Achterlichten aan icm DRL

Bart81

Forumguru
Ik wil graag dat mijn achterlichten ook branden icm DRL. Hoe kan ik dit met VCDS instellen? Ik heb het zelf nog niet kunnen vinden.

Ik heb een O2 FL uit 2011
Best ff contact opzoeken met @Antera die kan het vermoedelijk wel. Bij mijn superb heeft hij achterlichten ook mee ingesteld als drl
 

0ri0n88

Forumguru
Als dat waar zou zijn, dat was er geen aanvullende eis voor nieuwe auto's gekomen dat achterlichten verplicht bijgeschakeld moeten kunnen worden. En zo'n fase wordt na een overgangsperiode gevolgd door de verplichting dat achterlichten met DRL branden. En volkomen terecht, wat mij betreft.

Ik ben gewoon mijn tijd vooruit... (was ik altijd al, want al sinds medio jaren '70 reed ik altijd met minimaal dimlicht, onder alle omstandigheden van dag of nacht, zon of geen zon).

Dat klopt, maar ben het niet eens met de zgn "veiligheid" van drl. Hoe vaak zie je ze niet doorrijden en met name in tunnels met die kleine flutlampjes (vind dat namelijk juist gevaarlijker). Ben ook al vanaf dat ik autorij van mening dat met verlichting (dimlichten) rijden gewoon het beste is. Bewezen ook dat 4% van dodelijke omgevallen voorkomen kan worden door het voeren van dimlicht en dan met name buiten de bebouwde kom. Kleine moeite en als je het verplicht stelt zou men dus minder snel vergeten verlichting te voeren en lopen we nu niet te klooien met hoe we de achterlichten aan kunnen zetten met drl. De smoes dat het minder zuinig is neem ik dan op de koop toe en kan me niet voorstellen dat het echt km's op een tank zou schelen.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@0ri0n88 Je argument dat mensen alleen met DRL dimlicht doorrijden is geen argument tegen DRL en voor rijden met dimlicht, maar een argument tegen domme mensen en voor de lichtautomaat. Die 4% wordt ook door DRL bereikt. Het argument dat DRL zuiniger is zegt mij ook niet veel, maar met elk argument dat een beetje van het gezeur over de CO2-uitstoot van auto's wegneemt ben ik blij.

Die lichtautomaat bevalt mij uitstekend, ook al moet je hem af en toe (vooral bij mist) overrulen.
 

Cordoba

Forumguru
@Rallye Eerlijk gezegd ben ik tegen die automaat: als mensen 'm correct gebruiken zoals je beschrijft geen probleem, maar hoeveel mensen echt geen idee hebben dat bij mist of sneeuwval een automaat het vaak licht genoeg vindt, en de mens (bestuurder) dus moet ingrijpen. :banghead: Mensen gaan steeds meer op automaten vertrouwen, en minder op automatismen en eigen beoordelingsvermogen. Gevolg is dat mensen dommer worden, en doordat ze dommer worden hebben ze het niet eens in de gaten.:D

Serieus: buiten gemakzucht, levert een automatische lichtschakelaar weinig extra veiligheid op. Naar mijn idee is het aantal mensen dat gewend is aan een handmatige lichtschakelaar en vergeet de verlichting in te schakelen als dat nodig is vrij klein. Het aantal mensen dat een automatische lichtschakelaar niet corrigeert, of een keer in een auto zonder lichtautomaat rijdt en de verlichting vergeet, is volgens mij veel groter. Automatische inschakeling van DRL via contact is volgens mij dan ook de meest ideale combi van automaat en handbediening.
 

duiveltje

Forumguru
Ik heb het even doorgelezen, apart dat dan weer niet via VCDS kan. Dan moet ik dus een keer bij iemand op bezoek die VCP heeft :) En dan meteen even de comfort knipperlichten op 4x knipperen laten zetten. Ik heb het zelf al geprobeerd, meerdere keren met 2 verschillende windows versies maar ik krijg het niet werkend. In systeem 09 en dan adaptation channel 31 staat het netjes op 4 maar hij blijft in de praktijk maar 3x knipperen.

ik had dit probeem ook maar in maxidot kun je dit ook instellen... teruggezet naar fabrieksinstellingen en toen werkte het :)
 

0ri0n88

Forumguru
Prima toch @Rallye ieder zijn mening. Als mensen zo dom zijn niet te weten welke verlichting wanneer te gebruiken is het te verwarrend en dus ook minder veilig (en die 4 % is wel gebaseerd op dimlicht en zeker niet op Drl)
10 jaar geleden kon je nog wel eens een seintje geven als iemand zijn licht vergat nu krijg je een middelvinger en het argument hij staat op automaat. Simpele oplossing is motor aan licht aan.
Hoe vaak zie je in welke omstandigheid dan ook dat mensen zonder licht rijden waar dit M.i wel zou moeten
En helemaal eens met @Cordoba mensen worden lui van automaat en betrap mezelf er ook op in een auto zonder automaat dat ik ineens moet nadenken over verlichting aan te zetten, iets waar ik pakweg 5 jaar geleden nog geen enkele moeite mee had in auto's zonder automaat of drl.
Dus of dit bijdraagt aan de veiligheid is voor mij zeer discutabel. Maar zoals gezegd ieder zijn mening.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik ervaar in mijn auto dat het dimlicht erg snel aan gaat ondanks dat ik de automatische lichten op laat heb gezet. Bij een donkere wolk en het geringste viaduct of een weg met bomen branden de koplampen. Dus ook bij mist heb ik nog nooit hoeven ingrijpen en het is al behoorlijk licht (zonnig) dat de koplampen pas uit gaan. De ruitenwissers een paar keer binnen een minuut heen en weer en hup, de koplampen zijn aan.
Kortom ben heel tevreden over de werking van de auto lichtschakelaar
 

Tafkah

Forumguru
Mijn achterlichten icm DRL, ingesteld door @ertromp een jaartje terug, zijn helaas teniet gedaan door een reset van de comfort module door de garage. Na aanpassing van mijn koelsysteem (zie ander forum topic over olietemp van 1.6 CRDI), wilden mijn spiegels niet meer op commando inklappen. Met de reset van de comfort module door de dealer zijn die achterlicht settings dus helaas verloren gegaan.
Nadeel: caravan achterlichten branden nu niet icm DRL. Mocht ik nog eens tegen @ertromp aanlopen (figuurlijk), dan zal ik hem zeker vragen dit weer eens terug te zetten...
 

Canon-Eye

Forumguru
10 jaar geleden kon je nog wel eens een seintje geven als iemand zijn licht vergat
40 jaar geleden kreeg ik aan de lopende band seintjes omdat ik mijn licht "vergeten" zou zijn - ja logisch, 's middags om 4 uur bij helder zonnig weer zeker...
Bij verkeerslichten stapte er zelfs weleens iemand uit om op het nog even te komen zeggen.
En dan dat gezicht, als ik zei "Dat is expres, meneer"... onbetaalbaar! :D

Op den duur reageerde ik niet of nauwelijks meer, was destijds niet bij te houden.

of een weg met bomen branden de koplampen.
Dat is nou precies een van die omstandigheden waar het voeren van lichten van grote waarde is. Nog eens te meer waar bomenrijen geen aaneengesloten tunnel vormen maar onderbroken worden door zonnige stukken, kan een auto - zeker in een wat gedekte kleur - min of meer opgaan in de omgeving. Twee constant brandende pitten (dimlicht of goede DRL) zorgen voor zeer veel betere herkenbaarheid als tegenligger, waardoor gevaarlijke inhaalpogingen in de kiem worden gesmoord.
 

ertromp

Forumguru
Weet de bytes zo niet uit mijn hoofd. Heb een lijstje met alle bytes en bites. 0 in 1 veranderen. En volgens mij is er nog 1 dan gaan ze aan ook branden wanneer je de auto in de achteruit zet.
Is al weer 3 jaar geleden denk ik. Ik schakelde dat bij aflevering altijd in.
Heb zelf een keer die byte 18 ontleed voor mijn O2 FL

Originele codering Af Fabriek voor module 09 houd je vast:

60180AB8F00508C440080080010091E4437100AE626D89605C0540000000

In byte 18 staat dus bij VCDS 00

Ga je middels ODIS of VCP weer die byte 18 verder ontleden dan krijg je het volgende:
Codering byte 18:

Af fabriek:

