Aanbod van gebruikte Octavia's iV

Jessedew

Senior Member
Beste mede forummers.

Ik ben al 5 jaar een tevreden Skoda II rijder. Aangezien mijn Octavia 1.4 TSI inmiddels 200.000 km op de teller heeft (en nog prima rijdt) kijk ik nu ook met een schuin oog naar het nieuwe model aanbod op internet (lees, heel vaak verlekkerd kijken naar het occassion aanbod)

Nu zie ik dat je met name struikelt over de Octavia 1.4 PHEV (plugin) maar dat de 1.5 TSI nog zoeken is naar het aanbod. (zeker icm de 18 of 19 inch velgen en achteruitrij camera)

Iemand enig idee waarom de hybride veel meer wordt aangeboden? Is dat omdat die zakelijk enorm veel werd gereden (dus meer daarvan verkocht zijn, of is men die hybride zat en staat die daarom zoveel in de verkoop?) (m.a.w. moet je de hybride links laten liggen?) ergens is het ook wel een gedoe, altijd weer opladen etc, wallbox aanschaffen enzo. dat wil ik als het kan nog liefst even uitstellen, los van het feit dat ik een caravan heb die te trekken moet zijn.
 

ertromp

Forumguru
Er zit (zat) natuurlijk een enorm belastingvoordeel op hybride auto's in de vorm van een verlaagde motorrijtuigen belasting en de BPM is lager. Dat was/is zakelijk interessant. Dat is zeker een reden dat aanbod 2e hands daarin groot is. Ik zou de hybride zeker niet links laten liggen zeker als je thuis bijvoorbeeld zonnepanelen hebt. De investering in een wallbox is zo weer terug verdiend gezien de brandstofprijs voor benzine die niet (enorm) lager zal worden.
 

Jessedew

Senior Member
dat is idd zo, ik heb zonnepanelen, met wat overcapaciteit, kan ook veel thuis werken, dus het is opzich wel een optie. Maar krijg nog wel het idee dat de hybride iets meer storingsgevoelig is.
 

ertromp

Forumguru
Natuurlijk zitten er meer componenten in de auto maar de reguliere Octavia 4 is zeker voor de eerste bouwjaren ook niet vrij geweest van storingen vooral softwarematig. Er zijn inmiddels al vele updates geweest die e.e.a. opgelost hebben. Het zal vooral softwarematig zijn want de componenten op zich uit de hybride aandrijflijn hoor je weinig problemen over.
 

jesse_s93

Donateur
Van alle iV's die je tegenkomt online is ongeveer 80% geïmporteerd wat, zoals @ertromp aangeeft, voornamelijk te maken heeft met belastingvoordelen.

Komend vanuit een Octavia iV kan ik stellen dat ik (tot nu toe) geen issues heb gehad met de aandrijflijn. In feite is dit ook een doorontwikkeling van de aandrijflijn die al in de Golf GTE lag in 2015. De problemen die de eerste jaarlagen van de Octavia plagen zijn te wijten aan het infotainment systeem wat niet up-to-date is (software 1941 lost heel veel problemen op, voor mij alle) en voor auto's met travel assist moet een terugroepactie zijn uitgevoerd (intern bekend als 48S5) om problemen met de bestuurdershulpsystemen op te lossen.

Als bovenstaande updates zijn uitgevoerd is het een betrouwbare auto waar ik in de afgelopen 13.000km geen problemen mee heb gehad (afgezien van de tankklep die niet openging :ROFLMAO:)
 

marco_b

Forumguru
En als aanvulling: zolang de salderingsregeling er nog is heeft een wallbox nauwelijks toegevoegde waarde. Wanneer ik ‘s avonds thuis kom en de auto aan de stekker hang dat is de accu rond half 11 vol. Ik heb dan ongeveer 6 kWh nodig om weer vol te krijgen (enkele reis is ‘slechts‘ 30 km en kan ook bij werk laden.

in een nacht krijg je een lege accu weer volledig vol. Gewoon met zo’n 220 volt stekker lader
 

Jessedew

Senior Member
goede aanvulling, ik heb een buitenstopcontact (zou ff moeten kijken of die geschikt is daarvoor, qua groep verdeling) zwager heeft elektra aangelegd. Even met een autobedrijf gebeld, die bevestigden idd dat je hem gewoon via het stopcontact kan laden.
Begrijp ik dat je dan eigenlijk altijd elektrisch naar je werk rijdt (en je dus niet of nauwelijks hoeft te tanken?)
ik heb nu ongeveer 1300 kwh stroom over van de panelen, zou theoretisch goed moeten zijn voor 110 laadbeurten.
Hoe zit het met de bagageruimte, de elektrische is wel wat van de bodem afgesnoept zie ik tov de reguliere octavia.
 

jesse_s93

Donateur
Je kunt op twee manieren laden met de Octavia, regulier of beperkt. Met beperkte laadstroom is de accu alsnog in een nacht vol (ongeveer 8 uur), maar vraagt hij wel minder van je bestaande elektraleidingen. In theorie zou je altijd elektrisch kunnen rijden als je binnen bereik van de actieradius blijft, maar onder omstandigheden springt de benzinemotor bij. Over het algemeen, als het vriest, springt de benzinemotor in het begin bij om de cabine te verwarmen/ontwasemen en als je tijdens het rijden veel vermogen vraagt.

Ik heb de bagageruimte nog niet nodig gehad voor een vakantie, dus dat moeten we nog afwachten, maar de afmetingen zijn voor ons voldoende. De bagageruimtevloer ligt hoger, de breedte en diepte zijn wel hetzelfde. Voordeel hiervan is ook dat je altijd een vlakke laadvloer hebt als je de bank plaatgooit. Of dat voldoende voor je is, is vooral iets persoonlijks. Ik kwam uit een Scala (467 liter), dus ging er alsnog op vooruit (490 liter).
 

marco_b

Forumguru
.........
Begrijp ik dat je dan eigenlijk altijd elektrisch naar je werk rijdt (en je dus niet of nauwelijks hoeft te tanken?)
.....
Kopt inderdaad dat ik op dit ogenblik bijna volledig elektrisch rij. In december voor het laatst aan de pomp gestaan en tank is nu nog iets meer dan een kwart vol.

verbruik is nu 1:161 ofwel 0,6 ltr op 100 km.
 

Bijlagen

  • IMG_6723.jpeg
    IMG_6723.jpeg
    880 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt door een moderator:

Bakkertje

Forumguru
Laatst getankt met mijn GTE (Passat) was 1723 km geleden ;) omgerekend 1 op 40 ongeveer.
Ook ik rijd veel elektrisch, naar mijn werk haal ik het net niet, dat is 45 km en ik kom tot 38.
Op mijn werk laad ik weer op en dan thuis weer.
bij mij gaat er zo'n 2000 kWh op jaar basis in de auto.

Voor wat betreft die 230 lader dat werkt op zich ook prima, die trekt (in mijn geval) maximaal 10A dus die kan op een gewoon stop contact. Als je twijfelt aan de groep kun je de auto ook op 5A laten laden, duurt dan uiteraard langer, maar in een nacht heb je hem dan nog steeds gewoon vol. Een 230 lader heeft wel iets meer verlies dan een "echte" wallbox.

Oh ja, mijn auto heb ik met 85 dkm gekocht en staat inmiddels op 145 dkm, zonder problemen in de aandrijflijn en met nog steeds ongeveer hetzelfde bereik op accu
 

Fmoon

Forumguru
Kopt inderdaad dat ik op dit ogenblik bijna volledig elektrisch rij. In december voor het laatst aan de pomp gestaan en tank is nu nog iets meer dan een kwart vol.

verbruik is nu 1:161 ofwel 0,6 ltr op 100 km.
Dat is een Tucson, ik heb de HEV en haal echt bizarre cijfers ermee. Onlangs ritje DE gemaakt en reed 4.2/100km.
 

Berrychello

Forumguru
Je schijnt wel meer laadverliezen te hebben bij laden op een gewoon 230v stopcontact. Overigens laden wij onze e Citigo ook gewoon zo. Ongeveer 1300kWh per jaar.
 
Bovenaan Onderaan