Bilstein B12 Pro-kit onder een Octavia Combi

Happyman

Forumguru
Ik was gisteren bij JB Autoservice voor een chippie en daar hebben we het ook even gehad over verlaging. Hij adviseert een Bilstein B12 set. Deze set adviseert @Antera ook. Alleen zie ik nu dat er Pro-kit set (zwarte veren) en een Sportline set (rode veren) van bestaan. Volgens mij is de Sportline set er niet voor de Octavia Combi.

Graag zou ik willen weten of er nog meer Combi rijders zijn met een Bilstein B12 set er onder en wat de ervaringen zijn. Het liefst ook caravanrijders :D
 

Happyman

Forumguru
Het zijn Bilstein dempers met Eibach veren. Via jouw link zie ik ook dat de Sportline niet voor de O2 Combi beschikbaar is. Het zal dus de Pro-kit worden voor mij.

Hoeveel is jouw auto gezakt met alleen de veren? 3cm? Heb je een foto van na de verlaging?

Het gaat mij er ook om dat de auto met de caravan erachter niet teveel doorzakt.
 

ertromp

Forumguru
Zulke veren werken progressief dus naarmate de auto (veren belast worden) zullen deze als het ware meer weerstand geven.

Onderstaand een foto van mijn Octavia met Eibach veren (ca. 3 cm verlaagd):

foto07.jpg

In combinatie met de Bilstein dempers heb je helemaal een set die op elkaar is afgestemd!
 

Antera

Donateur
Ik heb een klant rijden sinds vandaag met een B12 kit door mij gemonteerd. Dit is echt een zeer goede set die het op de weg met caravan dus erg goed doet. Inzakken amper. Veel minder dan met de originele veren. Zeker een aanrader.

Sportset is nog niet leverbaar en nog niet bekend of en wanneer die gaan komen
 

guitar_billy

Senior Member
Hier een foto van mijn auto met de standaard en met de Eibach PRO-KIT veren. Ook ik heb geen ervaring met een caravan, maar als de kofferbak afgeladen is voor vakantie dan zakt die (natuurlijk) wel een paar cm in maar minder dan de standaard veren.
Dat was voor mij de hoofdreden om de veren te nemen, ik vindt de standaard veren met belading veel te ver inzakken achter. had de O1 eigenlijjk ook al last van.
(ja je kunt ook alleen hulpveren nemen, maar het oog wil ook wat)

23823_1284453885874_6697547_n.jpg 29735_1379536902890_4456405_n.jpg
 

Happyman

Forumguru
De afspraak met Antera gemaakt voor de Eibach B12 Pro-Kit. Vanwege de volle agenda van Antera ben ik blij dat het nog wel voor het Pinksterweekend kan. Aangezien ik dan met de caravan op pad ga. Ben benieuwd naar het resultaat, zowel optisch als qua weggedrag.
 

guitar_billy

Senior Member
@Happyman, ben benieuwd hoe het eruit ziet.

Mijn originele schokdempers achter dempten niet echt meer en de eindstops waren ook helemaal vergaan. In NL merkte ik het alleen op steile drempels maar op de kerst trip naar Tsjechie kreeg de ophanging toch regelmatig flinke klappen op de autobahn. Nu inmiddels rondom Bilstein B8 met de Eibach veren en dit rijdt weer super.

Alleen staat de auto nu wel weer wat hoger op de poten, ik schat 1cm. (Waarschijnlijk omdat de Bilsteins gasgevuld zijn?)
 

Happyman

Forumguru
Om 10:00 aangekomen voor de pitstop bij @Antera . De Eibach B12 Prokit heeft hij er snel en kundig onder gezet. Vervolgens naar de uitlijner. Deze heeft zijn taak ook perfect uitgevoerd, zowel voor als achter afgesteld. Nu staat tenminste mijn stuur ook weer recht bij rechtuit rijden.

Op de terugweg merkte ik gelijk dat de auto een stuk strakker reed. Je voelt de ribbels in het wegdek wel behoorlijk nu. De auto veert nu ook niet meer zover in bij het remmen. Ik ben aardig wat verkeersdrempels tegengekomen onderweg maar bij geen één heb ik de grond gekust.

Optisch vind ik het er ook een stuk beter uitzien.

20140510_102157.jpg 20140510_104124.jpg 20140510_104301.jpg 20140510_110604.jpg

Bij de uitlijner:
20140510_115440.jpg

@Antera , deze foto's heb ik even van je Facebook pagina overgenomen. Hoef ik niet in de regen te staan :D
Foto2.jpg Foto1.jpg foto3.jpg
 

ertromp

Forumguru
Super en 1 ding is zeker je hebt een perfect op elkaar afgestemde combi zo met de Bilstein dempers en Eibach veren. Dat wordt weer jaren lang genieten :thumbsup:
 

Happyman

Forumguru
Dat zijn foto's van na de plaatsing. Ik vind dat de Octavia standaard redelijk hoog staat. Hier nog 2 foto's.

Voor de verlaging:
20140419_122042.jpg
Na de verlaging:
20140510_163328.jpg
 
Bovenaan Onderaan