AutoBild Qualitätsreport 2016: VW en Skoda samen onderaan...

Noord26

Forumguru
Ergens volg ik dit wel. Binnen de VAG groep zit een hiërarchie die je terugvind in dezelfde volgorde als in lijst topic, uitgezonderd VW maar die hebben als hoofdmerk te lijden onder dieselgate, ...
Wat Skoda betreft is de bouwkwaliteit toch veel minder dan VW en Audi (lees rammeltjes en kraakjes). Qua garantie is Skoda in praktijk ook zoveel minder dan Audi. Voorbeeld versnellingspook van de O3 na 1 jaar niet vervangen (schade door externe factoren volgens garage), bij de A6 van mijn vrouw na 3 jaar door de garage zelf vervangen bij een regulier onderhoud omdat de balg scheurtjes had wat volgens hun niet kon op die tijd.
Twijfel toch ook of ik nog een Skoda zou kopen (VW en Audi zijn niet zoveel duurder, alleen heeft Skoda meer uitrusting standaard).

Hier rammelt er nog niets na 5 jaar en 165.000km. Dan kan ik niet van de 6 jaar oude A4 van mijn werkgever zeggen met de helft aan kilometers. Wil je betrouwbaarheid dan kom je toch uit op de Japanners. Ik mis het lijstje van de TS Honda. Die zouden met stip op 1 moeten staan..
 

Wijnand850

Forumguru
En geluk is natuurlijk ook een factor. Aan onze O2C (1.9Tdi) met inmiddels alweer 300.000km op de klok rammelt of kraakt helemaal niets en qua onderhoud blijft het ook beperkt tot een beurt in de 30.000km en tussentijds een litertje olie. Dat zie ik veel andere auto's niet doen. Daarnaast hebben een VW Polo van 2013 met inmiddels 70k op de klok (1.2Tsi) en die heeft de afgelopen twee jaar één beurt gekost van 300 euro (ook na 30000km overigens). Is dat dan geluk of zijn ze mogelijk toch wat degelijker dan die lijstjes willen doen geloven?
 

Level42

Forumguru
3 O2's gereden. Enige echte problemen: koppeling voelde na verloop van tijd zwaar aan om in te trappen, o.a. daarom de derde met DSG besteld, die DSG begaf het na een ton op de klok. Ben leaserijder dus is opgelost geen idee of het garantie was of niet....

Maar verder.....niks nada geen problemen. Heel anders dan bijv. de Opels die ik daarvoor vaak moest rijden....

Dit soort statistieken zeggen me dan ook niet zo veel. Ik vind het sowieso raar dat Skoda bij VW is gezet omdat Skoda vaak vroeger beter scoorde dan VW zelf....

naast dit alles: Hyundai, Mazda en al dat soort merken worden vaak door oudere mensen die weinig km's draaien gereden....en qua bouwkwaliteit en rijgedrag zou ik daar nooit in willen rijden...
 

andrehj

Forumguru
3 O2's gereden. Enige echte problemen: koppeling voelde na verloop van tijd zwaar aan om in te trappen, o.a. daarom de derde met DSG besteld, die DSG begaf het na een ton op de klok. Ben leaserijder dus is opgelost geen idee of het garantie was of niet....
Maar verder.....niks nada geen problemen.
Jouw verhaal is illustratief voor hoe erg het gesteld is. En eigenlijk is het ook triest dat je accepteert dat een versnellingsbak maar 100.000 km meegaat. Dat zul je bij de betere merken dus niet tegenkomen.
En dit soort problemen zul je bij de merken waarbij klanttevredenheid en betrouwbaarheid wel hoog in het vaandel staat dus ook niet zien.
Leaserijders zullen zulke brakke meuk misschien accepteren, maar particulieren die van hun eigen zuur verdiende centen een auto hebben gekocht accepteren dat niet. Dan kan een auto als ie nieuw is nog zo fantastisch rijden, zo'n mooi laag brandstofverbruik hebben en zo lekker snel zijn, als je voor de 150.000 km zijn bereikt al aan je tweede (of soms derde) set koppelingsplaten bezig bent, je zuigers al zijn vervangen, je distributieketting al een (of twee) keer is vervangen en ook je waterpomp het maar blijft begeven, dan ben je daar op een gegeven moment wel klaar mee. En dat komt nu keihard uit het onderzoek van Autobild.

