Biobrandstof E85

av93_jan

Nieuw lid
Goedkope Duitse E85 Biobrandstof voor Zuid Limburg!

Autorijders in de regio Zuid-Limburg kunnen op legale wijze gebruik maken van goedkope Duitse milieuvriendelijke duurzame brandstof E85 Bio-Ethanol. In Aken, 11 KM vanaf Heerlen is een E85 Bio-Ethanol pomp geopend. Je kunt ook al in Keulen tanken, ook niet zo ver van de grens. 74 pompen in Duitsland verkopen E85 voor een prijs van E 0,89 per liter, terwijl het in Nederland 1.91 euro per liter kost. Dit lijkt bijna op het tegenwerken van een doorbraak voor deze schone en CO2-neutrale bio-brandstof in Nederland. Met een betaalbare aanpassing aan de motor, is het mogelijk om met iedere benzine-auto op E85 te rijden. Zelf rijd ik tot nu toe 45.000 km op E85 zonder problemen.Dick Bont

Zijn er forum leden die hier al ervaring mee hebben en is het mogelijk Dat de Yeti 1200 deze brandstof ook kan gebruiken ????

Ik ben benieuwd op de antwoorden.

Al vast bedankt voor de moeite.

Gr. av93
 
Staat normaalgezien vermeld in de handleiding welke brandstof je motor al dan niet mag hebben. Ik weet nog dat ik het niet mocht...
Blijkbaar zijn het vooral de oudere blokken die hier geen enkel probleem mee hebben (zeker bij diesels), dus om 'groenere' brandstof te hebben moet je een 'vuilere' motor hebben.
 
E10 is geen enkel probleem, maar E85 is een heel anders spul. Daar zit in plaats van 10% ethanol ongeveer 85% daarvan in. Daarvoor heeft de motor iets meer aanpassingen nodig. Die zijn volgens mij met name herkenbaar aan bifuel of flexifuel en dat soort benamingen (zonder garantie dat het er ook echt mee werkt). Of de 1.2 kan worden omgebouwd weet ik zo niet.
 

Wijnand850

Forumguru
Blijkbaar zijn het vooral de oudere blokken die hier geen enkel probleem mee hebben (zeker bij diesels), dus om 'groenere' brandstof te hebben moet je een 'vuilere' motor hebben.

Dit geldt alleen voor biodiesel. Bij bio ethanol is dat juist niet aan de orde. Daar moet je over bijvoorbeeld over een "flexifuel" motor beschikken (Ford) om het te kunnen gebruiken. Bioethanol is zuurder van aard dan benzine en tast de rubberafdichtingen van de motor aan. Lang niet alle benzinemotoren zijn hier voor geschikt. Bifuel is een veel gebruikte afkorting voor LPG of aardgas, maar niet voor het gebruik van bioethanol. Houdt er wel rekening mee dat de literprijs van E85 lager is, maar dat het verbruik tot 30% hoger is vanwege de lagere energieinhoud.

Voor meer info:

FUELswitch, maak de switch naar schone brandstoffen en aandrijftechnieken

Volgens mij is er nog geen Skoda geschikt voor E85.
 

IBV

Senior Member
Geloof niet dat ie geschikt is om puur te gebruiken. Kunt er wel door bijmenging bij de gewone E95 het octaangetal mee verhogen tot RON98 of RON100, zodat het motortje nog lekkerder loopt. Geen idee in welke verhoudngen overigens.
 

Chatslet

Forumguru
E85 is helemaal niet zo nieuw, hebben ze al een aantal jaar in Nederland. Je kan het alleen niet zomaar in je auto gooien want dan gaat de boel kapot. Wel kunnen benzineauto's met de oudere type injectiemotoren omgebouwd worden. Er wordt dan een speciale ECU bijgeplaatst die de injectie aan past: Green Fuel Systems Er kan dan op E85, normale benzine of een mengels van E85 en normale benzine gereden worden. Bij TSI, TFSI en FSI blokken is dit niet mogelijk. Toch is het een riskant verhaal wanneer het om een aluminium motorblok gaat. Ethanol tast namelijk aluminium aan dus om het in deze verhouding je blok in te spuiten lijkt me niet handig.

Oudere auto's met carburateur kunnen er overigens perfekt op rijden. De ontsteking moet dan wel wat later gezet worden en het is dan niet meer aan te raden om nog op benzine te gaan rijden of te gaan mengen omdat er bij deze motoren geen motormanagement is die de ontsteking aan kan passen.
 

Cordoba

Forumguru
Ethanol tast namelijk aluminium aan
Chatslet, waar haal je deze baarlijke nonsens vandaan? Is het je ook opgevallen dat in de supermarkten en slijterijen al die aluminium blikjes met bier en voorgemixte drank zo liggen te roesten?

Ik denk zelfs dat je nog nooit puur aluminium hebt gezien!! Dat lijkt een gedurfde bewering, maar als je iets meer van aluminium weet, valt dat reuze mee: aluminium dat gewoon aan lucht wordt blootgesteld is binnen pakweg 1 seconde geoxideerd. Dan heeft het alumium een transparante aluminiumoxide huid, die ondoordringbaar is voor zuurstof, waardoor de oxidatie stopt. (in tegenstelling tot bijvoorbeeld ijzer, waarbij de zuurstof gewoon door de oxidehuid heen gaat, en dat roest dan ook veel dieper dan aluminium, dat dus een oxidehuidje heeft van minder dan één duizendste van een micron.
 

Chatslet

Forumguru
@Cordoba: Ik denk dat je er zelf een beetje naast zit, in een motor en brandstof systeem wordt met hoge druk en hoge temperaturen gewerkt waardoor bepaalde processen versnellen.
Wat dacht je van de ADAC test met de Opel Signum die ze op E10 lieten rijden? Dat leek eerst goed te gaan maar bij 27.000 km bleek dat de boel allemaal toch niet van bierblikjes gemaakt was en was de brandstofpomp zo erg aangevreten dat er een gat in zat. Dat was met E10, in E85 zit meer dan acht keer zo veel ethanol dus zal het nog sneller gaan.

Zie ook http://www.skodaforum.nl/board/f52/kans-op-motorschade-door-e10-brandstof-18295.html
 

Cordoba

Forumguru
Misschien (eigenlijk wel zeker) geen aluminium motorblok? ADAC zegt me weinig in deze: ik durf niet te zeggen of ze materiaalkennis hebben, en al helemaal niet als het over iets specifieks gaat als aluminium of aluminiumlegeringen. Ik heb ook met de firma Altrex wel eens een discussie gehad over hun voorstel van een constructie. Na allereerst een beroep gedaan te hebben op hun 'vakkennis en ervaring', moesten ze toch toegeven dat ik er iets meer van wist, en dat ze een 'constructiefout' hadden ontworpen.

Overigens je had het eerst over een aluminiumblok en nu over een brandstofpomp?:smiley29:

Aluminiumblokken zijn zeer zeldzaam, blokken met lichtmetalen koppen zijn meer gangbaar. Dat lichtmetaal, kan dan een aluminiumlegering zijn, maar dat is materiaaltechnisch een heel groot verschil met 'aluminium'.
 

dj.verhulst

Forumguru
Ik denk dat E85 best wel de toekomst kan hebben,, om bv nu is de olie relatief "goedkoop" maar dat blijft niet zo,, een beetje spanning in het midden oosten en de prijzen stijgen exceptioneel ...
en de moeizame relatief met Poetin & co.

met B85 zou je schoner en onafhankelijker zijn met de energie,, zou het een goede ontwikkeling vinden als men multi fuel systemen verder gaan uitrollen en het liefst met terugwerkende kracht. dat je een mix kan tanken en de motor zichzelf kan aanpassen
 

