch zo'n 15% naast. Je zou Skoda haast verdenken van bewuste "volksverlakkerij", want dit moest toch ook al tijdens het testen duidelijk zijn en toen hadden ze hun programmatuur nog gemakkelijk hadden kunnen aanpassen, zou je zeggen.

Bij de Fabia klopte het nog enigszins, net als de actieradius. Ik vraag me af of dit nog ooit "gerepareerd" gaat worden met een "systeemupdate" bij de eerstvolgende beurt?! Want het is toch wel duidelijk dat je als berijder zou willen kunnen vertrouwen op de cijfers van de boordcomputer. En een fout van 15% is geen foutenmarge waar een ingenieur blij van zou moeten worden.

Zie evt. de Spritmonitor link in mijn handtekening voor detailinformatie over BC-verbruik en werkelijk verbruik. Dat is nu al 3 tankbeurten sterk afwijkend.
 

Joske

Forumguru
dat geef je onderaan in bij het invullen van een tankbeurt (onder tankstation, gemiddelde snelheid en afgelezen verbruik op BC staat daar ook ergens tussen) ;)
 

RoelF

Forumguru
Oke, sorry voor de off-topic, maar ik mis dus iets bij Spritmonitor?
Mijn pagina ziet er zo uit:
Schermafbeelding 2014-03-07 om 15.43.29.png
 

RoelF

Forumguru
Ah, oke. :D Achteraf logisch, mijn boordcomputer stond nog 'uit'.
Mocht iemand anders dit zich ook afvragen. In de eigenschappen van je auto, moet je je BC instellen op jouw gewenste eenheid.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2014-03-07 om 15.png
    Schermafbeelding 2014-03-07 om 15.png
    27,3 KB · Weergaven: 28

stradje

Actief lid
@RoelF: ik zag dat je het inmiddels gevonden hebt.

Ze hebben ook een Android-APP waarmee je direct na het tanken je gegevens voor de laatste tank kunt ingeven. Jammer genoeg bevat dat geen gedeelte om ook je BC-gegevens vast te leggen. Zou een handige extra zijn.
 

stradje

Actief lid
Zo zou het bij Android inderdaad eigenlijk ook moeten. Zal wel een keer in een update gaan komen. Op mijn Iphone 3 GS had ik destijds nog een veel gaver APPie die prachtige grafieken toonde. Ik ben de naam ff vergeten, maar er zat vast iets met "fuel" in.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan