Dashboard: wijzers doen het niet

ventovice

Senior Member
Hallo forummers,

Sinds vandaag heb ik een storing in mijn tellerbak.
Alle 4 de meters met wijzers vallen soms uit ...en gaan soms ook weer vanzelf 'aan'....

...het ziet er bij de storing uit, alsof je het contact hebt uit gezet:
De toerenteller, de water-temperatuurmeter, de brandstoftankmeter èn de snelheidsmeter
staan dan allemaal geheel op nul/ links

Na een tijdje kan het, 'gewoon' onder het rijden, ook opeens weer 'aan' slaan, alsof er niks aan de hand is...

De klok/ boardcomputer/ linker LCD-display en de km-/ dagteller/ rechter LCD-display doen normaal hun werk, net als de controlelampjes in het (zwarte) middelvlak; die doen het ook gewoon.

Wat is hier aan de hand? Ik hoor het graag van één van jullie!

[onderstaande afbeelding dient ter illustratie en is niet mijn tellerbak...]
m1cyiilbh85x_800.jpg
 

Joske

Forumguru
Voor de rest nog lampjes die werken op dat moment? Lichten kan je dan testen op dat moment bijvoorbeeld.
 

ventovice

Senior Member
op het moment van de storing brandt er verder geen lampje...
ik kan dan gewoon m'n verlichting aanzetten en het desbetreffende controlelampje gaat dan ook gewoon branden.
 

polf

Senior Member
Het klink als een slechte verbinding. Nu alleen de vraag of de genoemde zaken allemaal dezelfde voeding of massa hebben? (dan moeten de andere lampjes dus gevoed worden uit een tweede + of - )
Je zou de stekkers achter op het teller werk eens na kunnen kijken maar misschien beter even wachten tot dat iemand die toegang heeft tot een elektrisch schema deze gepost heeft. (Als de zekering al gemeenschappelijk is moet je daar beginnen en niet direct je tellerwerk open maken, vandaar ff wachten....)

Wie o wie.......heeft een schema van het tellerwerk......

@ventovice , misschien nog even een type/bouwjaar/motor code want die zie ik zo gauw niet staan?


grtz Polf
 

Michelv.

Forumguru
Bij mijn Ibiza heb ik ooit de solderingen in de tellerbak opnieuw moeten aantippen met de soldeerbout, daarna nooit geen problemen meer gehad.
 

ventovice

Senior Member
Het klink als een slechte verbinding. Nu alleen de vraag of de genoemde zaken allemaal dezelfde voeding of massa hebben? (dan moeten de andere lampjes dus gevoed worden uit een tweede + of - )
Je zou de stekkers achter op het teller werk eens na kunnen kijken maar misschien beter even wachten tot dat iemand die toegang heeft tot een elektrisch schema deze gepost heeft. (Als de zekering al gemeenschappelijk is moet je daar beginnen en niet direct je tellerwerk open maken, vandaar ff wachten....)

Wie o wie.......heeft een schema van het tellerwerk......

@ventovice , misschien nog even een type/bouwjaar/motor code want die zie ik zo gauw niet staan?


grtz Polf

Bedankt voor de info.
Ik vind het ook raar, dat er schijnbaar een dubbele voeding of massa naar de tellerunit gaat...
Ook raar dat het probleem zich zomaar opeens openbaart (?!)

Het gaat trouwens om een Skoda Octavia I 'Elegance', AQY 2.0 85 kW/115 Pk uit 1999

Het vervelende is zo'n airbag-stuur, dat eraf moet voordat je ook maar bij die tellers kan komen :(
Maar goed, nog ff afwachten of iemand anders iets dergelijks heeft meegemaakt...

@Michelv.:
Als er soldeerpunten los zijn, zouden de tellers dan weer wèl/dan weer niet werken; meer een schokkerig beeld zeg maar.
Bij mij werkt het een hele tijd niet en dan een hele tijd weer wel
Maar goed, als de teller eraf moet ga ik daar wel naar kijken natuurlijk
 

Michelv.

Forumguru
Bedenk me net dat het bij mij ging om de verlichting van de tellerbak die af en toe niet werkte, maar maakt op zich niet niet uit.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb de door anderen geposte info niet helemaal gecheckt, maar misschien kan ik toch wat nuttigs toevoegen:
- mijn eerste gedachte was een losse connector van het instrumentenbord, of een haperende zekering (zekering die gescheurd is, kan het soms wel, soms niet doen), maar omdat ongeveer de helft wel werkt is dat onwaarschijnlijk.
- de volgende voor de hand liggende oorzaak is een slechte soldering of een gebarsten printbaan op de printplaat van de 'klokkenwinkel'. Als zo'n soldering/barst ergens in de voedingsbaan, of de massabaan zit, kan ie tussen verschillende delen van de tellers/displays zitten, en moet de locatie dus vrij snel te vinden zijn.
- als je het niet zelf gaat doen, en bang bent voor de waarschijnlijk forse rekening van een garage, heb ik nog wel een adres van iemand in Noord-Brabant die een eigen bedrijfje heeft en veel van dit soort klusjes binnen de VAG-groep doet, voor een zeer redelijk tarief. Je kunt aangeven wat je probleem is, en normaal krijg je dan een vaste prijs en wat ie er precies voor doet.
 

ventovice

Senior Member
@ Cordoba:
Bedankt voor het aanbod; houd ik in m'n achterhoofd, ondanks dat ik zelf in Beverwijk (NH) woon...

@polf:
Oké, dat is idd iets nuttigs!
... uit de tweede link is dìt wel het meest interessantste:
Hi,
I have the answer. I have written before there are two voltage regulator ICs (TLE4279g and TLE4276g). The 4276g is responsible for the analogue indicators. Usually the problem is dry joints of these IC! Solder around the two smd IC’s!


...en een snelle 'oplossing' is déze:
...I took number 15 fuse (brown 5amp) out of the fusebox, This should bypass the problem and your dials should work but your digital clock and trip will reset everytime the ignition is turned off. This has worked on my octy and been fine for a week now. If you find this doesn't work for you find a good auto electricon If your near Norfolk I found a good one...
 
Ik heb dit ook gehad en opgelost door de eerste link gepost door @polf te gebruiken. De soldeerpunten heb ik even opnieuw gezet. Sindsdien geen probleem meer mee gehad. (Octavia Combi 1999 hier)
 
Bovenaan Onderaan