31 2C 24 71 2C 24 80 21 20 80 21 20 39 34 1A 31 21 09 31 01 13 00 00 3F 04 01 2C 04 21 36 00 00 3F 00 00 3F 02 01 30 00 00 3F 00 00 3F 14 82


DRL met achterlichten:

31 2C 24 71 2C 24 80 21 20 80 21 20 39 34 1A 33 21 09 31 01 13 00 00 3F 04 01 2C 04 21 36 00 00 3F 00 00 3F 02 01 30 00 00 3F 00 00 3F 14 82

Te zien is dus dat de waarde 31 veranderd is in 33

Tja de magische byte 18 uit VCDS ontleed :D
 

ertromp

Forumguru
Oh en ik was er nog niet zie ik :deuk:

Die 31 naar 33 zijn hexadecimale codes die je weer moet omzetten naar binair

31 is binair 110001
33 is binair 110011

Als ik er weer naar kijk is het toch wel een heel feest om wat van die lampjes extra te laten branden
Al die hexadecimale codes betreffen dus een lamp of combinatie van lampen
 

Spinal

Forumguru
Met deze info moet het bij de dealer helemaal goed komen (denk ik) alleen de man die daar dit soort programmeringen doet die is nu nog op vakantie.
Maar ik ben blij dat VCDS een stuk eenvoudiger is om dingen aan te passen
 

cortrans

Forumguru
Perfecte bevestiging van mijn instinctieve neiging om héél ver bij dat soort dingen vandaan te blijven.
Met een eventuele volgende Skoda wend ik me wel tot één van de specialisten hier en daarbij hou ik m'n handen op m'n rug, dat lijkt me stukken veiliger... :jaja:
Ik heb er ook geen kaas van gegeten hoor. Al die termen die mij hier om de oren vliegen.......
Ieder zijn ding....... En hulde voor de experts
 

sandurtjuh

Forumguru
Bij mijn O2 FL 2011 heeft de dealer het voor elkaar gekregen. Moest komen voor een beurt, gevraagd, maar ze zeiden dat ze het niet voor elkaar kregen. Toen ik na 2 dagen ineens achter de auto stond, brandden de lampen icm met dagrijverlichting. Het was dus wel gelukt bij Skoda dealer
 

DoubleJ

Senior Member
... Drl mag wel met achterlicht maar niet icm stadslicht daar dit verwarrend wordt voor andere bestuurders. Zet je elke andere vorm van verlichtng aan mag drl dus niet branden. ...

Hoe is dit verwarrend dan? Er brand licht aan de voorzijde, wat maakt het uit welke lampjes? Misschien verwarrend voor ome agent i.v.m. de regelgeving?
 

0ri0n88

Forumguru
Hoe is dit verwarrend dan? Er brand licht aan de voorzijde, wat maakt het uit welke lampjes? Misschien verwarrend voor ome agent i.v.m. de regelgeving?
Wellicht omdat een normale auto 2 lampen voor heeft en geen 4. Is niet voor niks verboden. Als iedereen maar doet wat die wilt wordt het wel een mooie lichtshow :D
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
omdat een normale auto 2 lampen voor heeft en geen 4. Is niet voor niks verboden
Er zijn anders nog zat modellen met dubbel uitgevoerde koplampen. Als die dicht genoeg bij elkaar zitten tellen ze zelfs voor 1 lamp per stuk...

Zo zijn er ook Mercedes-modellen (wel klassiekers, inmiddels) waarbij koplamp en mistlamp per kant gezamenlijk achter één en hetzelfde lampenglas zitten - en in dat geval is het toegestaan om die mistlampen ook bij goed zicht tegelijk met de koplampen te voeren.

Wetgeving is nu eenmaal niet altijd logischte verklaren...
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
ben het niet eens met de zgn "veiligheid" van drl. Hoe vaak zie je ze niet doorrijden en met name in tunnels met die kleine flutlampjes (vind dat namelijk juist gevaarlijker)
Dat zijn dezelfde mensen die anders ook te lang zouden doorrijden zonder licht. Nu hebben ze dan tenminste nog iets branden dat de zichtbaarheid van voren bevordert. Dus toch veiliger. Nou nog gewoon verplicht de achterlichten erbij en we zijn wéér een stapje verder...
 
Bovenaan Onderaan