Broekhuis Assen

TurboBooster

Forumguru
Afgelopen weekend meende ik tijdens een rit in de Yeti, een vreemd geluid te horen die volgens mij onder de motorkap vandaan kwam. Ik kon het echter op dat moment niet ontdekken welk onderdeel daar verantwoordelijk voor was.
Gisteren ben ik tot de conclusie gekomen dat het wellicht de compressor van de airco moet zijn.
Vanmorgen (zonder afspraak) maar eens naar de dealer, Broekhuis in Assen gereden en het de receptioniste mijn vermoeden uitgelegd.
Zij haalde er direct een monteur bij die vermoedde dat er te weinig koudemiddel in het airco-systeem zat.
Direct werd de Yeti de garage ingereden, aangesloten op de airco test/vulunit en het koudemiddel afgetapt.
Er bleek 100 gram te weinig in het aircosysteem van de Yeti te zitten.
Het systeem is daarna gevacumeerd en opnieuw gevuld met het juiste aantal grammen koudemiddel.
Hierna werkte de airco weer naar behoren, ik weer gelukkig en nog gelukkiger toen de receptioniste mij vertelde dat ik voor deze keer niet hoefde te betalen en het dus in mijn beleving een prima service was van Škoda Broekhuis in Assen.

Groet,
TurboBooster.
 

Cordoba

Forumguru
@TurboBooster Over gratis service kun je moeilijk wat te klagen hebben, maar ik heb wel een vraag: die "100 gram te weinig koudemiddel" , is dat ten opzichte van de aangegeven vulhoeveelheid, of ten opzichte van een bepaalds minimum (dat ik niet ken). Als het is ten opzichte van de voorgeschreven hoeveelheid bij afvullen, dan geloof ik niet dat het je probleem oplost op de langere termijn. In de loop van de tijd is het vrij normaal als een systeem in de loop van de tijd wat koudemiddel verliest.
Zeg voor het gemak even dat je systeem 500 gram gevuld moet worden, dan is het niet bijzonder als je na een jaar of twee, zo'n 100 gram kwijt bent (en het systeem hoort dan nog zonder problemen te werken).

Kortom ik ben bang dat de oplossing van het probleem slechts tijdelijk is.
 

TurboBooster

Forumguru
@Cordoba Volgens de monteur komt dit vaker voor. De Yeti is inmiddels 4 jaar oud en in die 4 jaar kan/zal er iets van het koudemiddel ergens weglekken. De airco werkte trouwens nog wel maar volgens mij is na de hervulling van het systeem de uitblaas temperatuur bij de roosters in het dashboard lager.
Hoeveel gram er totaal in het systeem dient te zitten is mij onbekend. Bij het leeghalen miste er 100 gram koudemiddel.
 

oco1979

Forumguru
wat belangrijker is dat de hoeveelheid olie die in het systeem zit op niveau is. :thumbsup:
airco lekt altijd wat,mogelijks raadzaam om de 2jaar te checken.
 

oco1979

Forumguru
Olie? De compressor wordt toch gesmeerd door het koudemiddel?

Nee,in het systeem zit er een klein beetje olie,vooral voor aircopomp te smeren,dat zijn geen litters zoals in de wagen he ;)
airco werkt met gas die droog is en geen goeie smering heeft

Daarmee dat sommige hun airco vb niet gebruiken en gas is op,deze laten vullen zonder oliesmering te controleren en aircopomp loopt dan vast.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
De olie zit toch vermengd door het koudemiddel (bijv. 500 gram koudemiddel, 50 gram olie)?
@TurboBooster Als je airco nog wel werkte (maar onvoldoende capaciteit), dan is het inderdaad anders, en zoals ook de monteur aangaf gewoon om de paar jaar airco onderhoud doen, om problemen te voorkomen.
 

TurboBooster

Forumguru
@TurboBooster Als je airco nog wel werkte (maar onvoldoende capaciteit), dan is het inderdaad anders, en zoals ook de monteur aangaf gewoon om de paar jaar airco onderhoud doen, om problemen te voorkomen.

De Yeti heeft dit voorjaar nog een onderhoudsbeurt gehad. Tijdens zo'n beurt word er alleen gekeken naar de uitstroom temperatuur bij de roosters. Is die op dat moment nog voldoende laag dan word er niet verder naar het airco-systeem gekeken.
 

oco1979

Forumguru
De olie zit toch vermengd door het koudemiddel (bijv. 500 gram koudemiddel, 50 gram olie)?
@TurboBooster Als je airco nog wel werkte (maar onvoldoende capaciteit), dan is het inderdaad anders, en zoals ook de monteur aangaf gewoon om de paar jaar airco onderhoud doen, om problemen te voorkomen.

normaal ga er een deel olie mee als ze deze vullen met aircotoestel,moeten natuurlijk wel de olie bijvullen in de aircomachine.
 

CDK

Forumguru
daarom minimaal 2 jaarlijks een goede aircobeurt laten uitvoeren en jaarlijks je interieurfilter vervangen :jaja: deze keer was je er wellicht nog op tijd bij, maar als je het geluid genegeerd had, was misschien de boel wel vastgelopen.....
 

mzzls1

Senior Member
Je auto bij de dealer onderhouden en het kan jaarlijks gratis.

Mits je verrassend Skoda lid bent, dat ook weer gratis is.
 

CDK

Forumguru
Je auto bij de dealer onderhouden en het kan jaarlijks gratis.

Mits je verrassend Skoda lid bent, dat ook weer gratis is.

Nou daar krijg je geen gratis aircoservicebeurt hoor, een aircocheck noemen ze het, maar jij kan zelf ook checken of er wel of geen koude lucht uit je roosters komt, toch?
 

oco1979

Forumguru
Als de airco geen koude lucht meer heeft heb je meestal dikke pech.
Airco verliest jaarlijks x percentage koelmiddel.
dus 2 jaarlijks afpersen en terug vullen is geen overbodige luxe en terwijl visueel bekijken op lekage.


.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

mzzls1

Senior Member
Ja dat lukt zelfs mij nog.

Ik dacht het dit jaar daardoor gratis gekregen te hebben.

Maar goed, misschien dat ik onjuiste informatie verspreid, mijn excuses.
 

Cordoba

Forumguru
Ja dat lukt zelfs mij nog.

Ik dacht het dit jaar daardoor gratis gekregen te hebben.

Maar goed, misschien dat ik onjuiste informatie verspreid, mijn excuses.

Dat komt ook door de manier waarop het door de dealerorganisatie gepresenteerd wordt. Eigenlijk geldt dat voor alle 'gratis' checks: bij de dealer stellen de checks vaak niet zoveel voor, en bij veel andere organisaties á la Quick-shit krijg je vaak een nonsens rapportje met een hoop onnodige reparaties/vervangingen, om zo de omzet in lijn te houden met het koffieverbruik.
 
Bovenaan Onderaan