De geschiedenis van Škoda alvorens ze opgenomen werden in de VAG-groep (1905 - 1991)
In december 1895 startten mecanicien Václav Laurin en boekhandelaar Václav Klement, beiden fietsferventen, met de fabricage van fietsen van eigen design onder de patriotische naam Slavia, typisch voor de nationalistische sfeer van het eind van de 19de eeuw.
Een paar jaar later, in 1899, begon de Laurin & Klement Co. de productie van motorfietsen die zeer succesvol waren en verschillende overwinningen boekten in diverse races. Na wat experimenteren rond de eeuwwisseling werd de productie van motorfietsen, vanaf 1905, geleidelijk vervangen door de productie van auto's.
Na de politieke veranderingen van 1989, en in een nieuwe markteconomie, begonnen de Tsjechoslovaakse regering en het management van Škoda hun zoektocht naar een sterke buitenlandse partner wiens ervaring en investeringen het mogelijk moesten maken de internationale competitiviteit van het merk voor lange termijn veilig te stellen. In december 1990 besloot de regering om te gaan samenwerken met de Duitse Volkswagen Groep. De ŠKODA – Volkswagen joint venture startte op 16 April 1991 onder de naam ŠKODA, automobilová a.s., en werd zo het vierde merk binnen de Volkswagen Groep naast VW, AUDI en SEAT.