Cordoba

Forumguru
olie relatief goedkoop? Dat is maar net wat je referentie is, maar voor meeste gewone consumenten in Europa is benzine/diesel niet zó goedkoop. Vergelijk eens met bijvoorbeeld de Amerikaanse prijzen aan de pomp, of vergelijk het eens met 20 jaar of langer terug. Bijvoorbeeld zo'n 30 jaar terug, liep de brandstofprijs ineens ook vrij hard op, en toen was de vrees dat de benzine aan de pomp mogelijk anderhalve gulden zou gaan kosten of mogelijk zelfs in de buurt van de 2 gulden zou komen (dus respectievelijk 0,67 en 0,90 Euro). Dat kun je je nu nauwelijks meer voorstellen, zelfs de mensen die het hebben meegemaakt niet.
 

dj.verhulst

Forumguru
ik doelde dat de olie prijs sinds de kerst naar de $ 40 gedaald was terwijl een paar maanden daar voor dik boven de $ 100 betaald werd ,, we hebben pech dat de € behoorlijk gezakt is terwijl de olie in $ afgerekend word ( nog bedankt ECB en Griekenland..... )

brandstof is gewoon veel te duur,, zeker omdat men onevenredig veel belasting op zit...

maar we dwalen af,, biobrandstof is niet moeilijk te maken, je heb relatief eenvoudige apparaten waar je bepaalde soorten biomassa in kiepert en die dan omzetten in ethanol.

natuurlijk mag dat niet van de overheid maar echt tegen houden kunnen ze het niet
 

Chatslet

Forumguru
Het feit blijft gewoon dat de huidige motoren gewoon niet goed overweg kunnen met de nadelen van ethanol. Of dingen dan van aluminium zijn of van aluminium legeringen, het wordt gewoon aangevreten. Ook de rubberen slangen, o-ringen en pakkingen die worden gebruikt kunnen ethanol slecht verdragen waardoor de boel gewoon gaat lekken. Dan hebben we ook nog het feit dat ethanol water aan trekt waardoor de brandstof veel minder lang houdbaar is. Bij E10 en E15 gaat het om droge ethanol en is de houdbaarheid maximaal 3 maanden. Bij E85 gaat het om natte ethanol (want lekker goedkoop) en is het hoogstens een maand houdbaar. Bedenk je dan wel dat de houdbaarheid inclusief transport en opslag in tankstation is. Na die periode begint het te vlokken en zakt er een dikke plakkerige residu naar de bodem van de tank waardoor filters en leidingen verstopt raken. Het vocht in de brandstof zal onderdelen laten roesten, zoals bijvoorbeeld sproeiers in de carburateur of de dure injectoren in een injectiemotor.
Met normale benzine is dit gezeur veel minder. Normale euro 95 (waar overigens ook al 5% ethanol in is verwerkt) kun je zeker 6 maanden goedhouden en euro 98 zeker een jaar. Ik heb me hier zelf al eens in verdiept omdat ik er zelf mee te maken heb gehad. Onder andere met mijn speedboot. Die vulde ik voor de winter altijd af met euro 98 en na een stukje varen ding die de winterstalling in. Als die er in het voorjaar weer uit kwam was het starten en lopen. Over 2013 en 2014 is dat niet gebeurd. De laatste keer dat ik toen getankt had ging er E10 in omdat er niets anders voor handen was. Daarna heb ik er wegens omstandigheden bijna niet meer mee gevaren en is hij zo de stalling in gegaan. Voorjaar 2014 was hij met geen mogelijkheid te starten. Carburateur uit elkaar gehaald, stationairsproeier en hoofdproeier dicht geroest, vlotternaald was helemaal verroest waardoor de vlotter niet meer kon bewegen, rubberen pakkingen waren vergaan. Onderin de tank lag een dikke aangekoekte drab die er niet meer uit te krijgen was. De rubberen knijpbalg waarmee je de brandstofslang en carburateur vult was half vergaan en lekte daardoor. De brandslang zelf was ook voor een deel vergaan.

