102 octaan benzine, nu ook in NL te koop

VEEJAY

Forumguru
Interessant Corne. Ik deed gisteren 1 op 22 terwijl ik met een gangetje of 100 naar kantoor ging (60km enkeltje). Dat zijn dieselwaarden(!) die ook nog niet gezien heb bij mijn huidige D-segment benzine auto.

Ik ga ervan uit dat ik de wind meehad. Utrecht -> Den Haag is natuurlijk ook naar beneden de zeespiegel rijden dus dat scheelt ook ;). Vandaar dat ik nog even meer wil testen.
 

CDK

Forumguru
Ik wacht met spanning je testresultaten af @VEEJAY, maar het ziet er veelbelovend uit zo lijkt het. 1:22 voor jouw Bimmer is helemaal super natuurlijk, dat haal ik nét niet met m'n 1:8.6..... :deuk:
 
Laatst bewerkt:

VEEJAY

Forumguru
Om 1:8 te halen moet ik continu erg hard optrekken weer remmen en weer hard optrekken, dit zorgt voor een onrustig verkeersbeeld. 1:3 is overigens wel mogelijk maar dan moet je continu op topsnelheid rijden.

Ik ben blij dat rustig rijden "beloond" wordt met een laag verbruik. Dat is denk ik meteen voor het gros in NL ook het enige argument om er 102 in te kiepen als dat inderdaad zuiniger is.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Desperado

Forumguru
Wanneer is 102 zinvol? Ik ben niet van plan het te gaan gebruiken gezien de behoorlijk hogere prijs tov gewone 95 en dat mijn auto al bijna 2 ton op de teller heeft met hoogstwaarschijnlijk alleen 95.
Maar dat neemt mijn nieuwsgierigheid niet weg :D
 

Pendragon

Forumguru
Ik tank nu al 98 en dat is bij BP in Lelystad waar ik meestal tank ongeveer even duur. Helaas zit de dichtstbijzijnde firezone voor mij in Hilversum. Hopelijk veranderd dit nog. Mijn auto vind de 102 heerlijk. Merk ik veel ten opzichte van 98, nee niet echt, maar deze benzine is zonder ethanol, dus altijd beter.
 

VEEJAY

Forumguru
Test nog niet compleet (zuinigheid moet nog gebeuren), maar wat ik al wel kan delen is het volgende:


De testauto is waarschijnlijk in staat de ECU aan te passen aan het aangeboden brandstof op 91 levert hij 245pk volgens het boekje. Testauto is vergelijkbaar met een VAG 2.0T 4 cylinder. Een vergelijkbare auto met Euro 98 leverde onlangs bij van Beek op de rollerbank 260PK.

aki.png

Ik heb Aral euro 95, ED Super 98 en euro 102 gereden (Firezone & Aral Ultimate 102). Alles bij elkaar zo'n 1000 kilometer.

Euro 98: Merkbaar meer koppel. Onderin de toeren zeer goed merkbaar, automaat past zelfs schakelmoment aan om koppel te benutten (bij 75% gas).
Euro 102: Gelijke koppel onderin als 98. Hoog in de toeren merkbaar meer PK dan 98. Is vooral merkbaar bij sprinten van 200 naar topsnelheid. Ik reed een tijdje in comfort modus terwijl ik dacht in sport te rijden, de auto heeft duidelijk meer pit met 102. Zover je het uberhaupt kan voelen zeg ik rond de 20pk-30pk tov 95.
Euro 95: De auto voelt opeens aan alsof hij eigenlijk geen zin heeft vlot te rijden je voelt dat hij meer moeite moet doen en herrie maakt, rustig rijden is geen probleem. Eigenlijk merk je pas de tekortkoming van 95 als je 98/102 gewend bent geraakt en plotseling wilt gooien en smijten.

Voorlopige conclusie:
98 is nuttig in NL als je op koppel wil rijden. In de toeren rijden (voordeel 102) in NL doe je niet met een snelle turbomotor het gaat namelijk al veel snel veel te hard. Moet je de rollerbank op? Ja tank dan 102. Anders zie ik het nut niet zo. Wellicht dat een turboloze auto wel meer baat heeft bij het dagelijkse omdat je dan vaak hoog de toeren opzoekt als je vlot vooruit wilt.

