Test nog niet compleet (zuinigheid moet nog gebeuren), maar wat ik al wel kan delen is het volgende:
De testauto is waarschijnlijk in staat de ECU aan te passen aan het aangeboden brandstof op 91 levert hij 245pk volgens het boekje. Testauto is vergelijkbaar met een VAG 2.0T 4 cylinder. Een vergelijkbare auto met Euro 98 leverde onlangs bij van Beek op de rollerbank 260PK.
Ik heb Aral euro 95, ED Super 98 en euro 102 gereden (Firezone & Aral Ultimate 102). Alles bij elkaar zo'n 1000 kilometer.
Euro 98: Merkbaar meer koppel. Onderin de toeren zeer goed merkbaar, automaat past zelfs schakelmoment aan om koppel te benutten (bij 75% gas).
Euro 102: Gelijke koppel onderin als 98. Hoog in de toeren merkbaar meer PK dan 98. Is vooral merkbaar bij sprinten van 200 naar topsnelheid. Ik reed een tijdje in comfort modus terwijl ik dacht in sport te rijden, de auto heeft duidelijk meer pit met 102. Zover je het uberhaupt kan voelen zeg ik rond de 20pk-30pk tov 95.
Euro 95: De auto voelt opeens aan alsof hij eigenlijk geen zin heeft vlot te rijden je voelt dat hij meer moeite moet doen en herrie maakt, rustig rijden is geen probleem. Eigenlijk merk je pas de tekortkoming van 95 als je 98/102 gewend bent geraakt en plotseling wilt gooien en smijten.
Voorlopige conclusie:
98 is nuttig in NL als je op koppel wil rijden. In de toeren rijden (voordeel 102) in NL doe je niet met een snelle turbomotor het gaat namelijk al veel snel veel te hard. Moet je de rollerbank op? Ja tank dan 102. Anders zie ik het nut niet zo. Wellicht dat een turboloze auto wel meer baat heeft bij het dagelijkse omdat je dan vaak hoog de toeren opzoekt als je vlot vooruit wilt.
Wat ik wel kan concluderen is dat de Eifel een prachtige omgeving is waar ik maar geen genoeg van krijg :-)
Disclaimer: Al mijn testen zijn op een totaal niet wetenschappelijke basis