Aircopomp storing

Beste forum lezers,

Vorig jaar had ik op de Autobahn in de zomer een keer een airco die niet aansloeg, terwijl hij wel aanstond.
De climatronic knoppen aan/uit had geen effect. Uiteindelijk de motor opnieuw gestart en toen sloeg de airco gelukkig waar aan. Daarna een airco onderhoudsbeurt gedaan en daarbij is de airco netjes weer gevuld e.d.

Nu had ik de afgelopen dagen dit probleem weer regelmatig. De airco sloeg dan niet aan bij het starten van de Fabia. Ook niet als hij uitstond en later pas aan gezet werd. Na de motor opnieuw starten werkte hij wel. Vandaag had ik al een afspraak staan voor 2 nieuwe banden en hebben ze meteen een airco check gedaan.

Er was uitgelezen dat de aircopomp storing gaf. Ze hebben de storing gereset en nu is het afwachten of het probleem wegblijf. Anders moet er een nieuwe pomp in. Dit ter info voor als jullie dit ook wel eens meemaken. Het is namelijk behoorlijk airco weer buiten ;)
 

TheoStek

Forumguru
Juist welke storing? normaliter wordt er een foutcode weer gegeven.

Storing kan overal in liggen.
1. verdamper temperatuursensor.
2. regeleenheid.
3. elektronisch regelventiel.

Er van uitgaande dat de compressor storing geeft en juist is, hadden ze die moeten testen..want dan blijft maar 1 optie over en dat is het elektronisch regelventiel.
1. elektronisch regelventiel defect, wordt niet voldoende aangestuurd door het pwm signaal.
2. elektronisch regelventiel, heeft kortsluiting.

In beide gevallen, weet het elektronisch regelventiel niet, hoe de compressor de zuigdruk moet gaan regelen.
Dit betekent, dat de compressor vloeistofslag kan gaan maken.

Immers druk en temperatuur zijn aan elkaar gerelateerd.

Nieuwe compressor hoeft niet meteen, maar zit er wel aan te komen als die vloeistofslag heeft gemaakt.
 

Antera

Donateur
Dan start de airco niet na het uitzetten van het contact. Betekend dus dat er vast een storing in staat die nu bepalend is voor het eventueel vinden van het probleem
 

kenniani

Nieuw lid
Ik heb exact hetzelfde probleem Fabia Greenline Businessline uit 2012, vorig jaar al bij de dealer geweest, maar ze konden niks vinden.

Ze hebben de tempratuur van airco gemeten, maar dit was gewoon goed, maar dat is dus na het opnieuw starten(heb mijn auto bij de dealer uit gezet)

Het probleem is er dagelijks en altijd bij het uitzetten en weer aanzetten verholpen. Ga met bovenstaande verhaal weer even bij de dealer langs.

Mijn climate control staat altijd aan.
 

Antera

Donateur
Als de storing optreed naar de dealer rijden en motor laten lopen als het kan. Dan staat er op dat moment een foutmelding vermoedelijk in
 
Helaas heeft de betreffende monteur geen foutcode opgegeven. Staat ook niet op de bon, wel dat er een foutcode was, maar niet welke. Vandaag deed hij het wel direct en daarna liep hij lekker koud te blazen de weg naar huis (40 min) dus hij werkt, als hij aanslaat, gewoon prima.

Ik kijk het de komende periode aan. Mocht er weer een probleem zijn dan bekijk ik bovenstaande opties eerst, voordat me een nieuwe compressor wordt aangesmeerd.
 

kenniani

Nieuw lid
Vallen dit soort dingen onder garantie, ben de 2 jaar gepasseerd, maar had het probleem na een jaar al aangekaart. Verder heb ik wel 2 jaar extra garantie erbij gekocht.
 

TheoStek

Forumguru
Vallen dit soort dingen onder garantie, ben de 2 jaar gepasseerd, maar had het probleem na een jaar al aangekaart. Verder heb ik wel 2 jaar extra garantie erbij gekocht.

Als je al eerder melding hiervan hebt gemaakt valt dit i.d.d. onder de garantie.

