1e VOI beurt na 2 jaar (en 30Mm): Airco onderhoud nodig?

andrehj

Forumguru
Morgen breng ik mijn Superb (1.8 TSI) weg voor zijn eerste onderhoudsbeurt (na twee jaar). Nu vraag ik mij af of de Airco-vloeistof gecontroleerd moet worden. Of kan ik hier nog twee jaar mee wachten?
Dit omdat ik van een andere dealer (niet-Skoda) heb begrepen dat je de hoeveelheid vloeistof niet kunt controleren, de enige mogelijkheid om dat te doen is alles af te tappen en dan te meten hoe veel er uit is, waarna de installatie opnieuw wordt gevuld.

Volgend punt om mee te nemen in deze overweging is het feit dat de compressor altijd met de motor meeloopt, en dus gegarandeerd stukloopt als er onverhoopt ooit eens geen (of te weinig) koelmiddel in het systeem zit.

Wat is nu wijsheid om de komende twee jaar weer verzekerd te zijn van koele lucht en geen compressoren te laten kapotlopen? Niets doen, of toch laten aftappen en opnieuw vullen?

@TheoStek: Weet jij hier meer van?


Overigens heb ik het pollenfilter alvast vervangen. Met deze handleiding stelde dat niets voor, misschien 5 minuten werk. Bij mij zat er inderdaad ook een MANN CUK 2939 in, precies dezelfde als degene die ik voor 11 euro bij mister-auto heb besteld. Dat bespaart toch weer flink wat t.o.v. de dealerprijs.
 

michelover

Forumguru
Handige sites :thumbsup: . In het onderhoudsboekje staat volgens mij een aardig uitgebreide omschrijving van wat ze allemaal doen tijdens de beurt, weet alleen zo niet of de airco daar ook bij staat.
 

Noord26

Forumguru
Wat zouden de kosten zijn om het systeem opnieuw af te vullen? €100,-? Als je daarmee 2 jaar vooruit kant zeker laten doen.
 

Blacky

Forumguru
Moest net bij de auto zijn, staat niets in het onderhoudsboekje over de airco.

Moet jezelf aangeven dat ze ernaar kijken. Even gevonden op de Skoda site.

Airco Service

Airconditioning verhoogt het comfort tijdens het autorijden. Een airco zorgt voor een aangename temperatuur in je auto, en houdt stof, uitlaatgassen en pollen buiten. Ook ben je snel van beslagen ruiten af. Laat daarom je airco goed onderhouden. Dit is in kundige handen bij je ŠKODA-dealer.

Regelmatig onderhoud: veilig en fris
Regelmatige controle van je airco is om meerdere redenen een slimme zet. Je rijdt niet alleen prettiger, het is ook veiliger. Uit onderzoek blijkt dat bestuurders van een frisse en koele auto maar liefst 30% minder vaak betrokken zijn bij ongevallen!

Let op: airco-onderhoud wordt niet standaard in een reguliere onderhoudsbeurt meegenomen. Maak daarom periodiek een afspraak met je dichtstbijzijnde ŠKODA-dealer voor een vakkundige check van je airco.

Uitleg Airco onderhoudsbeurten
Om je airco in goede conditie te houden, heeft deze regelmatig onderhoud nodig. Je ŠKODA-dealer kan de volgende onderhoudsbeurten verzorgen:

Airco check - €19,95
√ Werking essentiële onderdelen controleren
√ Koelende werking controleren
√ Kwaliteit stof- en pollenfilter controleren

Vervangen stof- en pollenfilter - vanaf €19,95
Als de monteur constateert dat het filter niet meer goed functioneert, is vervangen een optie. Na vervanging stroomt er meer lucht de auto binnen dan daarvoor, en is de luchtkwaliteit beter en dus gezonder.

Airco geurbehandeling - €59,-
De geurbehandeling verwijdert niet alleen muffe luchtjes uit je airco, ook wordt de lucht veel schoner en dus gezonder. Aangeraden wordt om dit eens per jaar te laten doen.

Airco onderhoudsbeurt - € 129,-
√ Werking essentiële onderdelen controleren
√ Koelende werking controleren
√ Kwaliteit stof- en pollenfilter controleren
√ Drukbeveiliging en lekdichtheid controleren
√ Drukbeproeving controleren
√ Leeghalen, vacumeren en afvullen
 

andrehj

Forumguru
Airco onderhoudsbeurt - € 129,-
√ Werking essentiële onderdelen controleren
√ Koelende werking controleren
√ Kwaliteit stof- en pollenfilter controleren
√ Drukbeveiliging en lekdichtheid controleren
√ Drukbeproeving controleren
√ Leeghalen, vacumeren en afvullen

Bedankt voor deze vondst. Deze is als enige voor mij interessant (filter heb ik zelf al vervangen, en rare geuren heb ik niet, omdat ik de airco altijd bewust een paar km voor thuiskomst uit zet), maar hier zetten ze dan weer niet bij hoe vaak dat moet...:banghead:
 

Noord26

Forumguru
Het beestje moet een naam hebben idd. Verassend, Zeker..

Laat persoonlijk de airo-check altijd mee pakken (gratis dus) tijdens het onderhoud. Als er iets is of niet goed is, dan kun je een airco-onderhoudsbeurt laten doen.
 

CDK

Forumguru
Wat mij altijd verteld is bij vrachtwagens..... elke 2 jaar airco onderhoud uitvoeren, reinigen, bijvullen en afpersen, dan voorkom je de problemen, wacht je langer kan je voor onaangename verrassingen komen te staan.
Ik ga er vanuit dat je met een personenauto daar ook van uit mag gaan, ik laat het zelf sowieso wel altijd doen.

Greetz Corné
 

turboturbo

Forumguru
Die airco check doet vrijwel niets. Immers weet je nog steeds niks over hoeveel koude middel er nog in het systeem zit. Betaal je daar voor, is het weggegooid geld. Dus maar goed dat het gratis is voor Verassend Skoda - leden.

Maar ook een volledige service beurt garandeert niets voor de toekomst - het zegt alleen dat het systeem op dat moment in orde is (of niet, en dan is het goed dat dat aan het licht komt)

Ik liet in maart dit jaar zo'n beurt doen (a 125,- bij een Stek gecertificeerd airco monteur) en twee maanden later in juli werd een lekke condensor geconstateerd. Terwijl dus kort daarvoor nog een uitgebreide lektest gedaan is. Dus tja.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vrachtwagen airco's zullen in de regel wel meer draaiuren per jaar maken dan die van de meeste personenauto's, gok ik?
 

The bone collector

Senior Member
Een airco die meer draaiuren maakt, zal ik principe minder koudemiddel verliezen. Stilstand is het slechtste daarvoor.

Maar ik vraag me ook af om de hoeveel tijd je best opnieuw afvult, de constructeurs zijn daar niet altijd duidelijk over.
 

andrehj

Forumguru
Laat persoonlijk de airo-check altijd mee pakken (gratis dus) tijdens het onderhoud.
Maar die stelt nou net niets voor. De airco stinkt niet, en het interieurfilter heb ik net vervangen. En hij koelt als een dolle, dus te checken is er niets. En het probleem is dat je de hoeveelheid vloeistof nou eenmaal alleen kunt meten door alles af te tappen...

Gezien het feit dat de auto nog maar 2 jaar is en net 25.000 km heeft gereden denk ik dat ik het aftappen nog maar 2 jaar uitstel en het daarna om de twee jaar laat doen.

Heeft iemand eigenlijk (van een twee jaar oude auto) gezien hoeveel vloeistof er nog in zat en hoeveel er weer bij moest? (Oftewel, hoeveel was er na twee jaar eigenlijk ontsnapt?)
 

Noord26

Forumguru
Bij mij komt de vraag op: wat wordt er verstaan onder de 'essentiële onderdelen' die gratis gecheckt worden?

Persoonlijk zou ik niet besparen als de kosten maar €129,- bedragen voor 2 jaar. Niet het risico waard in mijn optiek.
 

Okke

Lid
Mijn vorige auto was een V40. Gekocht met 3 jaar, en elke jaar gecontroleerd of de werking (=koeling) in orde was. Na 8 jaar preventief de airco laten leeghalen en afvullen, en volgens de monteur was er nog ruim voldoende koudemiddel aanwezig! Was wel climate control, en werd regelmatig gebruikt. Vooral dat is belangrijk. Als alle afdichtingen en rubbers in orde zijn en het systeem ganbaar blijft, is het verlies minimaal. Een lek kan namelijk op ieder moment ontstaan. Belangrijk is om de airco ook in de winter regelmatig aan te hebben, als de tempertuur boven de 7 graden is. Zodra het systeem storing geeft zo snel mogelijk laten repareren.
 

Cordoba

Forumguru
Mijn garage heeft mij geadviseerd om elke 2 á 3 jaar airco onderhoud te laten doen, dus: leeghalen, controleren op lekkage en afvullen met nieuw koelmiddel en wat olie voor de compressor. De check van 19,95 is al eerder genoemd als weggegooid geld. Het normale airco-onderhoud kun je bij acties soms voor pakweg 50 euro laten doen.
 

turboturbo

Forumguru
Nee, oke. Maar je zult er maar 19,95 voor betaald hebben. :facepalm:

Maar het punt is die paar tientjes niet. Het punt is dat het niet zoveel voorstelt, als 'check'.
Die check kan ik zelf ook doen.
 
Bovenaan Onderaan