Kostenplaatje:
Nieuwe brandstoftank: EUR 120,00
Nieuwe carburateur: EUR 97,00
Nieuwe brandstoffilter: EUR 20,00
Nieuwe brandstofslang: EUR 45,00
Nieuwe knijpbalg: EUR 10,00
Klemmetjes en klein spul: EUR 10,00

Totale kosten biobrandstof incident: 302 euro plus 2 dagen werk omdat men tegenwoordig alleen nog maar CVT carburateurs verkoopt en het afstellen echt een drama is.

Uit voorzorg heb ik nu wel een brandstofslang en knijpbalg die van siliconen gemaakt zijn zodat die niet door ethanol aangetast kunnen worden maar de rest kan nog steeds stuk.

Dus bio-benzine? Nee, voor mij nooit meer. Ik geloof ook niet dat het ooit op een duurzame manier gebruikt kan worden. Het breekt gewoon te snel af waardoor je bovenstaande problemen gewoon blijft houden. Scooters, motorfietsen en buitenboordmotoren ondervinden er erg snel problemen mee. Auto's op den duur ook. En ze kunnen best nieuwere motoren en brandstof systemen maken waarbij andere materialen gebruikt worden maar het spul blijft gewoon water aan trekken en daar lopen motoren niet op. En ook het probleem met de houdbaarheid zal blijven. Tenzij ze er allemaal additieven bij mengen maar daardoor zal het flink duurder en slechter voor het milieu worden waardoor het zonder subsidie gewoon weer net zo duur is als normale euro 95.

En begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal niet tegen biobrandstof maar het moet wel werken. Biodiesel ben ik bijvoorbeeld een groot fan van. Een dieselmotor is veel efficienter en kan veel makkelijker met verschillende type brandstof overweg. In mijn kajuitboot ligt bijvoorbeeld een oud 2.4 liter dieselblok uit een mercedes 240D. Die loopt iedere zomer zonder problemen op pure slaolie of zonnebloemolie a 60 eurocent de liter. :jaja: Zelfs lampenolie of kachelolie is geen enkel probleem.

Dit is dan nog een oud blok met wervelkamer. Moderne dieselmotoren werken met injectie, hebben overal sensoren en kunnen aan de hand van de sensorwaarden on de fly van alles aanpassen om zo efficient mogelijk te werken en in te spelen op veranderingen in samenstelling van de brandstof. Zouden ze de brandstofpompen aanpassen en de roet filter laten voor wat het is dan kan er zo de perfecte multifuel motor neer gezet worden die moeiteloos op ieder type (bio)diesel kan werken.
Denk eens aan al die liters frituurolie die nu door restaurants en snackbars bij het chemisch afval worden aangeboden. Of alle dielijke vetten die door slachterijen in het riool gedumpt worden. Kun je rustig een heel wagenpark op laten rijden. :yeah:
 

dj.verhulst

Forumguru
ik denk dat je wel een erg negatief kijk heb op de zaken

E10 kan je veel langer bewaren dan 3 maanden,, zolang je maar zorgt dat er geen vrij luchtcirculatie is
wat het afbreken veroorzaakt en opnemen van vocht.

pas na een jaar word E10 slecht,, oude benzine kan je wel 20 jaar bewaren .


Al een redelijk aantal jaren gebruiken ze in de VS een hogere % ethanol dan bij ons, dus hebben veel fabrikanten al redelijk lang maatregelen genomen, alleen oud jaren 80 spul kan er echt niet tegen, maar zulke systemen heb je toch al door ouderdom en slijtage defecten,, ik vind alleen dat revisie bedrijven meer en duidelijker aangeven dat ze materialen gebruiken die beter zijn.

en bij boten is het anders dan bij motorvoertuigen.
 

turboturbo

Forumguru
Interessant observatie dat met je boot!

