Automatische lichtschakelaar werkend krijgen - advies gevraagd

Joske

Forumguru
je kan wel zoeken op nummer hoor, je opent een willekeurig artikel en dan verwijder je de code die er staat en knip en plak je de code die je wens te weten. Je kan dan niet de afbeelding raadplegen maar je krijgt wel de uitleg en eventuele prijs te zien.. daarom dat ik "onze vriend" gevraagd had om vervolgens terug de afbeelding te kunnen openen. (het zogenaamde backwards werken dan ;) )
 

Vanenkelen

Forumguru
Zover was ik nog niet eens gekomen... Die site reageert op de iPad heel traag en onlogisch. Net op een gewone computer kwam ik een stuk verder. Maar goed, ik heb het liever zelf!
 

Joske

Forumguru
Ipad ondersteunt volgens mij nog steeds geen Flash als ik mij niet vergis, misschien dat het daar ook aan ligt.
 

Vanenkelen

Forumguru
Net dealer gebeld, draadje is ruim op voorraad en kost een whopping €3,55.... :maakmegek:

Toch wel bijzonder, op andere fora lees ik (nu ik gericht kan zoeken vind ik een stuk meer) dat door dealers en onderdelenbedrijfjes soms wel tot 20 euro gerekend voor dit kabeltje... Dat is trouwens vooral in Engeland en Duitsland, in Nederland vind je erg weinig over dit vraagstuk. Het ergste dat ik heb gelezen is dat een dealer er minimaal 5 wilde leveren voor 50 euro. Toch bijzonder dat die prijzen en aanbod zoveel schelen.

Van de week maar even langs gaan en dan binnenkort een zondagmiddagje klussen.
 

Vanenkelen

Forumguru
Nou het werkt....!!!! Maar nog niet helemaal vlekkeloos.... En ik heb ook nog wel even in de rats gezeten of ik mijn Board Computer Module (of de bedrading) niet om zeep had geholpen. Pfffffff was wel even spannend.

Voor wie het hele verhaal te lang vind. Het werkt nu, maar ik zit met nog wat vraagjes... onderaan deze post staan die vragen, any help is appreciated!

Vorig weekend op zondag de stoute schoenen aangetrokken en aan de slag gegaan. Tot aan het loskoppelen van de Board Computer Module ging alles heel goed, maar toen kwam de grote puzzel. Waar zit terminal A en wat is positie 20 waar de nieuwe draad aangekoppeld moest worden? Na heel lang puzzelen en studeren op de plaatjes die Joske had gepost en vergelijken met de foto's van Briskoda (pre-facelift) begon er iets te dagen en heb ik de juiste positie gevonden. Dus draadje gemonteerd en de boel weer voorzichtig terug in elkaar geschroefd. Voor mijn gevoel had ik heel netjes en voorzichtig gewerkt, dus geen echte zorgen dat ik misschien iets verkeerd had gedaan (of beschadigd)...

Laptop aan de auto en VCDS opgestart, toen begon het.... alleen maar foutmeldingen (hieronder een kleine selectie :nailbiting:).
09: Central Electric wel bereikbaar, maar meer dan 10 foutmeldingen (allerlei componenten met "implausible signal", "could not be reached", "open or short to ground signal", en zo nog wat meer ongein)
19-CAN Gateway -- Status: Malfunction 0010
44-Steering Assist -- Status: Malfunction 0010
46-Central Conv. -- Status: Malfunction 0010

En zo waren er nog wel meer..... "SHIT!!!!!"

Even rustig adem gehaald en besloten de foutmeldingen maar even te negeren en eerst maar eens ADL aangezet om te testen of het misschien toch wel zou werken (daar had ik door al die foutmeldingen ineens wel wat twijfel over). Gelukkig lukte het coderen wel en werden de aanpassingen geaccepteerd.

De auto gestart en direct een eerste positieve bevestiging: schakelaar op auto-stand en de dimlichten gingen niet aan, maar de DRL wel.... En aangezien het overdag was (en dus licht buiten), was dat precies wat er moest gebeuren. Hiervoor ging het dimlicht gewoon altijd branden op de auto-stand.

Tweede test: even in de buurt door een tunneltje gereden... Ja Hoor!!! Lampen gingen aan.

