Het feit blijft gewoon dat de huidige motoren gewoon niet goed overweg kunnen met de nadelen van ethanol. Of dingen dan van aluminium zijn of van aluminium legeringen, het wordt gewoon aangevreten. Ook de rubberen slangen, o-ringen en pakkingen die worden gebruikt kunnen ethanol slecht verdragen waardoor de boel gewoon gaat lekken. Dan hebben we ook nog het feit dat ethanol water aan trekt waardoor de brandstof veel minder lang houdbaar is. Bij E10 en E15 gaat het om droge ethanol en is de houdbaarheid maximaal 3 maanden. Bij E85 gaat het om natte ethanol (want lekker goedkoop) en is het hoogstens een maand houdbaar. Bedenk je dan wel dat de houdbaarheid inclusief transport en opslag in tankstation is. Na die periode begint het te vlokken en zakt er een dikke plakkerige residu naar de bodem van de tank waardoor filters en leidingen verstopt raken. Het vocht in de brandstof zal onderdelen laten roesten, zoals bijvoorbeeld sproeiers in de carburateur of de dure injectoren in een injectiemotor.
Met normale benzine is dit gezeur veel minder. Normale euro 95 (waar overigens ook al 5% ethanol in is verwerkt) kun je zeker 6 maanden goedhouden en euro 98 zeker een jaar. Ik heb me hier zelf al eens in verdiept omdat ik er zelf mee te maken heb gehad. Onder andere met mijn speedboot. Die vulde ik voor de winter altijd af met euro 98 en na een stukje varen ding die de winterstalling in. Als die er in het voorjaar weer uit kwam was het starten en lopen. Over 2013 en 2014 is dat niet gebeurd. De laatste keer dat ik toen getankt had ging er E10 in omdat er niets anders voor handen was. Daarna heb ik er wegens omstandigheden bijna niet meer mee gevaren en is hij zo de stalling in gegaan. Voorjaar 2014 was hij met geen mogelijkheid te starten. Carburateur uit elkaar gehaald, stationairsproeier en hoofdproeier dicht geroest, vlotternaald was helemaal verroest waardoor de vlotter niet meer kon bewegen, rubberen pakkingen waren vergaan. Onderin de tank lag een dikke aangekoekte drab die er niet meer uit te krijgen was. De rubberen knijpbalg waarmee je de brandstofslang en carburateur vult was half vergaan en lekte daardoor. De brandslang zelf was ook voor een deel vergaan.
Kostenplaatje:
Nieuwe brandstoftank: EUR 120,00
Nieuwe carburateur: EUR 97,00
Nieuwe brandstoffilter: EUR 20,00
Nieuwe brandstofslang: EUR 45,00
Nieuwe knijpbalg: EUR 10,00
Klemmetjes en klein spul: EUR 10,00
Totale kosten biobrandstof incident: 302 euro plus 2 dagen werk omdat men tegenwoordig alleen nog maar CVT carburateurs verkoopt en het afstellen echt een drama is.
Uit voorzorg heb ik nu wel een brandstofslang en knijpbalg die van siliconen gemaakt zijn zodat die niet door ethanol aangetast kunnen worden maar de rest kan nog steeds stuk.
Dus bio-benzine? Nee, voor mij nooit meer. Ik geloof ook niet dat het ooit op een duurzame manier gebruikt kan worden. Het breekt gewoon te snel af waardoor je bovenstaande problemen gewoon blijft houden. Scooters, motorfietsen en buitenboordmotoren ondervinden er erg snel problemen mee. Auto's op den duur ook. En ze kunnen best nieuwere motoren en brandstof systemen maken waarbij andere materialen gebruikt worden maar het spul blijft gewoon water aan trekken en daar lopen motoren niet op. En ook het probleem met de houdbaarheid zal blijven. Tenzij ze er allemaal additieven bij mengen maar daardoor zal het flink duurder en slechter voor het milieu worden waardoor het zonder subsidie gewoon weer net zo duur is als normale euro 95.
En begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal niet tegen biobrandstof maar het moet wel werken. Biodiesel ben ik bijvoorbeeld een groot fan van. Een dieselmotor is veel efficienter en kan veel makkelijker met verschillende type brandstof overweg. In mijn kajuitboot ligt bijvoorbeeld een oud 2.4 liter dieselblok uit een mercedes 240D. Die loopt iedere zomer zonder problemen op pure slaolie of zonnebloemolie a 60 eurocent de liter.
Zelfs lampenolie of kachelolie is geen enkel probleem.
Dit is dan nog een oud blok met wervelkamer. Moderne dieselmotoren werken met injectie, hebben overal sensoren en kunnen aan de hand van de sensorwaarden on de fly van alles aanpassen om zo efficient mogelijk te werken en in te spelen op veranderingen in samenstelling van de brandstof. Zouden ze de brandstofpompen aanpassen en de roet filter laten voor wat het is dan kan er zo de perfecte multifuel motor neer gezet worden die moeiteloos op ieder type (bio)diesel kan werken.
Denk eens aan al die liters frituurolie die nu door restaurants en snackbars bij het chemisch afval worden aangeboden. Of alle dielijke vetten die door slachterijen in het riool gedumpt worden. Kun je rustig een heel wagenpark op laten rijden.