ABS pomp

EDET

Nieuw lid
Op het dashboard van mijn verder heerlijk rijdende Roomster blijft het symbool van een band met een ! erin constant branden terwijl de banden goed op spanning zijn. Daarnaast doet mijn cruisecontrol het niet meer, wat súper irritant is. Een garagist vertelde mij dat beide euvels waarschijnlijk te maken hebben met een defecte printplaat van de ABSpomp. Kosten circa €400 en anderhalve week de auto niet kunnen gebruiken omdat het onderdeel opgestuurd moet worden.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Of is er iemand die dit euvel kan verhelpen? Graag jullie reacties!
 

Tees

Donateur
Heeft de garagist de auto uitgelezen? En heb je in de foutcode(s) gevraagd? Want zonder die informatie komen wij ook. Iet veel verder...
 

Erik_NL

Forumguru
@EDET
wanneer de accu op zijn eind loopt is mijn ervaring dat dit soort meldingen, uitval van de cruisecontrol en uiteindelijk ook van de stuur- en rembekrachtiging zich voordoen.
Check dus eerst de staat van je accu. Vervanging daarvan (of revisie van de dynamo als die onvoldoende oplaadt) is minder kostbaar dan een nieuwe ABS pomp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rallye

Forumguru
Je zegt: “Op het dashboard van mijn verder heerlijk rijdende Roomster blijft het symbool van een band met een ! erin constant branden terwijl de banden goed op spanning zijn.” Je hebt de waarden wel gereset, zo neem ik aan?
 

EDET

Nieuw lid
Dank voor jullie reacties. De garagist heeft het uitgelezen maar kon geen melding vinden. De accu heb ik zelf opgemeten en is goed opgeladen. En voor het resetten zit er een knop tussen de voorstoelen, maar die reset niet.
 

hemi24

Forumguru
De garagist heeft het uitgelezen maar kon geen melding vinden.

Zoiets geeft direct veel vertrouwen in een dergelijk adres…

Gezien de storingen, zou ik het eerst eens zoeken in ietwat goedkopere onderdelen, namelijk de wielsensoren..!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Arjan1985

Senior Member
Misschien een overbodige vraag maar hoe heb je de accu gemeten? Voltage zegt niets over de toestand van de accu. Alleen de CCA.
Koud start capaciteit. De modernere tangen geven ook aan of er een cel kapot is.

Genoeg accu’s gezien die 14,4 aangeven maar zodra je de motor of de boeg schroef aanzet deze volledig inzakt naar 8 volt óf dat er een cel intern overleden is.
 

Tees

Donateur
Als je zelf geen accutester hebt kan een garage dat (vaak gratis) voor je doen, of kan je de spanning tíj́dens het starten meten (makkelijkste met 2 personen). Die hoort als minimum boven ~ 10V te blijven.
 

EDET

Nieuw lid
Heb jullie raad opgevolgd. Resetknop tijdlang ingedrukt gehouden…niets. Accu met multimeter opgemeten bij het starten…>10V. Accuklem er een tijdje afgehaald en er weer opgezet…niets. Waar de wielsensoren zitten en hoe te checken, dat weet ik niet helaas.
 

Tees

Donateur
De wielsensoren zitten bij elk wel, zo'n beetje achter de remmen als ik me goed herinner. Dit zijn vrij simpele Hallgevers die reageren op een verandering van t signaal van een soort getande schijf. Je zou dus een (regelmatige) weerstandsverandering moeten kunnen meten als je t wiel langzaam ronddraait. Moet je de boel wel voor opkrikken of op een brug zetten
 
Bovenaan Onderaan