Achteruitrijcamera gebruiken bij aangekoppelde aanhanger (trailer assist issue)?

Mijn Kamiq is voorzien van een achteruitrijcamera. Nu rijd ik regelmatig met een aanhanger/caravan achter de auto, maar ervaar problemen bij het gebruik van de achteruitrijcamera. De auto is voorzien van de originele wegklapbare trekhaak met trailer assist.

Als een aanhanger (of zelfs fietsdrager) op de trekhaak zit en ik heb de camera aan, dan grijpt binnen no-time de ABS in en lijkt het alsof de auto een noodstop maakt. Lijkt logisch, omdat er iets op de trekhaak zit, maar ik raak niks. Enige oplossing is dan om het hele parkeersysteem uit te schakelen met de knop, maar dan mis ik ook het camerabeeld wat ik juist wil gebruiken bij het manouvreren.

Is hier een oplossing voor?
 

ertromp

Forumguru
Klink toch alsof er in de codering nog iets niet goed staat. Als het een af fabriek trekhaak is dan toch de garage de codering laten langslopen en alle modules checken of alles voor de trekhaak geactiveerd is in bijvoorbeeld de achteruitrijcamera of de ABS module en noem alle betrokken modules maar op.
 

hemi24

Forumguru
Klinkt inderdaad als een fout in de codering van de trekhaakmodule.
Zou interessant zijn om te weten of het een af-fabriek geleverde trekhaak is, of dat deze naderhand als accessoire is ingebouwd.

Trailer Assist is voor zover ik weet helemaal niet leverbaar op een Kamiq, dus daar kun je geen issue mee hebben...
Wat wel ingrijpt is de automatische remhulp van de Park Pilot, maar die zou automatisch moeten worden uitgeschakeld zodra er op het aanhangwagenstopcontact een accessoire is aangesloten.

 
Zoals in het originele bericht vermeld: de auto is voorzien van de originele (af fabriek) wegklapbare trekhaak.

Komende maandag gaat hij voor de eerste beurt naar de dealer. Ik zal het daar eens voorleggen.
 

hemi24

Forumguru
Hoewel minder waarschijnlijk: het zou wellicht ook nog te maken kunnen hebben met een adapter van 13- naar 7-polige stekker, waarbij verlichting van fietsendrager en aanhanger L+R is samengevoegd op een pool..?

Of heb je toevallig een fietsendrager zonder verlichtingsbalk?

Ook een originele wegklapbare trekhaak kan naderhand als accessoire zijn geplaatst…
 
Het probleem is opgetreden bij zo'n V-fietsdrager die je klemt op de haak (zonder lichtbak) als bij het achteruitrijden met een caravan (aangesloten met een 13-polige stekker).
 

hemi24

Forumguru
Bij de fietsendrager zonder verlichtingsbalk is het inderdaad verklaarbaar, daar grijpt de automatische remhulp van de Park Pilot in..!
Dat kun zou je kunnen ondervangen door het knopje in het scherm van de achteruitrijcamera te drukken.

1683809979527.png

Bij je caravan zou er geen remingreep mogen plaatsvinden, mits je stekker en bedrading correct is…
 
Bovenaan Onderaan