Derde test: in een parkeergarage de auto uitgezet en ja hoor Coming Home doet het ook.
Pfffieeuw dat werkt dus... wat een opluchting. :yeehaa:

Terug naar de foutmeldingen. Na dit ritje de laptop weer even aangesloten en het aantal foutmeldingen was al minder. Blijkbaar is door het loskoppelen van de stekkers van de Board Computer Module (ondanks dat de auto tijdens de operatie niet op contact heeft gestaan) de boel toch in de war geraakt, maar is door een stukje te gaan rijden hier en daar de communicatie toch weer opgestart...

Toch het hele dashboard maar weer opengemaakt en voorzichtig alle stekkers en draden even aangeduwd (wellicht zat er ook nog ergens een verbinding los door mijn gepruts. Daarna de laptop er weer aan en na de scan (met helaas nog steeds dezelfde foutmeldingen) er voor gekozen om de foutmeldingen te "clearen".

Weer een stukje gereden en daarna laptop weer aangesloten. Nog steeds een aantal foutmeldingen, maar weer minder. Op dat moment was ik er wel een beetje klaar mee. Paar uur in de kou onder mijn dashboard gelegen en een redelijk ongerust gevoel over wat ik had aangericht.

Kortom de boel maar even de boel gelaten en een weekje woon-werk-verkeer zonder problemen afgelegd. Geen storingen, of andere signalen dat er iets niet goed zou zijn.

Alleen.... de verlichting ging vanaf maandag niet meer automatisch aan en uit... CH/LH werkte wel vlekkeloos, maar de verlichting bleef weer als vanouds continu branden.

Dus gisteren de laptop er weer aan en ADL uit- en weer aangevinkt en nog een scan gemaakt. Bijna alle foutmeldingen zijn gelukkig weg en het licht lijkt nu weer te reageren zoals het moet.

Voorlopig even drie vragen:
  1. Is het normaal dat je door loskoppelen van de BCM zoveel storingen krijgt en dat die na verloop van tijd vanzelf weer verdwijnen?
  2. Kun je de gevoeligheid van de lichtsensor aanpassen? Een klein wolkje voor de zon en mijn verlichting gaat al branden. Lijkt dus in vergelijking met vorige auto's veel te gevoelig afgesteld. Wie weet of en hoe dat kan?
  3. Wie kan er iets zeggen over de laatste hardnekkige foutmelding?
    Address 44: Steering Assist - Cannot be reached. Deze blijf aanwezig, maar merk er voor de rest niets van...
Ik zal trouwens later nog een uitgebreid foto-verslagje posten (voor de waaghals :tegek: die dit ook wil proberen).
 

Vanenkelen

Forumguru
@Joske: jij bent een soort lopende encyclopedie.... ;). In ieder geval voor dit forum. Dat was precies waar ik naar op zoek was.

Maar inderdaad het was een spannend klusje (iig voor mij) en ik ben nu wel benieuwd of dit standaard is en ik me dus voor niets zorgen heb lopen maken (al die foutmeldingen bij klussen aan de BCM), of dat ik inderdaad heb lopen prutsen.

En als iemand nog iets weet over de foutmelding op Address 44: Steering Assist, dan houd ik mij aanbevolen. Anders post ik dat nog wel even in het VAG-com subforum.
 
Jeetje Van Enkelen, dat klinkt als een behoorlijke klus! Ik kan mij voorstellen dat je hem even hebt geknepen.... Ik heb dit onderwerp met veel belangstelling gevolgd, maar ik denk nu toch maar dat ik er (zeker zonder hulp) niet aan begin. Ik ben duidelijk geen specialist op dit terrein. Ik hoor mijn partner al: "lekker geklust schat?" "Ja, maar de auto start niet meer...". Nee, geen goed idee!
 

Antera

Donateur
  1. Is het normaal dat je door loskoppelen van de BCM zoveel storingen krijgt en dat die na verloop van tijd vanzelf weer verdwijnen?
  2. Kun je de gevoeligheid van de lichtsensor aanpassen? Een klein wolkje voor de zon en mijn verlichting gaat al branden. Lijkt dus in vergelijking met vorige auto's veel te gevoelig afgesteld. Wie weet of en hoe dat kan?
  3. Wie kan er iets zeggen over de laatste hardnekkige foutmelding?
    Address 44: Steering Assist - Cannot be reached. Deze blijf aanwezig, maar merk er voor de rest niets van...
Ik zal trouwens later nog een uitgebreid foto-verslagje posten (voor de waaghals :tegek: die dit ook wil proberen).

1. Ja dat is normaal. Je moet ook je accu losnemen aangezien er altijd wel wat spanning blijft staan op de systemen door de canbus.
2. Gevoeligheid kan meestal in 09-> RLS selecteren-> coding-> long coding3
3. auto op slot zetten en ene uur laten staan . Dan nog eens uitlezen kan zijn dat het dan wel weer werkt. Anders accu los uurtje laten staan. Accu weer aankoppelen. Storingen uitlezen en wissen.

Kan je wel 44 zo in btw en de foutmelding alleen via autoscan?
 

Vanenkelen

Forumguru
@skodaad : Technisch valt het wel mee, zeker nu ik het een keer gedaan heb is het aan elkaar knopen van de juiste draadjes een uurtje werk, een normale rechter- en linkerhand is genoeg :-). Waar ik best schrik van kreeg, was van alle foutmeldingen en storingen. Nu (achteraf) zijn die bijna allemaal verdwenen en viel het dus wel mee. De auto zelf heeft het altijd prima gedaan. Lees de topics op Briskoda ook maar, daar hebben heel veel mensen het gedaan en lees je eigenlijk geen mislukkingen of problemen. En als ik antera mag geloven had ik mijn stress kunnen voorkomen door de accu eerst los te koppelen. Wat nog wel even lastig is, is dat je VCDS en een kabel nodig hebt. Ik heb een kloon-kabel gekocht en daar zit een (klein) risico aan. Ik zou het bij een ander niet durven, kans is klein, maar stel dat het mis gaat...

@Antera : Dank voor de tips! Ik ga het de komende dagen eens uitproberen. Ik laat weten of het heeft gewerkt!

@Joske : Moet ik de zoekfunctie toch beter leren gebruiken. Wel een bijzondere zoekfunctie, werkt beter na een kopje koffie :maakmegek:
 

Vanenkelen

Forumguru
Mocht iemand dit zelfde trucje een keer willen doen dan hierbij het stappenplan met foto's zoals ik het uitgevoerd heb (zie wel mijn disclaimer onderaan het volgende bericht).

Benodigde materialen:
  • Een platte schroevendraaier om je dashboardpanelen voorzichtig los te wrikken
  • Een torx schroevendraaier om een aantal dashboardpanelen los te schroeven
  • Een lichtschakelaar met auto-stand
  • Een draad (000979009E) om de lichtschakelaar met de BCM te verbinden
  • Een VAG-COM kabel en VCDS op een laptop
  • Een tiewrap
  • Een zaklamp om af en toe wat bij te schijnen

Stap 1:
Haal je accu los (dat had ik dus niet gedaan en dat voorkomt achteraf een hoop foutmeldingen :cry: begreep ik van Antera...).

Stap 2:
Haal je lichtsensor los door hem op de 0-stand in te drukken en naar rechts (stadslicht-stand) te draaien:
2013-11-24 13.18.29.jpg 2013-11-24 13.19.15.jpg

Vervolgens kan je hem er zo uitschuiven:
2013-11-24 13.19.23.jpg


Ondertussen had ik de nieuwe schakelaar en de ontbrekende draad al klaar liggen:
2013-11-24 13.19.51.jpg

Stap 3:
Haal de stekker los uit je lichtschakelaar. Dit gaat heel makkelijk als je met een schroevendraaier het lipje achterop de stekker indrukt en de schroevendraaier een klein beetje draait. Dan wipt hij er zo uit.
Vervolgens moet je het plastic kapje dat om de stekker zit los halen om bij de draden te kunnen. Hiervoor moet je twee kleine lipjes losklikken, dat wijst zichzelf.
Vervolgens heb je de stekker zo dat de nieuwe draad op de lege plek (positie 2) ingeplugd kan worden:
2013-11-24 13.21.38.jpg 2013-11-24 13.22.17.jpg

Stap 4:
Dan is het tijd om het dashboard onder en naast het stuur los te halen. Eerst het paneel waar de zekeringen achter zitten:
2013-11-24 13.22.53.jpg 2013-11-24 13.23.15.jpg

En daarna de lichtgrijze panelen die naast de lichtschakelaar zitten (idem rechts van je stuur):
2013-11-24 13.23.57.jpg 2013-11-24 13.24.27.jpg 2013-11-24 13.25.02.jpg

Beide acties gaan heel makkelijk (en veilig) met een platte schroevendraaier. Gewoon er tussen steken en rustig als hefboom gebruiken, dan klikken ze zo los.

