Bougies vervangen

Lempke

Nieuw lid
Hoi,
Ik heb een Fabia 1.4 (16V, 55KW) uit 2005 en wil graag de bougies vervangen, omdat ' ie met koud weer heel erg slecht start, echter ik stuit op een probleempje:
Ik krijg de bougiedoppen 1 en 2 er niet uit omdat de 'oliedop-verhoger' de bougies blokkeert.

Mijn vraag is nu hoe krijg ik deze oliedop eraf?

De oliedop-verhoger :
picture.php


De bougiedoppen lijken geblokkeerd:
picture.php


Foto van binnenin de oliedop, moet ik hier aan draaien?
picture.php


Alvast bedankt voor de moeite!
 

Lempke

Nieuw lid
Nou, dat draaien lukt juist niet, als je goed op de eerste foto kijkt dan zie dat er linksonderaan een nokje zit, deze voorkomt juist dat je kan draaien.
Er zit wel een klein beetje beweging in maar of je er nu op duwt of aan trekt en/of erbij draait, ik krijg dat ding er echt niet af!
Niemand die hier ooit zelf zijn bougies vervangen heeft en dit zelfde probleem herkent?
 

Lempke

Nieuw lid
Ah, probleem opgelost... je moet idd gewoon linksom draaien maar daarbij moet je hem uit het nokje duwen, was idd wel erg simpel....
 
Bijzonder goedemiddag allen,

Ik heb me op dit forum 'scheel' gezocht naar een topic m.b.t. het vervangen van de bougies. Excuus als ik met dit topic het forum vervuil. Ik hoor / lees graag waar ik moet zijn.

Ik ben de gelukkige eigenaar van een Fabia Combi 2007 1.2 12v

Ik wil de bougies vervangen, maar ik krijg ze niet los. Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Dank voor jullie genomen moeite.
 

EdK

Forumguru
met de juiste pijpsleutel of bougiesleutel krijg je deze los door tegen de klok in te draaien.

bobine kun je gewoon laten zitten hoor voor verwisselen van bougie
 

EdK

Forumguru
vaak gaan bouten op een motorblok makkelijker los als blok nog warm is
Dus ff een stukkie rijden en daarna proberen of je deze loskrijgt

Enne je moet tegen de klok in je bougie losdraaien en met de klok meedraaien als ze weer vast moeten...

Ik heb me op dit forum 'scheel' gezocht naar een topic m.b.t. het vervangen van de bougies
en nu maar hopen dat je geen 8 bougies gaat zien...
 
Bedankt voor je reactie.

Mijn vraag was echter hoe je de bougies los krijgt. Gewoon lostrekken? Met hand of tang?

Hoe dan ook, je komt er lastig bij Vanwege de plastic bevestiging voor de kabels.
 

EdK

Forumguru
de bougie doppen trek je los
de bougie zelf draai je er uit met een pijpsleutel of bougie sleutel
en die plastic bevestiging hoef je alleen maar naar te kijken

Ik wil de bougies vervangen, maar ik krijg ze niet los

Als ik dat lees dan gaan we er van uit dat je al de kennis en het gereedschap er voor hebt.....
 
Beste EDK,

Dank voor je reacties.ik heb al het benodigdé gereedschap. Maar ik denk dat we elk over iets anders praten.

Er zitten geen bougiedoppen, althans ik zie ze niet. Andere klusjes aan de auto waren peanuts, daarom denk ik ook dat ik iets mis.....
 

Bijlagen

  • 1422196428360-2056338868.jpg
    1422196428360-2056338868.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 84

Cordoba

Forumguru
@EdK dat zou wel heel bijzonder zijn, scheel zien en daardoor 8 bougies zien, terwijl er maar 3 zijn.

Weggie, je foto is niet superduidelijk, en voor motor gebonden zaken kun je beter de motorcode opgeven, hatchback, sedan of combi is dan niet van belang. Ik gok dat je zoekt naar een tradionele bougiedop, en dat je die niet hebt doordat je geen tradiotionele bobine met verdeler hebt, maar een steekbobine op elke bougie.
 

Ronnie

Forumguru
1.4 16V heeft 4 penbobines.......

Aan 2 kanten een schroevendraaier eronder en de bobine omhoog "wippen".
 

Joske

Forumguru
1.4 16V heeft 4 penbobines.......

Aan 2 kanten een schroevendraaier eronder en de bobine omhoog "wippen".
de vraagsteller (die nog een meet- en greet moet doen trouwens :D ) heeft als ik het goed gezien heb in al die dubbelposting een 1.2
mss maakt dat verschil uit @Ronnie? :)
 

turboturbo

Forumguru
Ik spot daar rechtsbovenin ook een behoorlijk aangekoekte gasklephuis. Die mag ook wel eens uitgekuisd worden! :jaja:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan