Dan toch niet verplicht elektrisch (nieuw) rijden tegen 2035

JeSko

Forumguru

MarcoO2

Forumguru
Tsja... je mag dus ook nog auto's die geschikt zijn voor synthetische brandstof verkopen. Maar hoeveel zijn er daarvan en is die brandstof er al voldoende?
 

JeSko

Forumguru
@MarcoO2

De synthetische brandstoffen van P1 fuels kan ik zelfs nu al in mijn Civic gieten, zonder probleem, het enige issue is dat het nu nog duur is aan zo'n 5 euro per liter. Maar daar zijn ze met bezig, niet voor niets blijven de Japanners benzine auto's maken en ontwikkelen, zij geloven niet in het EV verhaal voor iedereen, en dat zegt genoeg, ondanks tikken op de vingers blijven zij geloven in de ICE.
 

Tees

Donateur
Een kinderhand is snel gevuld...;)
De enige reden dat deze handreiking aan onze Oosterburen is gedaan, is omdat ie volstrekt onhaalbaar is. Synthetische brandstof gaat niet voor 2035 goedkoper zijn dan elektrisch rijden, en het mechanisme wat ervoor moet zorgen dat nieuwe auto's niet op normale brandstof kunnen rijden is niet sjoemelvrij te realiseren.
Áls het dus haalbaar blijkt te zijn, dan zal t veel te duur zijn (die €5/L lijkt me reëel). En helaas Jefrey, de Japanners hebben hier niets van doen, er zijn nu 2 partijen die synthetische brandstoffen uit syngas maken, dat zijn Shell (productie in Qatar) en Sasol (Zuid-Afrika). Waarbij Shell de enige is die het goed voor elkaar heeft (ondanks een mega complexe techniek). Die €5 nu is trouwens vooral omdat Shell t gas gratis krijgt van Qatar, omdat ze t anders zouden affakkelen...
 

MarcoO2

Forumguru
De enige reden dat deze handreiking aan onze Oosterburen is gedaan, is omdat ie volstrekt onhaalbaar is. Synthetische brandstof gaat niet voor 2035 goedkoper zijn dan elektrisch rijden, en het mechanisme wat ervoor moet zorgen dat nieuwe auto's niet op normale brandstof kunnen rijden is niet sjoemelvrij te realiseren.
Precies dat. Wat mij betreft een typische pyrrusoverwinning voor de bühne.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@JeSko topictitel licht aangepast, het gaat dan pas in voor nieuw te verkopen auto's.
Dat duurt nu nog bijna 12 jaar, wat is er aan voortgang geboekt bij batterijen/accu's en in waterstoftechnologie in de afgelopen 12 jaar?
 

hemi24

Forumguru
Duitsers en synthetische brandstoffen…

Dat hebben ze 80 jaar geleden toch ook al geprobeerd?!?

:pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Duitsland mag dan pro hun eigen economie zijn (logisch) maar als de andere overheden beslissen dat hun inwoners tegen wil en dank EVs zullen rijden, maken ze de alternatieven zo duur dat je alsnog EV zult rijden. Overheden hebben nog altijd een machtig iets: taksen.

Ik klaag alleszins niet met mijn Tesla. Rijdt super en de maandelijkse kosten (uitgezonderd verzekering) bedragen 0 (geen jaarlijkse taksen en met mijn zonnepanelen betaal ik ook geen stroom voor de tesla).:pardon:
 

Rallye

Forumguru
Als die e-fuels echt zo duur blijven zijn extra taksen niet nodig. Ik ben sowieso wel voor keuze, dus prima dit. Overgang naar elektrisch is ok wel wat geforceerd, waarbij andere mogelijkheden onbelicht blijven. Voor waterstof geldt dat ook.
 

Tees

Donateur
Niemand dwingt je om nu of na 2035 elektrisch te rijden hoor. Waterstof is een optie, of andere technieken die uitstootloos (als het over CO2 gaat dan) zijn. Alleen is waterstof een zinloze exercitie voor personenwagens als het om duurzaamheid gaat.
Ik zou er wel voorstander van zijn om op basis van lifecycle analyses te bepalen welke alternatieven wel en niet toegestaan worden.
 

leon-cupra

Forumguru
Een efuel fabrikant moet nu miljarden investeren om binnen 10j rendement te hebben. Als efuel maar een klein marktaandeel gaat hebben, gaat het dan wel rendabel zijn? Net hetzelfde nu voor de EV fabrikanten, wat nu? Blijven investeren in de hoop dat het marktaandeel zal stijgen of stoppen omdat je er geen toekomst meer in ziet? Wat met de rendabiliteit van andere brandstoffen?

Duitsland heeft eigenlijk nu een serieuze bom onder de auto-industrie gelegd (wss wel via lobbywerk van de traditionele auto-industrie)
 

Tees

Donateur
Geldt dat niet voor elke grote investering? Waarom denk je dat de grote bedrijven de beste modelleurs en rekenaars aantrekken...die mensen zijn goud geld waard.
 

EdK

Forumguru
Zie dat e feul als een laatste stuiptrekking van de brandstof motor waar de burger mee rijd
 

leon-cupra

Forumguru
Tuurlijk geldt dat voor elke investering maar maar de Eu gezegd hebben “enkel EV” was het voor heel veel bedrijven een stuk eenvoudiger en zouden heel veel investeerders kapitaal een stuk gemakkelijker vrij maken. Zou jij nu nog zonder twijfelen als investeerder investeren in laadpalen ? Ik zou het niet meer weten nu.
 

Tees

Donateur
Als je een fabrikant van laadpalen of elektrische autos bent, en je twijfelt nu of je daar nog verder in moet investeren, dan is t niet erg als je failliet gaat. Dan heb je namelijk niet echt veel verstand van de branche waarin je actief bent.

Ik weet vrij zeker hoe het wagenpark er na 2035 uitziet: 90+% van de nieuw verkochte personenautos is dan elektrisch. Er is op dit moment geen enkele reden om te denken dat er over 10 jaar een andere techniek voldoende rendabel en duurzaam is om EVs serieus te verdringen.
 

hemi24

Forumguru
Zie dat e feul als een laatste stuiptrekking van de brandstof motor waar de burger mee rijd
Ik niet…
Wat is het verschil tussen veel energie verkwisten in het opwekken van waterstof of voor een andere alternatieve brandstof..?
Vergeet niet dat personenwagens maar een druppel op de gloeiende plaat zijn als we het hebben over transport in het algemeen!
 

Tees

Donateur
Dat synthetische brandstof nóg meer energie verbruikt, daar heb je namelijk eerst waterstof voor nodig, met daarna nog een energie intensief proces erachteraan.
 

leon-cupra

Forumguru
@Tees van welke ondernemingen heb je aandelen, kwestie dat ik weet waar in te investeren … nog paar 10tjes over :D
Binnen 10 jaar +90%, nu investeren, op mijn 51ste een lambo … daar teken ik voor :pardon:
 

Tees

Donateur
Louter duurzame aandelenfondsen Tim. Maar heb er niet veel hoor, ben vorig jaar (op t verkeerde moment :deuk:) klein begonnen.
Ik zeg ook niet dat ik weet welke bedrijven succesvol gaan zijn, maar als je een bedrijf hebt dat laadpalen maakt, dan zit je iig in een betere business dan een bedrijf dat benzinepompen maakt ;).
 
Bovenaan Onderaan