Wat ik wel kan concluderen is dat de Eifel een prachtige omgeving is waar ik maar geen genoeg van krijg :-)

eifel (Small).jpg

Disclaimer: Al mijn testen zijn op een totaal niet wetenschappelijke basis
 
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
@Race Eend
Sorry hoor maar dit is niet reprensatief voor de meest gebruikte motoren zoals 2.0 tfsi en 1.8 tfsi. het zou mooi zijn als jullie een voor en na tuning van eenzelfde auto (motor)zouden uitvoeren. Er zijn lijkt mij zat leden die hier vrijwillig aan mee zouden willen werken waaronder gti forum en skodaforum en waarschijnlijk nog andere fora waar jij bent ingeschreven.
ik zou voorstellen maak een topic aan op de forums waar jij bent ingeschreven en stel de vraag wie er wil mee werken aan een brandstof pk test met tuning voor en na, en doe een verloting zodat je twee of drie modellen hebt.
 

LT83

Forumguru
@Octavia32 Misschien kun je niet helemaal bepalen wat het exact zal doen op een 1.8tsi, maar je kunt volgens mij wel gewoon de kwaliteit van de verschillende brandstoffen ervaren, niet?
Anders kun je wel alle motoren gaan checken.
 

Octavia32

Forumguru
Nee dat klopt maar als ze bij JD iets wat nauwkeuriger willen ingaan op het verschil in brandstof vind ik dat je dit moet toepassen op motoren die gangbaarder zijn ipv brute motoren.
Op deze manier krijg je namelijk een meting die voor de meeste mensen van toepassing zijn en je betrekt hier de leden van de fora meer bij.
 

LT83

Forumguru
Ben ik het ook wel mee eens, zou natuurlijk leuk zijn. Hoewel zo'n brute motor de verschillen natuurlijk wel weer duidelijker naar boven brengt, wat ook als positief gezien kan worden.
 

VEEJAY

Forumguru
Lijkt me sterk dat de conclusie niet zou zijn dat 102 het beste is qua PK's op de rollerbank, dat zeg ik ook in mijn betoog. Ben wel benieuwd of de koppel met 102 meer wordt dan met 98, dat constateerde ik namelijk niet.

Overigens zullen zwaar getjoende auto's zeker profijt hebben, was bij de Stage 3 tdi ook zo bij Duitse diesel met meer cetaan.
 

louigi58

Senior Member
@Race Eend Ik kan me herineren van mijn tuning bij JD dat er een A6 Quattro 3.0 TFSI met 2 kinderstoeltjes op de achterbank, man was niet tevreden over prestaties dacht iets van 308 pk op Shell V-Power, ik weet nog dat er wat bioethanol bijgemengd werd en na een proefrit kwam hij met een grijns van oor tot oor terug.
Op de rollenbank presteerde hij ineens 60 pk meer.
Daarna was ik aan de beurt met 1.9 TDI'tje
 

Race Eend

Forumguru
Klopt inderdaad, heb de exacte cijfers even terug gezocht.

Auto deed 308pk zonder box, 360pk RON 95 met box.
En 400pk met 98 + box.

Dat is al weer een tijdje geleden, tegenwoordig kunnen ze OBD getuned worden en dan komt er (zeker met een upgrade pulley, nog een stuk meer uit).

 

nietje72

Forumguru
Ik wil wel aan je verzoek voldoen @Octavia32. Ik heb de afgelopen 2 weken tijdens mijn vakantie afwisselend 102 (Aral, Duitsland), 100 (Shell, Oostenrijk) en 95 (Italië, 98 kon ik daar nergens krijgen :banghead:) getankt. De verbruikcijfers waren echter niet helemaal representatief gelet op de belading en de gem. snelheid waarmee ik de tank leeg slurpte. :D

De komende periode ga ik consequent 102 tanken bij Firezone en wil bovendien binnen een paar maanden mijn voucher van VAG Techniek verzilveren. Dan kan ik hopelijk een vergelijking maken over het verbruik en rijgedrag vóór en na de tuning.
 
Bovenaan Onderaan