Even ter vergelijking: Mijn vorige auto was een Renault Laguna van 1999. Die had al dat soort grote en dure reparaties niet. Duurste reparaties waren (nadat de 200.000 km ruimschoots gepasseerd was) de achterschokdempers en een keertje een achterwiellager. Aan de hele aandrijflijn was nooit wat. Daar kan VAG nog een voorbeeld aan nemen.

Hetzelfde geldt momenteel voor onze (full options) Twingo. Tegelijk aangeschaft met de Superb en gaat qua kilometerstand gelijk op (nu beide ca 75.000), waarbij de Twingo ook nog de meeste korte stukjes voor de kiezen krijgt.

Superb (let wel, dit zijn allemaal extra zaken, die niet onder de garantie vallen):
  • Onderhoudsinterval verkort naar elk jaar en motorspoeling gepland vanwege vervuilende zuigerveren.
  • Inlaatcircuit moet geregeld (elke ca 50.000 km) preventief worden gereinigd om vervuiling door EGR tegen te gaan.
  • Distributiekettingspanner moest preventief worden vervangen, omdat deze onbetrouwbare versie de motor kon molesteren.
  • Speciale DSG-software gekocht bij TVS om de koppelingen heel te houden.
  • Eerste accu ging maar 4.5 jaar mee, dus reeds vervangen.
  • Daklijsten laten los, zelf maar gelijmd
  • Chromen trim rondom de ramen wordt lelijk.
  • Logo's moeten elke beurt worden vervangen vanwege "witte worm".
Twingo:
  • Gewoon elke twee jaar een onderhoudsbeurt, verder niks!
Kortom, ik begrijp wel waarom VAG onderaan eindigt in dit onderzoek.
 

abelsj

Forumguru
Hier rammelt er nog niets na 5 jaar en 165.000km. Dan kan ik niet van de 6 jaar oude A4 van mijn werkgever zeggen met de helft aan kilometers. Wil je betrouwbaarheid dan kom je toch uit op de Japanners. Ik mis het lijstje van de TS Honda. Die zouden met stip op 1 moeten staan..
Ken ook een aantal O2 en S2 rijders. Jouw verhaal word door hun bevestigd. De O3 zit niet hetzelfde in elkaar als de O2.
Bouwkwaliteit is er bij Skoda niet op verbeterd met de nieuwe modellen. Te veel besparingen opgelegd door VW, anders verkoopt Skoda te veel ten gevolge van VW neem ik aan.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik denk dat VAG niet het enige concern is dat problemen heeft met de kwaliteit, ook de premium merken hebben hun puntjes.
Zo sprak ik met een ontevreden taxichauffeur, die al vele jaren Mercedes rijdt, maar niet te spreken is over de nieuwere modellen. Ook BMW heeft veel issues achter de rug met elektronica heb ik begrepen.
Vroeger was alles beter? Ik weet het zo met nog niet, vroeger werd iets gebouwd met het oog op duurzaamheid, waarbij alles heel stevig en dus überzwaar werd uitgevoerd, nu wordt er berekend hoe weinig materiaal op het minimum nodig is om de benodigde sterkte te krijgen. Het effect is dat we met minder materiaal er veel meer er uit halen. De prijs is dat het eerder kapot gaat. 10 jaar geleden hoefde je echt de prestaties die we nu uit een 3 cilinder 1 liter motor halen niet te dromen. Wat een 1.8 nu kan was niet zo heel lang geleden een 3.0 V6 nodig.
En ook, hoe simpeler het concept, hoe minder er kapot kan, is een waarheid.
 

AdB

Senior Member
1. Nu begrijp ik dat ik veel vaker de nieuwe Hyundai Tucson op de weg zie dan zijn soortgenoot, de nieuwe VW Tiguan.
2. Nu begrijp ik ook beter waarom de garantie van VW tot een maximum van 100.000 km gaat, de makers in Wolfsburg hebben kennelijk weinig vertrouwen in hun eigen produkt.
3. Autobild is kennelijk iets heel anders dan Autoweek, waar Volkswagen altijd de hemel in wordt geschreven.
4. Maar waarom stikt het dan niet van de Japanse auto's op de weg? Ik mag toch aannemen dat Leasemaatschappijen zich niet alleen laten leiden door de afschrijving van hun Duitse leasebakken, maar ook door cijfers m.b.t. de betrouwbaarheid? Ik sprak laatst iemand die bij de ANWB werkte en op de hoogte was van de harde cijfers van de Wegenwacht, op basis daarvan reed hij een VAG-auto.
5. Last but not least: heb zelf al verschillende VAG-auto's gereden, ruilde ze doorgaans pas in rond een km-stand van 250.000 km. Nooit problemen of rare onverwachte onkosten meegemaakt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar waarom stikt het dan niet van de Japanse auto's op de weg?
Nou ja, een auto ook moet je ook qua vormgeving binnen en buiten nog een beetje aanspreken.
Ik zie best wel Aziatische auto's die technisch en budgettair prima bij mijn wensen en mogelijkheden aansluiten - maar ik wil er alleen volledig onherkenbaar gemaakt in rijden.
En da's me elke ochtend te veel werk... :D
 

oco1979

Forumguru
cijfers zeggen niet veel.

is dat volgens de aantal wagens die verkocht zijn.

want als je 100.000 vw's verkoopt en er zijn er 1000 van defect.

of 10.000 mazda's en er zijn er 500 defect.

is wel een groot verschil.

Moet zeggen een jap(die wel in japan is gemaakt) is bere sterk.

Worden meer en meer in Europa gemaakt, met europese stukken.

En dat is niet hetzelfde.
 

haggard

Senior Member
Ik heb prive een O1mk1 en O2mk1 gehad..... Zijn beide met ca. 200.000km op de teller weggegaan en nooit ernstige problemen gehad... Geen slippende koppelingen, geen rammeltjes, geen overmatig olie verbruik.... Het enige wat ik me kan bedenken is een defecte lambda-sensor....

Ooit ook een Opel Astra als leaseauto gehad en behandeld alsof het m'n eigen was: Ook deze uiteindelijk met ca. 200.000km op de teller moeten inleveren.... Ook niks slippende koppelingen, rammeltjes of overmatig olie verbruik...

Gaat er denk ik ook om hoe je er zelf mee omgaat.... De gemiddelde lease(bak) berijders die ik ken, denken in de trant van "Ach, als 't kapot is ga ik wel naar de garage..." en "verroppen" hun auto compleet.... De lease(bak) van merk die van hun werkgever ter beschikking hebben gekregen deugt dan voor geen meter....

Ik hecht er inderdaad ook geen waarde aan als een dergelijke uitslag....
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb prive een O1mk1 en O2mk1 gehad..... Zijn beide met ca. 200.000km op de teller weggegaan en nooit ernstige problemen gehad... Geen slippende koppelingen, geen rammeltjes, geen overmatig olie verbruik.... Het enige wat ik me kan bedenken is een defecte lambda-sensor....

Ooit ook een Opel Astra als leaseauto gehad en behandeld alsof het m'n eigen was: Ook deze uiteindelijk met ca. 200.000km op de teller moeten inleveren.... Ook niks slippende koppelingen, rammeltjes of overmatig olie verbruik...

Gaat er denk ik ook om hoe je er zelf mee omgaat.... De gemiddelde lease(bak) berijders die ik ken, denken in de trant van "Ach, als 't kapot is ga ik wel naar de garage..." en "verroppen" hun auto compleet.... De lease(bak) van merk die van hun werkgever ter beschikking hebben gekregen deugt dan voor geen meter....

Ik hecht er inderdaad ook geen waarde aan als een dergelijke uitslag....
Inderdaad, ik ben altijd een uitzondering op de regel. Ik hoor regelmatig:"wat is jouw auto mooi schoon, met name van binnen, hij lijkt wel nieuw".
 

andrehj

Forumguru
Even iets meer achtergrond over hoe AutoBild tot deze resultaten is gekomen:

So wurde gewertet:

1. AUTO BILD-Umfrage
Repräsentative Forsa Befragung zur Kundenzufriedenheit auf Basis von 8.575 Interviews. Kernfrage: Wie beurteilen Sie die Qualität Ihrer Automarke auf einer Skala von 1 bis 10 Punkten?

2. Rückrufe/Nachbesserungen
Welche Störungen oder Ausfälle gab es? Waren die Aktionen sicherheitsrelevant? Wie viele Autos waren betroffen? Wie hat das Werk reagiert? Wurden die Kunden kulant behandelt? Waren die Informationen transparent und verständlich?

3. TÜV-Report
Bremsen, Lenkung, Achsen, Karosserie, Licht: Hier geht es um die Betriebssicherheit. Ein Extrakt aus 8,8 Millionen Hauptuntersuchungen an 224 Modellen, nachzulesen im jährlich erscheinenden Sonderheft AUTO BILD TÜV-Report. Die HU nach neun oder elf Jahren fließt nicht in die Note ein.

