Bandenspanningsmelding

JDL

Lid
Beste mensen.
3 weken geleden gaf mijn auto de melding dat de bandenspanning links achter te laag was.
Na visuele inspectie was er niets te zien en bij het nameten van de bandenspanning was een minimaal drukverschil te meten t.o.v. rechts achter
Rechts was 2.4 bar en links was 2.1 bar. Klein verschil, maar zou inderdaad de melding kunnen verklaren.
Banden op spanning gebracht en melding gereset. Week later weer dezelfde melding. Maar de spanning was prima.
Toch voor de zekerheid de band op druk in een bak water laten checken bij de garage...geen lekkage gevonden.
Nu weer dezelfde melding. minder dan 0.1 bar verschil tussen links en rechts.
Hoe wordt deze spanning eigenlijk gemeten? is dit met echte druk sensoren in de velg/ventiel? of wordt gewoon de ABS ring gebruikt om de rotatiesnelheid te meten?
 

Canon-Eye

Forumguru
Geen druksensoren aanwezig - werkt op de ABS-sensoren die bij drukverlies vanwege de daaruit voortvloeiende (iets) kleinere straal een verschil in rotatiesnelheid detecteren.
 

Nielzzz

Actief lid
Bij mijn weten werkt de bandenspanning waarschuwing via het ABS systeem. Een zachtere band heeft een kleinere afrol omtrek waardoor hij sneller draait. Dus er wordt geen bandenspanning gemeten.

Het is ook belangrijk om het systeem in te stellen wanneer je de bandenspanning gecontroleerd hebt. Wanneer je dat niet doet is je referentie punt (x snelheid op basis van ABS meting) verkeerd.

@Canon-Eye was me voor. Dat dus :giggle:
 

JDL

Lid
Bedankt! Dat is dus wat ik al vermoede. Systeem is al 3x ingesteld na het controleren van de bandenspanning.
Rest de vraag waarom dit nu al 3x opgetreden is, terwijl (in ieder geval de laatste 2x) de spanning prima in orde was (gelijk aan rechts)
Enige wat ik me kan bedenken is dat de linker band een iets kleinere omtrek heeft dan de rechter. Maar beide banden lijken een overeenkomende slijtage te hebben als ik de profieldiepte meet. En uiteraard zijn het ook 2 (4 als je de voorbanden meetelt) dezelfde banden ;)
 

Nielzzz

Actief lid
Ik weet niet of verschil tussen banden uitmaakt. Het kan zijn dat het systeem instellen betekent dat er 1 referentie is voor alle 4 de banden, of dat er per band individueel een referentie wordt opgeslagen. Of wellicht een referentie voor de voorbanden en één voor de achterbanden.

Mij lijkt de tweede of laatste optie.
 

Nielzzz

Actief lid
@JDL, hier was iets meer aan de hand, maar wellicht kun je er iets mee:

 

CharlesTucker

Forumguru
Hmm, vreemd, alle suggestie die ik had heb je al geprobeerd (niet vergeten te resetten, met een echte bandenspanningsmeter controleren), en je bent al een stap verder (bak met water).

Zelf heb ik het ook wel eens bij de hand gehad, meestal vals alarm maar dan komt de melding ook niet terug na resetten. Een keer gehad dat de melding wel terugkwam, net als bij jou na een week of 3. Spanningsverschil tussen links en rechts was toen wel iets meer, ongeveer 0.3 bar. Dit was overigens met m'n vorige auto, een O2, ouder dus misschien iets minder gevoelig?

Anyway, wederom op gelijke spanning gebracht, gereset, en weer drie weken later hetzelfde verhaal. Toen was het tijd om er winterbanden onder te leggen, dus had ik zelf gelegenheid om uitgebreid visueel die band te bekijken. Er bleek een spijker in te zitten, keurig recht in de band, precies in het profiel, een grote kop erop. Het geheel leek het gat behoorlijk goed af te sluiten met ongeveer 0.1 bar verlies per week. Ik heb geen idee of je dat in een bak water zou zien. Even hardop denken, niet uitlachen, misschien ontsnapt er alleen wat lucht als de band wat vervormt, door zijdelingse belasting in een bocht of zo?
 

Tees

Donateur
Dit lezende denk ik aan 2 opties: of je hebt idd een klein lekje zoals @CharlesTucker aangeeft, wat een alarm triggert. Ik zou dan iets langer niet de banden bijpompen om te kijken of t verschil tussen LA en RA groter wordt. In principe zou t verschil tussen 2 banden op dezelfde as niet enorm moeten oplopen, als dat wel zo is, dan lekt er toch iets. Heb t zelf gehad dat de garage pas na een kwartier zoeken in een lekbak een heel klein lek had gevonden, maar dat zorgde wel voor 0.3 bar drukverschil in 2 weken tijd.

Andere optie is dat het systeem ergens anders door in de war raakt: bij mijn O2 heb ik bijvoorbeeld al 2x een valse melding gehad op exact dezelfde plek op de A12 ter hoogte van Gouda. Het wegdek is daar vrij hobbelig en onrustig, dus ik stel me iets voor dat t ene wiel net ff anders hobbelt (en daardoor marginaal slipt) t.o.v. de andere wat zo'n melding kan genereren.
 

Frup

Forumguru
Had ook onlangs een melding, niets aan de hand.
Maar de ene kant van de auto had een tijd in de volle zon gestaan. Mijn gedachte toen was dat er enig drukverschil was ontstaan tussen de banden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Slider

Forumguru
Vervelende van dit soort systemen en de valse meldingen is dat je een echte melding straks niet meer opmerkt en meteen denkt dat hij dus weer vals is.
Heb ook wel eens gehad dat ik een schroef zo perfect in de band had zitten dat ie niet leeg liep. Pas bij banden wissel dat ik het toevallig ontdekte.
 

EdK

Forumguru
Bij de Fab3C één keer een melding gehad en bleek er ook een 0,5BAR verschil te zijn tussen links en rechts.
Banden rondom van voldoende lucht voorzien en gereset en nooit meer een melding gehad in de 6 jaar dat ik ermee heb gereden...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Misschien ben ik een uitzondering, maar ik blijf toch elke keer checken als zo'n systeem een melding geeft. Ook een uitzondering wellicht is dat ik altijd een bandebspanningsmeter in de kofferbak heb liggen.
 

1983jeroen

Forumguru
Even oud topic afstoffen.

Vandaag 2 keer melding gehad dat de bandenspanning te laag was, maar niet welke band.
Bij de eerste melding was ik toch dichtbij een pomp dus even gecheckt. Aan 1 kant leek er iets bij te gaan, maar ik kon de meter niet zien.
Later op de dag weer dezelfde melding.
Alleen op een parkeerplaats langs de snelweg een visuele controle gedaan en besloten door te rijden.
Thuis, zo'n 150km verder, even gemeten. Allemaal dezelfde waarde als ik vanmorgen bij de pomp had ingesteld.

Wat kan het dan zijn?
Bij mijn vorige Octavia had ik eens een lekke band, maar kreeg ook de melding welke band er niet goed was.
 
Bovenaan Onderaan