De aankoop van onze tweedehandse nieuwe rode Octavia 3

De rode zijn altijd het snelst

  • Ja

    Stemmen: 8 42,1%
  • Nee

    Stemmen: 11 57,9%

  • Totaal aantal stemmers
    19
Voordat we de Octavia gingen kopen reed ik een Seat Toledo uit 2014 (1.2 Hand-6 Style Bussines) welke wij destijds nieuw hadden gekocht. Nieuwkopen; dat doen we niet meer ;) De auto beviel prima. Maar ik ben verpest op het werk met de DSG. Daar rijd ik nu al zo'n 6 jaar mee in VW Tourans (tussendoor gewisseld na einde lease) en daarvoor in Opel Zafira's. Allen in diesel en automaat. Dus na 2 jaar begon het te jeuken en hebben wij de knoop doorgehakt; de Toledo was binnen anderhalve week "ineens" verkocht aan een particulier en wij gingen kijken bij 2 octavia's.

Wij wilden wel echt een upgrade in vergelijking met de Toledo. Dus het panoramische dak samen met de DSG stonden hoog op de must-have lijst. En dan zijn de keuzes gecombineerd met een niet al te hoge KM stand beperkt. Er stond een Topaz Brown in Wageningen. Dat was een 1.2 DSG Elegance Business met een wit lederen interieur met van dat nep notenhout-plastic in de portieren en rondom de DSG. Zag er keurig uit op de foto's. De tweede stond bij Wittebrug in Noordwijk. Een 1.4 DSG Elegance Business met als optie KESSY, en sportstoelen, en later als verrassing bleek; een afneembare trekhaak. Die had de dealer zelf ook even gemist. Dat zal toch in de prijs gescheeld moeten hebben. Lijkt mij dat als dat erop zit de dealer op zijn minst 100 euro meer vraagt ;)


Eerst naar Wageningen met vrouwlief in de Toledo. Dit word een lang verhaal ;)

De verkoper; dat klikte niet. Die hield op technische vragen de boot af. Maar als ik dan zelf iets technisch melde dan wist ie daar ineens wel van. Dit ging overigens over de DSG. Wij liepen naar de auto, en het eerste wat hij zei, en dat vond ik opmerkelijk. Wijzend naar de prijskaart onder de voorruit: "Dit is de prijs, en hier kan echt helemaal niets vanaf" waren zijn letterlijke woorden. Dan zat er nog schade op de auto. Een roest pit in de deur rechts achter, en een kras rechts voor. Dat zou worden hersteld. En dat was dan de korting die hij kon geven. En dat is natuurlijk geen korting. Want dat moest hij wel gewoon herstellen anders verkoopt hij de wagen niet voor dat bedrag; 23900 + dik 800 euro rijklaar maken. Op dat moment wilde wij onze Toledo inruilen. Met de prijs kwamen we er niet uit. Er kon gewoon niks vanaf. En de het bedrag voor de Toledo was echt aan de lage kant. Toen zijn we weg gegaan.


Weekje later naar de Dealer in Noordwijk. Voordat ik hierover van wal steek; na Noordwijk ben ik voor de tweede keer naar Wateringen gegaan.

De Toledo was inmiddels verkocht. En ik wilde nog een keer praten over de Octavia en er even in rijden want dat had ik nog niet gedaan. Inmiddels was ik erachter gekomen dat de auto er sinds November 2015 stond volgens de RDW. En dat is toch best wel lang. Wat is er dan mis mee? Dat wilde ik even horen/zien/voelen.

