Achteruitrijlampje, te weinig licht : nut t.o.v. functies

Canon-Eye

Forumguru
De ijver waarmee diverse medeforummers naar oplossingen zoeken om méér nuttig achteruitrijlicht te genereren onderstreept mijn visie dat er toch sprake is van een structurele ontwerpfout, namelijk: veronachtzaming van de eigenlijke functie van het/de achteruitrijlicht(en).

Zouden de ontwerpers van Skoda (en hopelijk hun collega's bij andere merken) hier nu eens een simply clever oplossing voor willen bedenken voor de toekomstige modellen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Mwâh. Retrofit is altijd lastig - en ik heb 't al naar mijn zin geregeld dus ga hier niet meer aan klooien.
En dat anderen het misschien niet mooi vinden is niet echt mijn probleem - zie er onderweg toch niks van... :pardon:
 

andrehj

Forumguru
Ik ben aan het zoeken geweest in m'n mailbox maar kan er niets van terug vinden helaas, maar ik zal proberen om de factuur uit m'n administratie te vissen, maar dat gaat vanavond niet meer lukken helaas
Geen stress. Dit hoeft echt niet vandaag af... En als het niet lukt is het ook goed. Maar toch alvast bedankt voor de moeite!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Ben trouwens maar eens gaan zoeken, en dat valt nog niet mee, want Skoda heeft bedacht om (volgens mijn PDF manual althans) in de achteruitrijlichten het exotische formaat W16W te gebruiken. Wat was er mis met de aloude 21W lamp met bajonetfitting?:banghead:
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Kwam net dit plaatje tegen, ziet er eigenlijk zeer goed uit :tegek:. @Corné: is dit een beetje vergelijkbaar met wat jij ziet?
images.jpg
L41-2.jpg

Foto komt overigens uit deze advertentie. Alleen van de prijs van $50 word ik niet zo blij, alhoewel het er in Euro's al weer een stuk beter uit ziet: €37.:jaja:
En de vraag is natuurlijk of dit geen "kapotte lamp" foutmelding oplevert. Hoe is dat bij jou?

Edit: Ebay had het originele plaatje weggehaald, deze kleinere variant komt uit de Google cache.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Zo he, dat is fel! Ik zou geloof ik een beetje :sterretjes: zien na het achteruit inparkeren. En de hele straat zou wakker bij het achteruit inparkeren, denkende dat het daglicht reeds aangebroken was :D
 

passatboy

Forumguru
zo het inbouwen is klaar in 1 lamp
wat hebben we gedaan , in de knipper kamer ( die ook een wit glas heeft en reflecterend binne zijde ) heb ik 2 van die standlicht fittingen bij geplaatst , en ik heb daar 10 watt lampjes in gestoken in de plaats van de 2 watt standlichtjes , ik heb een voor en na foto gemaakt van de licht opbrengst , enkel nog maar 1 lamp en nog niet gemonteerd in de auto , ik had de fabia niet deze avond ( vrouw ontsnapt soms met de wagen :tegek: )
ook heb ik de knipper licht unts binne voor in de spiegels in te bouwen , deze ga ik eerst aanpassen met ambiente verlichting die naar de grond schijnt , ik denk dat ik daarvoor die originele skoda ambiente verlichting voor ga bestellen , ma dat is een projectje voor later , nu trug naar de lampen , hier komen de pics
de lamp klaar om te modden

achterkant van de lamp met kabels en pluggen aan en ontdaan van de zwarte zijkant

links het 2 watt lampje rechts de 10 watt lamp

de units die ik ga bij plaatsen

hier is het te doen knipper licht kamer , plaats zat

de units op hun plaats, en mooi water dicht


en bij gelust aan de originele kabels van het achteruit rij licht



hier de eerste test :geek:

licht voor het modden

licht na het modden , zien jullie het verschil


groetjes
 

Wesly

Senior Member
Ben trouwens maar eens gaan zoeken, en dat valt nog niet mee, want Skoda heeft bedacht om (volgens mijn PDF manual althans) in de achterrijlichten het exotische formaat W16W te gebruiken. Wat was er mis met de aloude 21W lamp met bajonetfitting?:banghead:
Dit is bij de O3 iig niet zo, hier zit gewoon P21W oftewel Ba15S in:

gezyzyva.jpg
 

passatboy

Forumguru
vandaag ook de pc aangepakt , nieuwe uv reflecterende koelvloeistof gekocht,stof uit geblazen , en een zij plaat op maat gemaakt met mijn nog altijd grootste favoriete merk :D:D


 

CDK

Forumguru
Kwam net dit plaatje tegen, ziet er eigenlijk zeer goed uit :tegek:. @Corné: is dit een beetje vergelijkbaar met wat jij ziet?
L41-2.jpg

Foto komt overigens uit deze advertentie. Alleen van de prijs van $50 word ik niet zo blij, alhoewel het er in Euro's al weer een stuk beter uit ziet: €37.:jaja:
En de vraag is natuurlijk of dit geen "kapotte lamp" foutmelding oplevert. Hoe is dat bij jou?
Dit is idd vergelijkbaar, bij mij zijn weerstanden geplaatst onder de bekleding van het kofferdeksel
 

turboturbo

Forumguru
@passatboy die achteruitrij lamp mod ziet er zeer keurig en goed functioneel uit, zeg!

Ik vind jouw oplossing briljant in z'n eenvoud! :thumbsup:
Als ik een Fabia mk.II zou hebben zou ik je vragen deze mod voor mij uit te voeren, complimenten! :dankje:
 

RefleCs

Forumguru
Ben benieuwd naar het resultaat en de bevindingen zodra de lampen ingebouwd zijn ;) Het ziet er zo al uit als een mega verbetering ten opzichte van dat zwakke kaarsje wat standaard in de faab zit.
 

turboturbo

Forumguru
@turboturbodaar kan je bijna een kern centrale aan achterlichten in kwijt
Klopt! Die units zijn allemaal erg groot. Ik heb nav dit draadje zelf ook eens kritisch gekeken naar deze situatie bij mijn auto, en kwam er de afgelopen donkere dagen achter dat ik dik tevreden ben met de huidige hoeveelheid achteruitrij verlichting. Dat komt omdat de units én groot (groter dan de knipperlicht kamer zelfs) én L+R aanwezig zijn, en er 21W lampjes in zitten :jaja:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan