Chiptuning zinvol of niet

Freekw

Lid
We hebben een Skoda Yeti uit 2015 1.4 125 pk en 200 nm koppel.

We zijn van plan om een caravan te gaan trekken (max. 1300kg)
Volgends de div. site's zou de auto voldoende trekkracht hebben.

Maar is het zinvol om de auto te laten chippen om in de bergen ook vlot te kunnen rijden.
Kan de motor deze extra krachten aan.
Ik kan me voorstellen dat de motor op lange autobaan klimmen behoorlijk op zijn donder krijgt met het extra vermogen.

Wil het chippen laten uitvoeren bij VAG tech. in Nuenen.
Gaat dan naar 160pk en 280nm koppel.

Wat is jullie mening hier over?
 

hemi24

Forumguru
Prima waardes; ik zou het doen!

Ik heb zelf de 150 pk versie in een Golf 7 en trek daar een 1500 kg zware caravan mee; motorisch helemaal prima!
 

eriktv

Forumguru
Gerenommeerde tuners blijven echt wel binnen de veilige marges. Ik rijd al zeven jaar en 160.000km met tuning op mijn inmiddels twaalf jaar oude Superb (170->202pk en 350->428Nm) zonder problemen die je daaraan kunt relateren. Je gebruikt dat maximale koppel ook niet zo vaak natuurlijk.

Heb je trouwens DSG? Dan zou ik die meteen meenemen, heb ik ook laten doen en dat maakte voor mij het grootste verschil.
 

EdK

Forumguru
Volgends de div. site's zou de auto voldoende trekkracht hebben.
Als je weet dat de Yeti 1,2TSI in de begin periode dat hij op markt kwam bestempeld werd als caravan trekker , ach dan zit het met die 1,4 zeker wel goed lijkt me...
En ja die Pk is niet boeiend de Nm zijn in deze belangrijkst om die sleurhut vooruit te krijgen
 

Antera

Donateur
Chippen kan prima. Je auto rijd fabrieksaf al ruim onder het maximale wat mogelijk is en waar alles op gebouwd is. Bij een tuner word hij Ook afgesteld op safe maar wel maximaal wat mogelijk is. Indien DSG die ook meenemen
 

EvdB

Actief lid
Met de huidige waardes zou het ook prima moeten lukken. In totaal 12 jaar met 2 verschillende VW Tourans (1.2, 110 pk en 175 nm) op vakantie geweest met een caravan van 1.300 kg. In de auto met 5 personen, stalen voortentstokken, bijzettent en gevulde Mobicool koelbox. Zonder problemen reizen gemaakt door Oostenrijk en Frankrijk.
Afgelopen zaterdag met de Octavia (1.0,, 110 pk en 200 nm (DSG)) op pad geweest. Die extra nm's zijn echt te merken en maakt het rijden soepeler.
 

Freekw

Lid
Gisteren langs geweest bij VAG tech Nuenen

Wat een verschil, hij schakelt nu tenminste normaal.
Het schakel moment is nu wat hoger in toeren, de motor vind dat veel prettiger denk ik.
De vermogens winst nog niet zo gemerkt maar zal bij het trekken van de caravan wel merkbaar zijn.
Ik ben tevreden!!!!!
 

Frup

Forumguru
@Freekw Goed bezig! Ik was met mijn vorige Yeti ook blij verrast met het resultaat, zeker met onze caravan erachter.
In bijv. Duitsland kun je nu veel makkelijker even een vrachtwagen passeren, zonder nerveus makende seinende lampen in je achteruitkijkspiegel te zien.
 
Bovenaan Onderaan