Accu af- en aankoppelen, waar op letten?

Skoda-MAN

Forumguru
Betreft de auto uit mijn handtekening.
Wat zijn de gevolgen van het af en aankoppelen van de accu?
Ik heb een Amundsen mib - moet er een code ingevoerd worden = nieuw met auto meegeleverd.
Moeten er nog zaken door dealer opnieuw geactiveerd worden?
De dag tellerstand ben ik kwijt dat weet ik.

Moet de accu altijd afgekoppeld worden bij bv stoel demonteren i.v.m. airbag of is 10 minuten contact uit met sleutel verwijdering voldoende?

Ik heb op dit forum zoveel verschillende dingen gelezen over accu's en airbag dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Wie heeft het juiste antwoord? @ertromp @Antera @Monteurtje
 

hemi24

Forumguru
Voor zover ik weet van de O2 (wisselen navigatie unit), is het zaak dat je wel vooraf het contact uitzet (en de sleutel eruit haalt).

Lampjes die na nieuwstart dan nog gingen branden waren binnen 10 meter en keer links en rechts sturen verdwenen. :nailbiting:
 

ertromp

Forumguru
Alleen nieuwe accu plaatsen in de O3 vereist aanmelden.
Bij werkzaamheden aan elektrische delen bijvoorbeeld aansluiten op een module of airbags altijd spanningsloos maken dus accu afkoppelen
 

derf

Senior Member
betekent dus dat je dan alleen een accu bij de dealer kunt kopen? aardige bescherming van hun eigen toko
 

ertromp

Forumguru
Nee want er zullen garages zijn die ook software hebben om de accu aan te melden
Dat kan met VCDS of VCP en wellicht hebben die fastfitters een tool waarmee ze kunnen aanmelden
 

ertromp

Forumguru
Dat kan wellicht @Monteurtje aangeven of accu's van hetzelfde type/fabrikaat een uniek nummer hebben of zonder aanmelden uitgewisseld kunnen worden
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heb ik al eens op het forum gelezen dat een accu (in elk geval bij start/stop systeem) een uniek nummer heeft, en aangemeld moet worden in de ECU. Wat ik een poosje terug begreep van zo'n fastfitter is dat zij standaard de accu parallelschakelen om een nieuwe te monteren, zodat de auto niet spanningsloos wordt, en zo veel problemen voorkomen worden. Of je dan alsnog een nieuwe accu aan moet laten melden (bijv. bij de dealer) durf ik niet te zeggen.
 

Monteurtje

Forumguru
Na het aansluiten van de accu ben je geen code nodig voor de radio. Deze werkt meteen weer. Radiozenders en logo's onthoud die ook (meestal). Instelling als tijd moeten wel opnieuw.
Na starten branden nog een paar lampjes. Stuur helemaal naar links en naar rechts draaien gaan de meesten uit. Soms even stukje rijden.

Accu vervangen bij auto met start stop, nieuw accu inleren/aanmelden of hoe je het ook wilt noemen.
Ongeacht of het merk hetzelfde is. Staat een code op accu die moet ook in het regelapparaat overgenomen worden.
@Antera Bedoel je dit of bedoel je wat Cordoba schreef? Dan moet je denk ik nog steeds inleren. Bij een héél klein deel van fastfitters zal het wel zo gaan, van o er branden geen lampjes en het meeste werkt, dan zal het wel goed zijn.
 

Antera

Donateur
Een auto met SS heeft idd volgens mij ook een uniek nmmer zie de link op het audi forum daar hebben we het er ook over. Verder eerlijk gezegd ook geen specifieke ervaring ermee vandaar de vraag @Monteurtje
 

Monteurtje

Forumguru
Heb de link niet helemaal doorgelezen. Als ik een (AGM) accu vervang met SS dan doe ik het altijd met testkast. Heb nog nooit geprobeerd wat er gebeurt als je dat niet doet. Want wil natuurlijk niet dat de klant terugkomt met een klacht na aanleiding van de accu vervanging omdat ik hem niet aangemeld heb zoals het zou moeten
 

Skoda-MAN

Forumguru
Heren tot nu toe hartelijk bedankt voor de antwoorden.
Accu loskoppelen, knutselen en daarna weer aankoppelen gaat dus probleemloos.
Bij zaken die ook maar iets te maken hebben met airbagsysteem = accu loskoppelen.
Bij accu vervangen zie ik wat er dan mogelijk is i. v. m. de kosten (auto is pas een maand oud.