Het airco onderhoud niet, maar dan ligt het eraan of de storing/defect te wijten valt aan een fabrieksfout/fabricage.

De wet vermeld: Iedere houder/eigenaar van een airco/koel/vriesinstallatie is zelf verantwoordelijk voor het onderhoud.
 

Andy

Nieuw lid
Ik heb ook hetzelfde probleem, heel af en toe doet de airco het niet. Na het uit- en weer aanzetten van de motor doet hij het meestal wel weer, soms pas na een paar keer. Bij de dealer hebben ze eerst de massakabel opnieuw aangesloten met een extra draad, toen dat niet hielp hebben ze de besturingskabel vanaf het dashboard vervangen. Ze hebben gezegd dat als het probleem er nog steeds is er een nieuwe aircopomp in moet. Dat gaat me natuurlijk geld kosten vandaar dat ik het maar even aan zie. Auto is van 2010. Ik vind het toch vreemd dat ze via uitlezen van de computer de exacte storing niet kunnen achterhalen. Het is nu maar een beetje gokken of het wel in de aircopomp zit.
 

turboturbo

Forumguru
...dan zou ik eerst eens naar een airco specialist gaan, @Andy !
Niet iedere garage is gespecialiseerd is airco problematiek....
Aan de 'aanpak' te horen, heeft men niet de kennis/kunde/apparatuur in huis om een juiste diagnose te stellen... En daar begint het mee ipv lukraak onderdelen vervangen.
 

TheoStek

Forumguru
@Andy, eerst zal vastgesteld moeten worden of het probleem mechanisch of elektrisch is.
Zoals turbturbo vermeld, lukraak onderdelen vervangen zonder te weten, waar het probleem ligt zet geen zoden aan de dijk.

De airco compressor kan getest worden! Buiten het elektronisch circuit om van de auto.
De test apparatuur waarover ik beschik, test de compressor vanaf min tot max volume opbrengst, dan wordt het elektronisch regelventiel getest of deze voldoende PWM signaal ontvangt, ten tweede of er geen kortsluiting inzit.

Indien via aanwijzing d.m.v. leds het min/max volume, pwm signaal of kortsluiting wordt waargenomen, dan kan verder gezocht worden.
De garage moet beschikken over dergelijk soort testkasten en geen rookie in dienst hebben wat alleen maar kan suggereren.
 

Andy

Nieuw lid
Dat schept al wat meer duidelijkheid. Wat ik ook al vermoede, het kan dus aan veel meer zaken liggen dan alleen aan de aircopomp. Als ik hem had laten vervangen had het met een boel geld gekost (misschien gedeeltelijk coulance) en was het misschien nog niet opgelost. Ik ben wat dat betreft dan ook niet echt tevreden met de kundigheid van de dealer.
Ik denk dat ik het nog een tijdje aanzie, mocht het probleem niet erger worden is er wel mee te leven en anders ga ik wel een keer naar een airco specialist. Ik ga in ieder geval niet weer naar de dealer om de pomp te laten vervangen. Bedankt voor de reacties !!
 

TheoStek

Forumguru
Ik denk dat ik het nog een tijdje aanzie, mocht het probleem niet erger worden is er wel mee te leven en anders ga ik wel een keer naar een airco specialist.

Dit is een verkeerde redenatie, niet wetend wat het probleem is.
Het kan verergeren en je alsnog een nieuwe compressor gaan kosten, en bij een nieuwe compressor blijft het niet.

@Desperado, onderstaande prijzen.

Diagnose stellen 50,- € (-50,€ bij reparatie)
Een reguliere airco service (geen historie) vanaf 100,-€ (afhankelijk van de vulgraad tot 750 gram)
Jaarlijkse airco service (vaste klanten) vanaf 75,-€ (excl. aanvulling koudemiddel)
2 jaarlijkse airco service vanaf 195,- € (incl filter/droger, excl. materiaal verbruik, arbeid)
 

Joske

Forumguru
dat zijn idd correcte prijzen @TheoStek

juist nog wat aan je forumverwoordingen werken en ik vind je misschien terug leuk..


(met een dikke knipoog bovenstaande lezen aub ;) )
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan