ABS sensor defect?

Zwapp

Forumguru
Ik zou graag jullie advies willen hebben met betrekking tot mijn ABS sensor.

Gister begonnen de drie lampjes, ABS, ASR en Bandenspanningcontrole, te branden.
Uitgelezen en de volgende fout komt naar voren:

Address 03: ABS Brakes Labels: 1K0-907-379-MK70.lbl
Control Module Part Number: 1K0 907 379 P
Component and/or Version: ASR FRONT MK70 0105
Software Coding: 0000641
Work Shop Code: WSC 73430 790 00000
VCID: (deleted)
1 Fault Found:

00287 - ABS Wheel Speed Sensor; Rear Right (G44)
003 - Mechanical Failure - Intermittent

Hierop de foutmelding gewist en bleef even weg tot ik een paar meter gereden had, verdachte ging richting de sensor.

Hierop de auto op de krik gezet en via de meetwaardeblokken gekeken wat deze aangaf na een slinger aan het wiel.
Hij sprong van de juiste waarde (7km/h en aflopend) naar 1 of 0 km/h.

Hierop de sensor gedemonteerd en aan de multimeter gehangen, deze gaf een verbroken circuit aan.

Toch wel raar dat ik dan af en toe wel een juiste waarde in VCDS krijg of weet iemand dit te onderbouwen misschien?

Ik heb voor de zekerheid een nieuwe sensor besteld maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigt dat dit hem is ook omdat de melding aangeeft dat het een mechanische fout is.

Wie weet raad?
 

Yeti2015

Forumguru
Het kan ook nog de ABS ring zijn die kapot is.
Heb laatst nog 1 vervangen bij een passat, deze gaf de zelfde fout.
Ik weer niet hoe het bij een octavia zit maar bij de passat zit die aan het lager vast.
Hier hebben we een nieuw lager gemonteerd en de fout was weg.
 

Zwapp

Forumguru
Daar begin ik ook bang voor te worden ja, maar blijf het dan wel vreemd vinden dat als ik de sensor Doormeet dat ie geen weerstand meet, toch?
 

ertromp

Forumguru
die sensor doet niets anders dan een spanning opwekken ten gevolge van die tandkrans die er om heen draait
Eigenlijk moet je volts gaan meten over die sensor als je al hard genoeg aan het wiel kunt draaien
 

Zwapp

Forumguru
Kom ik inderdaad uit bij een kapotte ring :mad:...

Iemand die uitsluitsel kan geven hoe deze vast zit bij de O2? Als ie geperst zit zal het een nieuwe naaf worden denk ik?
 

polf

Senior Member
@Zwapp , exact zelfde lampjes, foutcode en VCDS gedrag gehad. ABS sensor ring in het wiellager/naaf is stuk. Ook ik heb het eerst gegokt op de sensor omdat dit makkelijker/goedkoper was maar helaas. dus toch het lager/naaf vervangen.
(die centrale bout van het lager zit en moet goed vast:nailbiting: en heb je een speciale dop XZN-18(3/4 aansluiting) voor nodig)
maar met juiste gereedschap is het wisselen zo gebeurd.

greetzz Polf
 

Zwapp

Forumguru
Bedankt, de complete naaf is dus goed zelf te wisselen? Als de centrale bout los komt natuurlijk...

@polf weet jij nog wat het heeft gekost en kun je misschien beschrijven hoe te wisselen?
 

polf

Senior Member
Beschrijving hoe te wisselen is nog wel het makkelijkst via youtube. In de link een Golf 5 maar het gaat op dezelfde manier.

Echter die centrale moer los en vast is wel ff lastiger dan hierin dit filmpje.(het zit echt vast en moet ook weer echt vast)

centrale bout 180NM + 180 graden (halve slag)

Wiellager van de betere kwaliteit kost iets van 60,-.
Bijvoorbeeld (voor een O2 diesel):
https://www.auto-onderdelen24.nl/search?sort_supplier[]=skf&keyword=Wiellagerset

Als je geen zwaar en juist gereedschap hebt of kunt lenen:stop:--> Niet aan beginnen:nono: maar laten doen. Het gereedschap bepaald het succes, niet de handigheid.

greetz Polf
 

Zwapp

Forumguru
Thx @polf !

Wat bedoel je precies met zwaar gereedschap? Zal deze speciale dop wel even moeten kopen, verder met een eind pijp moet het wel los te krijgen zijn toch? Momentsleutel heb ik in huis, net de onderdelen besteld, deze:
https://www.auto-onderdelen24.nl/sk...CILxd3piy9TIJWl4_XcaAjyeEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Bedankt voor je link nog!
Gelijk een nieuwe sensor erbij gedaan van Bosch voor meer als de helft minder dan bij de automaterialenzaak...

Heb inmiddels ook al een uitdraai vanuit elsawin, heb ik even in de bijlage gedaan voor degene die het ook moet doen.
Zal ook even jouw filmpje gaan kijken, dan gaat het zeker lukken, duik er altijd via verschillende wegen in zo'n klus.
Als ik alles gezien heb kom ik meestal niet voor verassingen te staan!

Nogmaals bedankt voor jullie info, meld me later weer als de klus geklaard is!

[edit]
Bijlage vergeten...
 

Bijlagen

  • Wielnaaf met wiellager uit- en inbouwen.pdf
    95,5 KB · Weergaven: 9

polf

Senior Member
Zwaar gereedschad als met aansluitingen van 3/4 inch. De 1/2 inch variant is eigenlijk te licht. Mijn ervaring met twee lager verwisselingen is dat je met een verlenging van 100cm er nog steeds heel erg stevig aan moet hangen om het los en vast te krijgen.

Dit filmpje lijkt helaas redelijk op hoe vast het zit.(maar zijn breaker bar is wel erg "flexibel" en de "monteur" nogal..... )

#nietvandekrikaftrekken

grtz Polf
 

Zwapp

Forumguru
Snap wat je bedoeld, is een hoop kracht nodig... #autoopbeuntjelatenrusten

Helaas geen pneumatische Slagmoer tot mijn beschikking dus word handkracht...
 

Zwapp

Forumguru
Gisteravond bezig geweest maar die centrale is met geen mogelijkheid los te krijgen, met 2 man aan 2 meter pijp gehangen en een slagmoersleutel erop, geen beweging...
Niet durven heet stoken omdat als ik hem dan nog niet los krijg het lager kapot zou zijn.
Ik zal dit helaas toch moeten uit besteden...

Wel de remmen rondom vernieuwd en nieuwe schijven, daar was ie wel even aan toe, op 1 blokje zat nog 1mm vlees.
 

Zwapp

Forumguru
De dealer heeft inmiddels de naaf vervangen echter bleef de storing staan, bleek toch dat alleen de sensor kapot was... Gelukkig had ik deze ook al meebesteld dus viel al met al mee, hij is weer gekeurd en alle lampjes zijn weer uit :cheer:

Nu op naar de volgende klus: distributie vervangen :koffie:
 
Bovenaan Onderaan