Mijn vragen zijn beantwoord. :thumbsup:

(ik zat in een kantoor naast de Pon Service school en schrok dan wakker bij airbag training die ze daar geven, dan laten ze zo'n ding knallen in de tuin) :deuk:
 

ertromp

Forumguru
Bij Audi kun je wel accu's wisselen zonder aan te melden maar het stuurapparaat J644 zal "overstuur" raken.
Dat apparaat bekijkt o.a. laadtoestand en startcapaciteit. Als dat niet klopt zoals bij een niet aangemelde accu het geval zal zijn zal bijvoorbeeld stationair toerental verhoogd gaan worden wat niet nodig is en ook de accu zal dan onnodig belast worden. Ook diverse grafische aanwijzingen die in het MMI zichtbaar gemaakt kunnen worden kloppen dan niet meer
 

ertromp

Forumguru
Tipje van de sluier: ;) Kijk maar eens bij de "geleide functies" en dan selecteer je in de kolom rechts bij Module de derde van boven "centrale electronica"
 

micky

Forumguru
Volgens mij heb ik al eens op het forum gelezen dat een accu (in elk geval bij start/stop systeem) een uniek nummer heeft, en aangemeld moet worden in de ECU. Wat ik een poosje terug begreep van zo'n fastfitter is dat zij standaard de accu parallelschakelen om een nieuwe te monteren, zodat de auto niet spanningsloos wordt, en zo veel problemen voorkomen worden. Of je dan alsnog een nieuwe accu aan moet laten melden (bijv. bij de dealer) durf ik niet te zeggen.
Mijn auto is zo dood als een pier geweest omdat ik 1 nacht de caravan van mijn ouders aangesloten heb gelaten per ongeluk (die een probleem had blijkbaar), dus kapje verwijderen en met de sleutel naar binnen, een enorm gemartel voordat hij wilde starten op de startkabels en eerst vele lampjes die bleven branden, echter die gingen allemaal uit na een tijdje (voor wegrijden), daarna 350km gereden en thuis VAG com er aangehangen, er zaten verschillende foutmeldingen in die ik gewist heb, maar voor de gemiddelde rijder niet interessant aangezien er geen lampjes meer branden op het dashboard.

Ik heb Kessy en de hele overige rataplan die er te bestellen is, maar alles werkt dus gewoon na spanningsloos zijn zonder speciale ingrepen...
 

micky

Forumguru
Bij Audi kun je wel accu's wisselen zonder aan te melden maar het stuurapparaat J644 zal "overstuur" raken.
Dat apparaat bekijkt o.a. laadtoestand en startcapaciteit. Als dat niet klopt zoals bij een niet aangemelde accu het geval zal zijn zal bijvoorbeeld stationair toerental verhoogd gaan worden wat niet nodig is en ook de accu zal dan onnodig belast worden. Ook diverse grafische aanwijzingen die in het MMI zichtbaar gemaakt kunnen worden kloppen dan niet meer
Ik heb de accu van mijn 2005 Allroad in mijn 2009 A4 Avant gezet (moest idd volgens de dealer aangemeld worden) voordat ik die (gekocht uit de lease) particulier doorverkocht (de 2009 accu was immers pas 2,5 jaar oud en dus beter dan de originele uit de Allroad :) ) de accus waren gelijk van type en hadden uiteraard een ander nummer voor aanmelden, toch heb ik geen enkel probleem gehad (ook met de A4 en de auto accu nog een tijdje gereden voor verkoop)
Ik geloof persoonlijk niet zo in dat verhaal, er zit geen elektronica in een accu, hoe ziet die auto dat er een andere accu in zit en welke parameters kan deze accu nu doorgeven aan de auto??
 
Bovenaan Onderaan