Stap 5:
Schroef de torx-schroeven los die tevoorschijn zijn gekomen van achter de grijze panelen. Daarna kun je de panelen die onder het dashboard zitten loshalen. Let op, het onderste paneel blijft vast zitten, omdat daar de OBD stekker in vast zit. Die moet je dus voorzichtig op de bodem leggen en dan heb je voldoende ruimte. Je moet ook het piepschuim paneel weg halen dat tegen de BCM aan zit (op onderstaande foto zit hij er nog --> Die horizontale grijze baan die midden op de foto onder die grijze en zwarte knoppen zit.)
2013-11-24 13.30.18.jpg

Stap 6:
Onderop de BCM zie je drie grote stekkers (naar later bleek, zijn dit van links naar rechts terminal 1, 2 en 3). Het is voldoende om terminal 1 los te halen (de zwarte, helemaal links). Dat scheelt waarschijnlijk ook weer wat foutmeldingen, aangezien ik ze alle drie losgehaald had. Loshalen van de terminal gaat redelijk makkelijk. Er zit een grote witte hefboom op de voorkant en die kun je omslaan als je met een schroevedraaier even een klein borgpalletje indrukt (wijst zichzelf).
2013-11-24 13.35.44.jpg

Volgens de elektrische schema's uit Elsawin heet deze terminal ook wel T52aa:
stroomloopschema lichtschakelaar octavia 2009 facelift.jpg

De story continues in de volgende post (ben aan het maximum aantal foto's beland).
 
Laatst bewerkt:

Vanenkelen

Forumguru
Stap 7:
Haal T52aa (terminal 1) uit elkaar. Eerst moet je daarvoor een tiewrap losknippen die de kabelboom vastklemt aan de terminal. Daarna kun je de zwarte kap er afhalen door weer twee borgpalletjes in te drukken met een schroevedraaier (je ziet ze vanzelf zitten).
2013-11-24 14.23.10.jpg

Stap 8:
De kabelboom eindigt in 2 blokken die in elkaar geschoven zitten. Met een beetje kracht schuif je ze uit elkaar en kun je makkelijker bij de positie waar de draad in moet (positie 20). Hieronder zit de (iets dikkere) gele draad al gemonteerd.
2013-11-24 14.23.05.jpg 2013-11-24 14.23.19.jpg

Stap 9:
Eigenlijk begint dan het omgekeerde proces. Alle voorgaande stappen weer ongedaan maken. Het is handig om voordat je stap 8 hebt gedaan de gele draad op een handige plek door te voeren. Ik heb hem langs de linkerkant van het dashboard geleid:
2013-11-24 14.33.43.jpg 2013-11-24 14.33.52.jpg

Stap 10, 11, 12 en 13:
En dan alle stappen in omgekeerde volgorde weer ongedaan maken... ;).
Rustig aan en alle draden en stekkers weer goed in elkaar zetten en aandrukken op hun plek.
Dashboard weer in elkaar zetten.
Nieuwe lichtschakelaar aansluiten en op zijn plek drukken.
Accu weer aansluiten.

Stap 14:
VAG-COM kabel aansluiten, contact aan en VCDS opstarten. Een auto-scan zal nu waarschijnlijk een aantal foutmeldingen opleveren omdat de auto van de accu is geweest. Deze clearen.

Stap 15:
Daarna in Central Electronics via Long Coding de juiste vinkjes zetten bij ADL en CH/LH.

Als het goed is werkt alles nu!!!!

DISCLAIMER:
Bij mij heeft bovenstaande stappenplan gewerkt. Ik heb door de vele foutmeldingen in VCDS wel redelijk wat stress gehad. Ik garandeer ook niet dat bovenstaande bij jou wel werkt. Ik heb het risico genomen omdat ik dit een leuke uitdaging vond. Mocht je dit ook willen doen, dan is het op eigen risico... Ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid. Ik ben natuurlijk wel bereid vragen te beantwoorden (of met je mee te denken).
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan