Boet
Actief lid
Het viel me al sinds dat ik de Roomster kocht op dat -waarschijnlijk door de behoorlijk verschillende spoor-
breedtes voor en achter- hij in snelle bochten aardig over de neus heen ging hangen. Nu heb ik daar de laatste maanden eens over zitten nadenken. En daar kwam het volgende uit:
-huidige bandenmaat: 195/60-15. Da's iets hoger dan de fabriek oorspronkelijk monteerde. Qua comfort heeft het niets uitgemaakt.
-Oorspronkelijk heeft de Roomster Sport 205/45-16 bandjes. Dat is een stukje breder en lager, maar lost het 'probleem' van het neushangen niet echt op, omdat het de verschillende spoorbreedtes niet opvangt.
-De vering achter lijkt een stuk korter en stugger dan de vering vóór.
-Ofwel, als ik de wielen min of meer 'gelijk' achter elkaar zou kunnen krijgen en vóór een stugger bandje zou plaatsen, zou ik wellicht een wat stabieler weggedrag krijgen. Qua veercomfort zou de zaak best wel eens wat meer bij elkaar (voor vs achter) kunnen komen.
Om een lang verhaal kort te maken, heb ik een stel 16" stalen wielen met een ET-waarde van 38 ipv de gebruikelijke 43 van Marktplaats afgehaald. Deze velgen zijn meteen 6.5J breed (huidige breedte: 6J).
Daar omheen liggen nu Bridgestones met de maat 215/45-16.
Deze combi ligt nu voorop. De achterbanden heb ik gelaten voor wat ze waren.
Het resultaat is waar ik een beetje op hoopte; de auto duikt een stuk rustiger de bocht in, blijft daar stabieler en qua veercomfort maakt het weinig tot niets uit. Ook het verbruik lijkt nauwelijks beïnvloed.
Nu nog zien wat de combi in de regen doet...
Feitelijk gaat dit nergens over, maar ik wilde het toch even delen
breedtes voor en achter- hij in snelle bochten aardig over de neus heen ging hangen. Nu heb ik daar de laatste maanden eens over zitten nadenken. En daar kwam het volgende uit:
-huidige bandenmaat: 195/60-15. Da's iets hoger dan de fabriek oorspronkelijk monteerde. Qua comfort heeft het niets uitgemaakt.
-Oorspronkelijk heeft de Roomster Sport 205/45-16 bandjes. Dat is een stukje breder en lager, maar lost het 'probleem' van het neushangen niet echt op, omdat het de verschillende spoorbreedtes niet opvangt.
-De vering achter lijkt een stuk korter en stugger dan de vering vóór.
-Ofwel, als ik de wielen min of meer 'gelijk' achter elkaar zou kunnen krijgen en vóór een stugger bandje zou plaatsen, zou ik wellicht een wat stabieler weggedrag krijgen. Qua veercomfort zou de zaak best wel eens wat meer bij elkaar (voor vs achter) kunnen komen.
Om een lang verhaal kort te maken, heb ik een stel 16" stalen wielen met een ET-waarde van 38 ipv de gebruikelijke 43 van Marktplaats afgehaald. Deze velgen zijn meteen 6.5J breed (huidige breedte: 6J).
Daar omheen liggen nu Bridgestones met de maat 215/45-16.
Deze combi ligt nu voorop. De achterbanden heb ik gelaten voor wat ze waren.
Het resultaat is waar ik een beetje op hoopte; de auto duikt een stuk rustiger de bocht in, blijft daar stabieler en qua veercomfort maakt het weinig tot niets uit. Ook het verbruik lijkt nauwelijks beïnvloed.
Nu nog zien wat de combi in de regen doet...
Feitelijk gaat dit nergens over, maar ik wilde het toch even delen