Assistentiesystemen Skoda: Traffic jam assist?

pimpamoctavia

Nieuw lid
Dag allen,

ik zit tegen het punt aan om mijn nieuwe lease auto te bestellen: Octavia Combi
Met de volgende uitvoering:
configurator.skoda.nl/?code=SK08H7J
Belangrijkste opties: Business plus met:
Elektrisch inklapbare buitenspiegels/dimmend
elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen
full led matrix koplampen
head-up display
pano dak
travel assistant pakket
verwarmbaar stuurwiel (voor mijn vrouw)

Nu zit ik nog met paar vragen. Met name omdat de prijslijst zichzelf af en toe tegenspreekt (bijvoorbeeld slecht-weg-dek-pakket als standaard vermelden voor de business plus, maar ook als optie verkopen... wat is het nou?)

1- Verlengbare bovenbeensteun
Eigenlijk wil ik de elektrische stoel met verlengbare bovenbeen optie. Klopt het dat dat niet meer een optie is? (ondanks dat deze wel in de prijslijst staat als optie)

2- file-assistent gewenst
Ik zou graag de file-assistent, ook wel Traffic jam assist genoemd, willen hebben. Zodat de auto in een file achter de voorganger aan rijdt. Ik heb bewust Travel assistant genomen, maar de beschrijving daarvan is (sinds kort?) zonder vermelding 'traffic jam assist'. De dealer, noch XL lease, noch PON kan mij duidelijk aangeven of het er nou in zit of niet? en hoe deze auto zich zal gedragen in een file?? Weet iemand wat ik kan verwachten?

Huidige omschrijving in de configurator:​
Travel Assistant pakket
€ 230
Pakketinhoud
Adaptive Cruise Control (Tot 210 km/u)
Verkeersborden herkenning
Adaptive Lane Assist​
Adaptive cruis control zit er al standaard op. 230 euro voor verkeersbordenherkenning en tussen de lijnen houden lijkt mij veel. Aangezien ik nu de 'lane assist (niet adaptive) altijd direct uitzet op de buitenaf-wegen.

3- 'turn-assist' en 'rear traffic alert' zit er tegenwoordig ook niet meer in?

4- Nog andere tips over ontbrekende of ongewenste opties in deze configuratie? Zal er toch 5 jaar mee moeten rijden, dus ben benieuwd naar jullie feedback (ook al blijft het persoonlijke voorkeur)

Ter info: Huidige model is een short-lease; handgeschakeld, business uitvoering uit 2021, met helaas nogal wat issues (motorstoringen, ruitenwisserstoringen, elke keer handmatig op sportief sturen (driving mode) zetten, en de bekende uitval van het multimediasysteem)

Alvast dank!
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Als je travel assistant hebt, dan heb je volgens mij naast de adaptieve lane assist en ook de camera (verkeersborden herkenning) in combinatie met dsg ook trafic jam assist (moet zeggen dat het soms wel een beetje lomp reageert). Ik laat alles altijd aan staan, was al gewend aan de lane assis in de Superb 3. Automatisch de snelheid aanpassen staat trouwens wel uit, dat is gewoon gevaarlijk. Bij proefrit met een octavia zonder de adaptieve lane assist snapte ik wel meteen waarom dat door de meeste berijders meteen uitgezet wordt. Maar de pakketten op een sport business waren wel wat anders dan op een business plus.

Zou het reservewiel, de achterbank verwarming en airbags achter er bij doen maar dat hangt af van het aantal passagiers.

De andere opties die je noemt zijn denk ik in Nederland niet leverbaar

De 1.0 heb ik geen ervaring mee in de octavia, heb zelf een 1.5, maar in de fabia heb ik wel een 1.0 met fabrieks update (115pk) en die loopt ook prima.

Succes met configureren!
 

Berghuis

Donateur
De rear traffic alert is de Sids-assist (dodehoekherkenning) die je waarschijnlijk bedoelt. Zelf had ik deze besteld destijds in juli 2021, maar bij levering eind juni zat het er niet op. Dealer gaf aan dat Skoda dit sinds week 48 in 2021 al hebben geschrapt i.v.m. chip te korten.
 

QOTSA

Actief lid
Ik zou zeker 18 perseus anthracite nemen. Die maken de auto. Matrix lichten zou ik schrappen, tenzij geld geen rol speelt.
Hoe minder rijhulp, hoe beter. Lane assist zet in altijd uit en de dodehoek sensor mwa, ik zou zonder kunnen.
 

QOTSA

Actief lid
Wel een héle fijne optie, zeker als je veel in het buitengebied onderweg bent..!
Dus ik zou het niet zo 1,2,3 schrappen…
Snap ik in dat geval. Maar ik rijd vooral overdag en in goed verlicht gebied. Dan is de meerwaarde denk ik wat kleiner.
 

QOTSA

Actief lid
Dank voor jullie reacties!
Ik heb hem besteld.

Ben benieuwd naar de oplevering (verwacht over 5 maanden)
Mooi, welke opties zijn het uiteindelijk geworden?
Reken je niet rijk met voorspellingen qua leveringen. Daar kun je hier ook de wildste verhalen over lezen.
 
Bovenaan Onderaan