4. AUTO BILD-Dauertest
100.000 Kilometer oder mehr im Zeitraffer. Ständig wechselnde Fahrer und Einsatzbedingungen auf Testtour quer durch Europa. Am Ende wird der Wagen komplett zerlegt und Bilanz gezogen: Gab es Liegenbleiber? Was ging kaputt, was hat sich bewährt? Wie hoch waren die Kosten?

5. AUTO BILD-Kummerkasten
Mehr als 8.000 Zuschriften erreichen pro Jahr den AUTO BILD-Kummerkasten - von Lesern, die sehr oft große Probleme mit ihrem Auto haben. Hauptthemen: Produktfehler, Werkstattärger.

6. AUTO BILD-Werkstatt-Test
Ein von der DEKRA mit Mängeln präpariertes Auto durchläuft in acht Betrieben die große Inspektion. Wie viele Fehler entdecken die Vertragswerkstätten? Wird der Service-Plan vollständig abgearbeitet?

7. Garantie/Gewährleistung
Welchen Schutz hat der Autofahrer, wenn die Technik ausfällt? Hier setzen seit Jahren die Koreaner den Maßstab, während die sonst so selbstbewussten europäischen Hersteller bei den Garantieleistungen geizen.​
 

andrehj

Forumguru
Vlak vooral punt 5 ook niet uit. Dat is namelijk de klachtenrubriek in de AutoBild, waarin de autobezitters klagen over het feit dat hun problemen, die meestal na de garantie de kop opstaken, door de dealers / handelaren zeer terughoudend, of vaak niet, worden vergoed.
 

B.Stuurder

Forumguru
Vloeit voort uit punt 2 waar de klant lekker aan de dijk wordt gezet door de organisatie van dealers en importeur. Ik denk dat je kunt zeggen "slechts" 8000 mensen klagen, ik denk dat het totale aantal ontevreden mensen nog veel hoger is.
 

jonbongoofy

Forumguru
Vooral de laatste tijd valt me dit ook op bij bijvoorbeeld motor-talk.de de klachten over VW en dan met name de afhandeling van klachten (eigenlijk het niet afhandelen). Nu weer de deal met Canada. Je leest toch van steeds meer dat de volgende auto niet eentje van VAG zal zijn. Wat betreft de opmerking autoweek, als bij autobild een VW produkt meedoet staat de winnaar over het algemeen ook al vast ;)
 

EdK

Forumguru
waar de klant lekker aan de dijk wordt gezet door de organisatie van dealers en importeur.
Ach aan de dijk gezet....
De dealer schuilt zich vaak achter de importeur, als er een gevalletje garantie is dan zeggen ze vaak "we maken wat foto's en gaan overleggen met de importeur" ja leuk joh maar morgen ga jij het repareren en onder garantie en hoe jij dat regelt met de importeur is jouw pakkie aan...

Dit is een ervaring die ik had met mijn dealer toen ik in mijn RR rondreed !
Tsja en als je nu een 4 ringen wagen zou hebben dan betaal je in algemeen een stuk meer voor dat ding op vier wielen.
Maar wat betaal je nu ? Zou je nu echt extra betalen zodat je een stuk garantie afwikkeling afkoopt en ze opeens een stuk minder moeilijk doen ?

Als je dit bij de toko PON zou neerleggen als vraag dan zal dit zeker ontkent worden, maar mijn onderbuik gevoel zegt dat het toch zo ligt en hierna gehandeld word...
Dus hebben ze hoge marges op verkoop van hun wagen dan zijn ze makkelijker met toegeven dan als de marges lager zijn.

Maar als een dealer zegt dat hij gaat overleggen met de importeur en je zit nog in de garantie periode, wel accepteer dit nooit !
Jij hebt met de dealer te maken en niets met de importeur op dat moment.
Dus als dealer geen vergoeding van importeur krijgt dan is dat helaas zijn probleem en niet de jouwe.
 

Cordoba

Forumguru
Wat ik eigenlijk nog mis in de reactie van @EdK in elk geval in Nederland zijn er nog maar weinig dealers die geen onderdeel zijn van de Pon holding, of waar Pon een flink deel van de aandelen bezit. Een dealer die met de importeur in overleg gaat, gaat dus vaak in gesprek met zichzelf, of zoals het in iets andere situaties vaak wordt genoemd: "de slager keurt zijn eigen vlees".
 
Bovenaan Onderaan