Eerst even zonder de verkoper op mijn gemak op het parkeerterrein kijken. Ik wist nu waar ie stond. Het had de dag ervoor flink geregend; dus de auto was nu mooi schoon. De eerste keer dat ik er was zat hij onder het stuifmeel van de bomen die langs het hek staan daar. Nu kon ik goed zien dat er nog wat schade op de motorkap zat, en her en der steenslag op de bumper. Even naar de remmerrij kijken; erg vreemd om te zien dat de blokken voor aan beide kanten scheef waren afgesleten. Dat was zeer duidelijk zichtbaar. Er zaten ook een paar lichte groeven op de schijven. Bij het eerste bezoek vroeg ik of ze vervangen waren; nou de blokken waren dat sowieso niet (nee dat was te zien inderdaad) en schijven wist hij niet. Voor nu was het gewoon alleen roestig. Toen ik zei er zitten groeven in kwam er geen reactie behalve een ontwijkende blik.

Nu dus dezelfde verkoper weer aangesproken; en weer klikte het niet maar dat terzijde; ik wilde er even mee rijden. Dat werd geregeld; hij ging de auto even halen en hij kwam zo terug. Hij is 16 minuten weg geweest; hij ging benzine tanken. Niet erg. Maar meld dat even. Diepe zucht van mijn kant. Ik dacht hij haalt de auto van het terrein en is met 2 minuten terug.

Dan het rijden.

Tijdens de rit hoorde ik een constante en met snelheid meegaande tik-tik-tik-tik. Dat waren de banden. Die waren door het lange stilstaan waarschijnlijk plat. Dan de remmen. Ja. Ik vond het zelf niet zo best. Heb een paar keer stevig getrapt om de roest eraf te rijden maar naar mijn idee was het niet in orde > die blokken waren gewoon op. Het leer; dat is persoonlijk; maar ik vond het naar mate ik er langer in zat minder mooi worden. Ik was eerst enthousiast over maar later niet meer. Dat kwam vooral omdat het leer erg glad was. Bij rustig over de rotondes rijden (20-30) gleed je in de stoel heen en weer over de rugleuning. Dat had ik niet verwacht en vond ik onprettig. En dat zal niet beter worden als dat meteen al stoort. Dan de automaat. Ik ben bekend met de DSG en de mogelijke problemen daarvan. Zo ook bij deze Octavia. Hij hakkelde licht van 1 naar 2. En bij uitrollen licht klapperend geluid bij terug schakelen van 3 naar 2. Optrekken vanuit 2 bij lage snelheid resulteerde in een soort licht lancering gevoel; de koppeling pakte wat te abrupt op. Er was geen souplesse. En dat was het einde van de interesse voor deze Octavia.

Terug bij de verkoper wel nog even vragen over de DSG. En hiermee bedoelde ik het afhouden van de boot; ik vroeg aan hem of hij wist of hij hakkelde van 1 naar 2, nee dat wist hij niet, daar zou hij een werkplaatsorder voor kunnen laten aanmaken om dat te laten bekijken. Ik vroeg of hij bekend was met de problemen die DSG bakken kunnen hebben. Ook daar wist ie niet veel van afgezien van horen zeggen. Maar als ik hem dan vertelde dat dit een DQ200 bak een droge koppeling is en bijvoorbeeld de DQ500 bak welke in de 4x4 of in zwaarder gemotoriseerde exemplaren zit een natte koppeling is met minder problemen (algemeen gezien) wist ie dat dan weer wel. Jaaaajaa.. Dat is toch redelijk technisch geneuzel. Als je niks weet van algemene DSG problemen maar wel weet of de ene droog/nat is dan sta je wat mij betreft uit je nek te zwammen. Dan nog over de banden. Nee; die konden niet van de prijs af. Hij wist dat ze plat waren en dat ze ook wat kaal werden. Maar dat kon er niet vanaf. Dan de blokken; als het buiten de norm viel zouden deze vervangen worden. En hoe word die norm bepaald? Als ze minder dan 5000km of korter dan 6 maanden mee zouden gaan. Dus als zei bedachten van nou.. dat kan nog wel. Al was het vanuit financieel oogpunt, dan zou ik later de pineut zijn. Tot ziens Wageningen.


Het bezoek aan Wittebrug Noordwijk:
Dit verhaal is een stuk leuker dan hierboven. Als eerste; het klikte met de verkoper. Hele relaxte kerel die mee babbelde en ook humor had. Hij draaide nergens omheen. Ik had hem eerste die ochtend gebeld. Of de Octavia gebreken had; nou dat sowieso niet. En schade? Ja; wat steenslag op de bumper. Ok; Ik kom wel even kijken.

Ik kwam daar aan, auto stond buiten. op mijn gemak gekeken. Maar MAN. hij zag eruit. hele motorkap vol met allemaal putjes. Ben opgehouden na 20 putjes te tellen. Niet normaal hoeveel. Dan 3 krassen rechts. Bijgetipt met een lakstift, maar dan wel met een dikke verf kwast aangebracht. Zag er niet uit. Dan nog putjes op de rechter A stijl, de linker spiegel. Achterbumper was ook niet zo fraai. Krassen en putjes. Dat had ik even niet verwacht. Ik ging de verkoper erbij halen die ik aan de telefoon had gehad. Ik zeg tegen hem; die auto zou toch geen schade hebben? Afgezien van wat steenslag? Hij reageerde met euh ja. Volgens mij viel het wel mee? Ik zeg nou; kom jij maar es effe mee naar buiten.

Hij schrok er zelf van. Hij had het echt niet gezien. Z'n gezicht sprak boekdelen. Hij zei van toen ik belde; was het daar aan het regenen. En ja; bij regen zie je schades niet goed. Nou okee; laat mij er dan maar even mee rijden.

Eerste waar ik op lette was de automaat. De auto had 58000km gereden. Maar de automaat was super smooth. Geen hikje of rateltje te bekennen. Ook vanuit bijna stilstand wegrijden in 2 ging soepel zonder de lancering als in Wageningen. Echt niks kunnen vinden dus dat was positief. Dan de sport/kuip stoelen. Die waren erg prettig. Beter dan die gladde lederen stoelen. Deze auto had KESSY als optie. Ik dacht eerst leuke gadget. Maar in praktijk blijkt het toch wel handig. En dat al in de eerste week. Dan later na de proefit een kijkje met de verkoper rondom en in de auto. Ik trek in de kofferbak de mat omhoog. Mmm.. Geen reservewiel. Dat was jammer. Maar hee; wat doet die witte plaat daar? Er zit toch geen trekhaak onder de auto? Een blik onder de bumper; helemaal keurig weg gewerkt zat daar een afneembare Thule met 13 polige aansluiting. Dat was even een meevaller. montage achteraf zou toch op zo'n 500 euro komen. De verkoper was ook verrast. Goed. Dan cijfers praten. Eerst de schades. Wat doen we daarmee. Dat was duidelijk, dat ging op hun kosten. De auto ging naar een schade herstel bedrijf om de motorkap te laten spuiten. De putjes en krassen zouden door een poetsbedrijf welke ook lak schade doet worden gepolijst, in gelakt, en dan voor een tweede keer gepolijst. Uiteindelijk waren de krassen in de deuren niet mooi geworden, en ging hij ook daarvoor alsnog naar een schade herstel bedrijf. Een korting was onderaan de streep ook nog mogelijk en we waren het eens over de prijs en is de Octavia 2 weken later na bezoek geleverd. Keurig afgeleverd. Long-life beurt was in maart dit jaar uitgevoerd en alle remblokken waren vervangen ;)




ZO.
En nu dan de plaatjes : DSC_0364.JPG

DSC_0361.JPG

DSC_0358.JPG

DSC_0356.JPG

DSC_0365.JPG

DSC_0378.JPG

DSC_0360.JPG

DSC_0367.JPG

DSC_0386.JPG

DSC_0368.JPG

DSC_0379.JPG

DSC_0383.JPG

DSC_0385.JPG

DSC_0391.JPG
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Mooie ride :thumbsup: Wat me opvalt is de foto van de deurhandle van de passagiersdeur: ziet er uit alsof daar een uitsparing zat voor de sleutel, die is volgeblazen met lak (dus voorbereid op rechtsgestuurde versie).
 
Mooie ride :thumbsup: Wat me opvalt is de foto van de deurhandle van de passagiersdeur: ziet er uit alsof daar een uitsparing zat voor de sleutel, die is volgeblazen met lak (dus voorbereid op rechtsgestuurde versie).

Dank U :)

Jij hebt het over dat sleufje wat op de greep zit?
Dat is bij de bestuurder ook zo. Daar zit de sluit sensor van het KESSY systeem. Of bedoel je dat niet ?
 

DannyG

Forumguru
Mooi verhaal :jaja:. Ik zou die eerste handelaar z'n gedachten wel eens hebben willen lezen als ie jou met je technische bagage hoorde schermen :laugh:. Zo zie je maar weer dat je best goed voorbereid bent om een tweedehands uit te zoeken.

En de rode die je gekozen hebt: ziet er mooi uit met z'n zwart gespoten GOLUSsen en panodak :thumbsup:.

Veel succes en veilige kilometers ermee!

Groetjes
 

Jese8

Ex-lid
Hey, mooie wagen inderdaad. Heb ze op vakantie een paar keer gespot.

Heb zelf ook nog even gedacht de RS in het rood of groen te nemen, maar werd toch blauw.

Kabeltje al binnen? Heb je ook goede muziek erin haba.
 
Dank allen.
Ja die velgen staan mooi; echter gaan déze eronderuit volgende week zaterdag en gaan er andere zwarte onder.
Deze 18 inch zijn mij iets te stuiterig dus ik doe 1 stapje terug; 17 inch. Zie plaatje voor welke het zijn. Bijna gelijk.
In theorie zou het aan de pomp ook iets moeten schelen.

De 18 inchers bied ik dan hier te koop aan ;)
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    76,5 KB · Weergaven: 37
  • image.jpeg
    image.jpeg
    79,6 KB · Weergaven: 33

Bas Jansen

Senior Member
In wageninge zitten idd een paar fijne autohandelaren... vast in de nude op de nudepark geweest?
Daar is alles altijd mooier en beter dan dat het daadwerkelijk is.

Maar mooi beestje heb je nu staan hoor!
 
Hey, mooie wagen inderdaad. Heb ze op vakantie een paar keer gespot.

Heb zelf ook nog even gedacht de RS in het rood of groen te nemen, maar werd toch blauw.

Kabeltje al binnen? Heb je ook goede muziek erin haba.
Nee nog niet mogen ontvangen.. :arghh:

Zal dan morgen toch wel moeten komen hoop ik. Is de post weer lekker traag :banghead:
 
In wageninge zitten idd een paar fijne autohandelaren... vast in de nude op de nudepark geweest?
Daar is alles altijd mooier en beter dan dat het daadwerkelijk is.

Maar mooi beestje heb je nu staan hoor!
Nee ik was bij Vallei Autogroep.
De bruine O3 die daar stond is inmiddels verkocht; staat niet meer op de site.
Zou lache zijn als de nieuwe eigenaar zich hier ook aanmeld op het forum :)
 

Bas Jansen

Senior Member
Op de churchillweg tegenover de van uvenweg.
Dat zijn ook niet echt bijster heldere lichten inderdaad.
Wel eens geweest maar had niet echt gevoel dat ze erg veel zin hadden om iets te moeten doen daar.
 

hemi24

Forumguru
Prachtige wagen!

Tip: ga nog ff langs de dealer voor 4 dopjes op je slotbouten:

Genuine-4pcs-LOCKING-TYPE-font-b-Wheel-b-font-Lug-font-b-Nut-b-font-Center.jpg
 
Bovenaan Onderaan