Wat kost gemiddeld een groot onderhoud bij je Skoda-dealer?

Arco

Forumguru
In dit topic zou ik graag eens polsen wat jullie betalen voor een simpel groot onderhoud.
Het gaat dus niet om remblokjes veranderen en dergelijke, het gaat gewoon om olie veranderen, "inspectie service", oliefilter, pollenfilter ed...

Ik betaalde voor dergelijk groot onderhoud 312 Euro.

Is dit teveel, te weinig :-) of ok?

Ik hoor het graag van jullie...
 

Arco

Forumguru
Bij de Skoda dealer?

De onderhoudsprijzen bij de dealer zijn grotendeels vastgelegd en staan op de site van skoda. Daar zal niet of niet veel verschil tussen zitten tussen de dealers onderling....

Ik weet niet of er dan desondanks toch verschil op zit. Vandaar de open vraag...
 

Cordoba

Forumguru
Officieel zijn het geen vaste prijzen en mogen de dealers hun eigen prijzen hanteren. In de praktijk blijkt er maar een enkele dealer er (iets) van af te wijken.

Overigens zit er verschil tussen de verschillende beurten: een 60.000 km beurt omvat meer dan een 30.000 km beurt, en dus ook verschil in prijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco

Arco

Forumguru
Officieel zijn het geen vaste prijzen en mogen de dealers hun eigen prijzen hanteren. In de praktijk blijkt er maar een enkele dealer er (iets) van af te wijken.

Overigens zit er verschil tussen de verschillende beurten: een 60.000 km beurt omvat meer dan een 30.000 km beurt, en dus ook verschil in prijs.

OK. Het gaat in mijn geval over een onderhoud van 30000 km.
 

Arco

Forumguru
Eigenlijk gaat het er ook om, is Skoda nog voordeliger in onderhoud dan de premiummerken VAG merken (Volkswagen, Audi) of zijn ze ook daar een inhaalbeweging aan het maken...
 

Cordoba

Forumguru
Gemiddeld genomen is het onderhoud van een diesel niet duurder dan een benzine. Bij een benzine heb je om de zoveel tijd de bougies die vernieuwd moeten worden, bij diesel heb je bijvoorbeeld weer de gloeibougies die soms vervangen moeten worden. Al met al, als je het gemiddelde pakt over een aantal jaren of bijv. 200.000 km dan maakt het niet zoveel uit, gemiddeld kom je dan op ongeveer hetzelfde bedrag uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco

ertromp

Forumguru
Onderhoud diesel zal altijd iets duurder zijn omdat het brandstof filter periodiek vervangen wordt
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco

turboturbo

Forumguru
het is wel een superb. Weet niet of dit ook een verschil maakt.
Op de site van Skoda wordt qua prijzen onderscheid gemaakt tussen alle modellen van Skoda en per model ook weer tussen benzine en diesel motoren (en soms tussen motoren onderling ook)

Bijv distributietiem vervangen kent verschillende prijzen voor de Octavia I, zowel tussen benzinemotoren onderling wordt onderscheid gemaakt in prijs en ook dieselmotoren worden apart genoemd.

Ik vermoed dat áls er verschillen in de factuur zit tussen dealers onderling, dat dat ligt aan zaken zoals reken je wel of niet de ruitenwisser vloeistof mee (of geef je het de klant als service) en elke klant heeft naast de standaard onderhoudsbeurt meestal wel zaken op de rekening erbij zoals een filter, een schroef, een pakking die mee vervangen is, of een ruitenwisserblad. Dat verklaart al gauw de verschillen.

Simpelweg de hoogte van de factuur opnoemen levert m.i. niet zo veel informatie op; dan zou je ook moeten specificeren wat je er precies voor kreeg. Wil je een goed beeld krijgen van de onderlinge prijsverschillen.

M.a.w. als jij 400,- betaalde bij dealer X voor een grote beurt, hoeft dat niet de prijs te zijn die ik bij dezelfde dealer ook zal betalen voor dezelfde beurt.
 
Laatst bewerkt:

ElScorpione

Forumguru
De onderhoudsprijzen zijn meestal pakketprijzen. Ook voor de extra werkzaamheden gelden standaardtarieven. Het verschil zit hem volgens mij voornamelijk op uurtarief als er werkzaamheden zijn die niet in de pakketten zitten. Het tarief bij mijn Skoda dealer is 100 euro per uur. Dus dat tikt nogal aan. Persoonlijk vind ik dat tarief vrij fors. Mijn CV monteur kost bijvoorbeeld nog geen 40 euro (maar die heeft dan ook peperdure showroom).
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco

ertromp

Forumguru
Zo'n zinnetje zou ook nog wel eens in strijd kunnen zijn met de anti-kartel regelgeving: het riekt naar een prijsafspraak en dat mag niet...
Ik zou zeggen span het aan ......................................................... maar ik geef je weinig kans
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco

Arco

Forumguru
Wel interessant de Skoda website over de onderhoudsprijzen:

http://www.skoda.nl/service/onderhoud-en-reparatie/onderhoudsprijzen-per-model

"Alle ŠKODA-dealers hanteren gelijke onderhoudsprijzen."

Iets in me zegt me dat dit nog maar moet blijken :D

Hier de vastgestelde onderhoudsprijzen 2016 volgens Skoda NL voor een O3:

Bekijk bijlage 50437

Dank je wel!
Als ik het zo bekijk, hebben ze dan een aantal dingen gedaan, die normaal bij de 60.000km worden gedaan...
 
Bovenaan Onderaan