Overigens bieden frituren hun vet allang niet meer aan bij het grof vuil. Er zijn diverse firma's die afgewerkte oliën gratis of tegen betaling aan de afgehaalde ophalen. Dat vet wordt absoluut her gebruikt!
 

Chatslet

Forumguru
@dj.verhulst E10 een jaar lang bewaren lijkt me echt geen goed plan. Misschien dat je het met vacuum verpakken iets langer dan 3 maanden kunt bewaren maar vergeet niet dat het bij de benzinepomp gewoon in contact met de buitenlucht staat middels de beluchtingspijp. Op dat moment zit er al genoeg vocht in om de afbraak in gang te zetten. Bovendien is ethanol zwaarder dan benzine waardoor het gewoon sneller uit zakt.
En waarom zou het bij boten anders zijn dan bij motorvoertuigen? De motoren die daar in zitten zijn gewoon dezelfde als die in auto's zitten of, in het geval van buitenboordmotoren of kleinere motoren is er meer overeenkomst met het blok van een motorfiets of scooter. Zelfs de gebruikte carburateurs zijn het zelfde.
Bovendien staan de meeste boten 's winters in een verwarmde winterstalling. Auto's staat gewoon de hele winter buiten waaroor er sneller condens in de tank zal vormen. Dat is altijd al zo geweest. Daarom is het ook niet handig om je tank (bijna) leeg te rijden omdat je dan het laagje water met roest je brandstofsysteem in trekt. Ethanol maakt dit effect alleen maar erger. En wat denk je van de ethanol die zich van de benzine afscheid en onder in de tank zakt? Lees hier maar eens: http://www.frost-auto.nl/?informatie-over-ethanol-in-brandstof,71
Het is niet voor niets dat de ANWB er nog steeds voor waarschuwd.

@turboturbo Het is eigenlijk al een heel oud iets. Vroeger werdt er ook vaak stookolie in de oude mercedes diesels gegooid en mensen die op schiphol werkten gooiden er vaak overgebleven kerosine in. Beide hebben zeer veel overeenkomsten met diesel. Het verschil was eigenlijk alleen de hoeveelheid roet en stank. De eerste dieselmotor draaide op pindaolie en veel plantaardige olieen hebben daarom ook veel overeenkomsten met diesel. Plantaardige olie heeft aleen een andere viscositeit waardoor het bij lage temperaturen erg dik wordt en niet geschikt is als brandstof. Je moet het dan verwarmen of aan mengen met lampenolie of diesel. Maar op een mooie zomerdag kan het er gewoon puur in. Het enige nadeel is dat het niet in moderne motoren werkt. De commonrailpompen draaien er op stuk omdat het dikker is en roetfilters raken verstopt omdat er naast roet vooral veel as vrij komt en dat kan bij een regeneratie niet verbrand worden.

Oude dieselblokken hebben om te beginnen al geen roetfilter en werken met een wervelkamer wat eigenlijk nog het meeste weg heeft van een carburateur zodat er dus ook geen dure brandsofpomp nodig is. De wat oudere mechanisch ingespoten TDI's met pompverstuivers willen ook nog wel eens op plantaardige olie werken. Soms puur maar meestal starten ze dan op diesel en zodra ze op temperatuur zijn kan er op plantaardige olie worden omgeschakeld. Een beetje zoals nu met LPG op een benzinemotor het geval is. Daar zijn ook setjes voor verkrijgbaar.
 

dj.verhulst

Forumguru
mijn schoonvader heeft door ziekte 1,5 jaar niet gereden,, maar omdat wij bij de grens wonen tanken wij vaak E10 hij heeft meer dan een jaar E10 erin gehad, en geen centje pijn, wel wisselt de garage hier het benzine filter niet op km stand maar op leeftijd voor wie weinig rijden,,

bij boten is het bekend dat er problemen zijn ook met gewone diesel en vooral biodiesel,, daar gooien ze vaak een goedje erbij in, boten maken per jaar relatief weinig draaiuren, altijd in de buurt van water, te weinig aaneengesloten om al het vocht uit het systeem te verdampen.

de blokken en brandstof systemen zijn wel gelijk, maar de leidingen en tanks en externe pomps zijn wel anders.

weet wat het ding is, eigenlijk moet je altijd op een zekere leeftijd een tank helemaal leeg halen en schoonmaken en zit er inderdaad water in ook als je ouderwetse diesel of benzine heb.

je zie bij veel motoren dat een deel van de niet gebruikte brandstof terug in de tank komt , die is vaak warmer en de warmte condenseert aan de binnenkant tank en door de ontluchting komt er steeds water bij in de lucht, ( heel weinig maar door periode hoopt het zich op ) maar met een actief kool filter systeem al veel minder dan de oude systemen.
door dat circulatie systeem word E10 die lang stil staat toch weer gemengd.

maar lang je brandstof laten staan is beter van niet, maar niet zo rampzalig als je zegt

rubber en plastics heb je in allerlei kwaliteiten , men kan nooit stellen dat ze altijd stuk gaan, maar bepaalde zullen wel beschadigen,, deze nuance is wel nodig
 

Chatslet

Forumguru
Misschien dat je schoonvader (met zijn auto dan) geluk heeft gehad. Het feit is gewoon dat de ANWB voor E10 waarschuwd en ik weet zelf wat voor narigheid ik er mee heb gehad. Bedenk je wel dat E85 heel iets anders is en dat je dat dus absoluut niet zomaar in je tank kunt gooien.
 

dj.verhulst

Forumguru
fijne club die ANWB, maar weet je wat zo lastig is als je een 30 a 15 jaar oude auto heb,, en er is iets stuk in het brandstof systeem , komt dat omdat iemand E10 heeft getankt of ouderdom, ik heb in het verleden toen nog nooit iemand van E10 had gehoord genoeg injectoren, druk accumulatoren , brandstof pompen, en carburateurs , leidingen gezien met vervormde onderdelen , of dat ze keihard werden en gingen lekken, of gedeeltelijk oploste.

vroeger en nu is dat nog steeds word er een bepaalde constructie leeftijd gezet bv. 100.000 km of 10 jaar.
men maakte het zo dat het die afstand en leeftijd zou halen, nu rijden we wel 300.000 km en is de gemiddelde leeftijd van de auto's flink gestegen,, kijk maar wat er gebeurt bij young en old timers uit de jaren 70 en 80 en begin 90 die hebben soms ook van die klachten door defecten zoals beschreven.

dan word er wel erg makkelijk geroepen dat het door E10 komt, terwijl het ook door gewone veroudering door de hoge leeftijd komt.

veel fabrikanten hebben soms niet goed inzichtelijk of een onderdeel in een carburateur geschikt is of niet.

heb zelf de indruk dat veruit de meeste auto's na 2000 echt wel op E10 kunnen jaren lang.

ook al zou je euro98 gaan gebruiken waar als het goed is geen ethanol in zit,, kan je defecten krijgen.
 

dj.verhulst

Forumguru
E85 is zo anders ,, het grootste verschil is de mengverhouding 85% ethanol met 15% benzine. en dat de ethanol nat is ( verzadigd )

Voordeel is wel de klopvastheid is wel hoger,, dat is vooral voor turbo geladen motoren een plus punt.
als men er speciaal motoren voor zou ontwikkelen zou men de compressie verhouding aardig kunnen verhogen en zo zaken als rendement en vermogen kunnen verbeteren en het verlies door een lagere energiedichtheid.

E10 kan in oudere motoren wel wat problemen geven de materialen zijn er niet op berekend,, E10 is veel corrosiever , zeker met wat warmte en druk.
 
Bovenaan Onderaan