Aankoopadvies Octavia II - welke motor?

skodaocavia

Nieuw lid
Hoi beste skodarijders.

Wegens gezinsuitbreiding ben ik opzoek naar een grotere auto. Onze oog viel o.a. op een station en met name een Octavia. We hebben ook over een Fabia combi nagedacht maar we willen graag gescheiden climatecontrol en cruisecontrol en we vinden het dashboard en algemene indruk van een Fabia wat te basic(kwa ruimte zou hij wel groot genoeg zijn). Dus een Octavia it is...

Met ons budget komen we op een Octavia 2 uit ergens tot max 7000 euro(afhankelijk van wat ik voor onze oude auto krijgen) Maar ik heb wel wat kennis van VW motoren en ik ben een beetje huiverig voor alle motoren in de jaargangen van dit model.
Ik heb zelf een Polo met een EA111 motor en ervaar zelf al wat oliegebruik wat hoger ligt dan eigenlijk zou moeten maar nog niet echt problematisch. Het is ook maar een 1.2 zonder turbo (dus geen TSI blok) dus dat gaat allemaal wel. Ook in mijn ketting al vervangen.

Nu heb ik geen problemen met het vervangen van een ketting dat is kwa kosten nog wel te overzien maar als een motor extreem olie gaat verbruiken, dat gaat niet zomaar opgelost worden.

Wat ik begrepen heb is dat de EA111 motor niet echt geweldig is en problemen heeft met de olieschraapveren die verstopt gaan zitten waardoor het olieverbruik gaat stijgen en met die vicieuze cirkel wordt het alleen maar erger.
Maar ik begrijp dat de update van deze motor de EA211 een stuk beter is. Alleen is deze motor ook in de Octavia 2 te vinden?

En zo niet, welke motor is het meest betrouwbaar voor de O2 ? En hoe kan ik mij (zoveel mogelijk) verzekeren van een goede Octavia 2?
 

ertromp

Forumguru
Het EA211 blok is niet in de O2 te vinden en alleen in de opvolger O3

De 1.2 en 1.4 TSI zijn prima blokken in de O2 waarbij beiden natuurlijk de kettingproblemen kennen maar wat bij een modificatie prima op te lossen is.
Zie bijvoorbeeld
De 1.4. kent daarnaast nog problemen met de kettingspanner die veelal vervangen wordt bij de ketting vervanging.

De schraapveren zijn vooral een 1.8TSI probleem.

Advies is dus om boven water te krijgen wat er wellicht al vervangen is aan een occasion die je op het oog hebt en dit in de onderhandeling meenemen en bij een gerenomeerd bedrijf de vervanging van ketting en spanner te doen.
 

Smeeuwis

Donateur
Naast deze technische uiteenzetting: op basis van ervaringen in de familie zou ik gaan voor de 1.4 TSI en niet voor de 1.2. Mits je budget dat toelaat uiteraard. De 1.4 TSI heeft wat meer vermogen en koppel, en dus wat meer over als je een keer een aanhanger moet trekken of met een beladen auto op vakantie gaat. De 1.2 is dan krap bemeten.
 

hemi24

Forumguru
Ik zou op zoek gaan naar een Combi met Elegance trim; bij voorkeur een Elegance Businessline.
Dan heb je een hoop prettige zaken standaard aan boord…

Afb0108.jpg
 

Tees

Donateur
Ik kan t niet eens zijn met @Smeeuwis: ik heb een 1.2 TSI en gisteren volledig volgepakt incl dakkoffer én 4 fietsen achterop t halve land door gereden. Ik heb geen moment t idee gehad vermogen tekort te komen. Idem vorig jaar in de Eiffel.

Het ligt natuurlijk ook enorm aan je referentiekader. Ik kwam hiervoor van een F1c met 1.4 16v motor, en deze is véél soepeler en krachtiger. Maar als je een 1.8 TSI gewend bent is een 1.2 TSI vast een mak schaapje. Ik ben dan ook bepaald geen strepentrekker, rustig aan met een enkele keer stevig doortrekken is mijn stil. En de 1.2 is bovendien lekker zuinig :jaja:.

Dezelfde discussie wordt hier trouwens geregeld gevoerd over diens opvolger in de O3, de 1.0 TSI. Vergelijkbaar qua koppel/vermogen, en er zijn hele volksstammen die daar naar tevredenheid een flinke caravan mee trekken, ook over de Alpen heen.
 
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Mijn zwager had een O3 1.2 TSI combi en rijdt nu een O4 1.0 combi. Ik rijd zelf een O3 FL 1.0 TSI. Heb ooit met zijn 1.2 met aanhanger gereden en ik vond die echt te kort hebben. De 1.0 is wat mij betreft veel beter, sterker dan de 1.2. De 1.0 was natuurlijk niet leverbaar in de O2, ik zou dan zelf voor de 1.4 gaan.

Maar on-topic: ga er vooral mee proefrijden en ervaar het zelf. Als je zoals @Tees de 1.2 prima vindt, ga ervoor! En wat @hemi24 aanraadt is ook zeer terecht: een lekker complete Élégance of Élégance Business biedt echt alles wat je nodig hebt.
 

Smeeuwis

Donateur
Nog één tip: in de O2 was ook een 1.4 leverbaar zonder TSI er achter. Betrouwbaar en ook wel zuinig denk ik, maar niet vooruit te branden. Slechts 80 pk op een auto van ruim 1100 kg is ook wat mager…
 

Tees

Donateur
Goed punt, de ongeblazen 1.4 en 1.6 MPI zou ik ook niet aanraden. Die TSI motoren rijden zóveel beter, en dat komt vooral doordat t maximale koppel al beschikbaar is vanaf 1800 toeren.
 

skodaocavia

Nieuw lid
Oke, een 1.4 TSI zou mijn voorkeur ook wel hebben want in de toekomst zou ik er misschien wel een caravan mee willen trekken.
Maar zijn die olieproblemen sterk overdreven dan? Ik lees op internet voornamelijk dat je de motoren het beste kan vermijden.
Een ketting vindt ik niet erg, die kan je vervangen maar olie problemen met alle problemen die daar achterweg komen (katalysator raakt defect door overmatig olieverbruik b.v.) dat moet ik niet hebben.
 

Tees

Donateur
Het olieproblemen is grotendeels van toepassing op de 1.8 TSI. De 1.4 heeft t een enkele keer, en bij de 1.2 heb ik t hier nog niet gehoord. De ketting hebben ze allemaal, maar het grootste probleem was ook daar de eerste generaties, die hadden echt ondermaatse kwaliteit kettingen. Daarna hebben ze simpelweg niet voldaan aan de wens van levenslang onderhoudsvrij, dat bleek gewoon niet waar. 120-135k is wel een beetje de levensduur van die kettingen. Kan je goed horen bij koude start (een soort grasmaaiergeluid dat een paar seconden aanhoudt).
 

skodaocavia

Nieuw lid
Het olieproblemen is grotendeels van toepassing op de 1.8 TSI. De 1.4 heeft t een enkele keer, en bij de 1.2 heb ik t hier nog niet gehoord. De ketting hebben ze allemaal, maar het grootste probleem was ook daar de eerste generaties, die hadden echt ondermaatse kwaliteit kettingen. Daarna hebben ze simpelweg niet voldaan aan de wens van levenslang onderhoudsvrij, dat bleek gewoon niet waar. 120-135k is wel een beetje de levensduur van die kettingen. Kan je goed horen bij koude start (een soort grasmaaiergeluid dat een paar seconden aanhoudt).
Ja ik ken het geluid mijn huidige polo 2011 had dat ook. Daar heb ik ook een nieuwe ketting om laten leggen.

Maar weet je ook welke typenummer motoren en welk bouwjaar de problemen hadden ? Of met andere woorden wat is de eerste generatie
 

Tees

Donateur
Volgens mij is dat vooral 2009/2010 geweest. Maar die kettingen zijn als het goed is allang vervangen, als niet door de terugroepactie, dan wel door reguliere vervanging. Ik heb wel bewust een wat latere gekocht (2012) omdat er toch best wat onderdelen vernieuwd zijn in de loop der tijd bij deze motoren.
 

skodaocavia

Nieuw lid
citaat verwijderd.
Is dat dan omstreeks de tijd dan VW over ging van de Golf Variant mk5 (2007-2009) naar de Golf Variant mk6 (2009-2013) ?
En toen de Octavia van de 2e generatie (2004-2009) naar de 2e generatie facelift (2009-2013) ging?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Voor de Octavia klopt dat, toen werden de TSI motoren geïntroduceerd. Golf weet ik niet precies, ben niet zo'n VW kenner ;).
 

skodaocavia

Nieuw lid
We gaan morgen (vandaag eigenlijk) kijken naar een octavia 2 van 2011 met een 1.2TSI (CBZB) motor.

Zijn er nog specifieke punten waar ik rekening mee kan houden?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Specifiek voor deze auto/motor is t vooral de kettingrammel (moet de motor wel een aantal uur niet gestart zijn!). Tenzij er aangegeven is dat de ketting recent vervangen is, dan is dat niet zo'n punt. Verder een beetje de standaard dingen, checken of alles werkt. En ik kijk bijv graag even naar de kleur van de olie (oliedop open draaien).
Evt kan je even een linkje plaatsen, kunnen we meekijken of ons iets opvalt.
 
Laatst bewerkt:

skodaocavia

Nieuw lid
We zijn inmiddels weer terug. Helaas wat teleurgesteld.
De auto was echt super mooi van buiten en van binnen. Eigenlijk was alles perfect. Ontzettend aardige verkoper (particulier) maar tijdens de proefrit voelde ik de auto af en toe schokken.
Het voelde een beetje als een defecte bobine en dat dacht de verkoper ook. Hij zat namelijk naast mij.

Ook ging het EPC lampje branden.

Ik had mijn tablet pc met VCDS mee dus we konden hem even uitlezen maar kregen o.a. deze foutmelding.

2 Faults Found:
11824 - Charge Pressure Control Actuator
P334B 00 [096] - Mechanical Malfunction

Verkoper gaf aan zelf iets met de turbo te hebben gerepareerd(is zelf monteur) maar hij was hier ook niet tevreden mee en gaf ook dat dat hij hem zo niet aan ons wilde verkopen. Die eerlijkheid waardeerde uiteraard.

Dus ondanks een mooie auto helaas zonder vertrokken. Was ook nog een eindje rijden dus dat was erg jammer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ai, een probleem met de turbo is niet leuk idd! De blokbobine/bougiekabels is trouwens ook een bekend probleem, had ik nog niet vermeld, terwijl ik er notabene zelf ook last van heb gehad vorig jaar!
Vervangen van de blokbobine plus kabels is trouwens niet de wereld, heb t zelf gedaan, inclusief nieuwe bougies was ik rond de €300 kwijt als ik me goed herinner.
 

Tees

Donateur
Toch uit nieuwsgierigheid even die foutcode nagelopen bij Gerrit Speek, met een interessante uitkomst:
Mogelijke oorzaken:
De fout zegt het zelf: de regeling van de laadruk van de turbo functioneert niet goed
Mogelijke oplossingen:
Komt o.a. voor bij (kleinere) TSI's. Begin met een bezoek aan de dealer om te checken of er updates voor de ECU zijn. Voor dit probleem is een terugroepactie geweest
 
Bovenaan Onderaan