Vakantieklaar maken

ColinC

Lid
Ik ga eind deze maand 5 dagen op vakantie naar Oostenrijk en Frankrijk, een hoop kilometers dus.
Omdat het voor het eerst is dat ik met mijn eigen auto ga (enige langste rit tot nu toe met m'n eigen auto is Luxemburg) ben ik benieuwd of er nog dingen zijn die ik moet nakijken voor het "vakantieklaar" hebben van de auto?
Op de vloeistoffen na uiteraard.

Wat verdient nog meer aandacht om zeker even naar te kijken?
Ik moet voor ik op vakantie ga sowieso nog even langs de garage voor nieuwe banden (Pirelli Cinturato P1) en een stabilisatorstang ofzo moet worden vervangen omdat dit een behoorlijke rammel veroorzaakt.
Tevens moet de koppelingkabel(?) worden vervangen omdat deze kraakt als je de koppeling in drukt.

Hoe zit dat met de airco verder? Moet je die echt alleen vullen als ie het niet meer doet? Of kan het prima eerder?

Over 9000 KM is ie pas weer aan de beurt voor een grote beurt.
 

Erik_NL

Forumguru
Tip:
Uw ŠKODA gratis zomerklaar!
Met een gerust gevoel de weg op deze zomer? Maak dan eerst een afspraak voor de gratis Zomercheck. Uw ŠKODA wordt dan gecontroleerd op de 8 belangrijkste categorieën, zoals de banden, ruitenwissers, verlichting, voorruit, accu, koelvloeistof, motorolie en airco.

Mocht tijdens de check blijken dat één van deze onderdelen toe is aan onderhoud, vervanging of verversing, dan wordt dit uiteraard eerst met u besproken. In elk geval weet u na deze check-up waar u aan toe bent en komt u deze zomer niet voor verrassingen te staan. Maak snel een afspraak met de online werkplaatsplanner of neem telefonisch contact met ons op.

Aanbieding is geldig t/m 19 juli 2014.
uiteraard bij de Skoda dealer
 

Noord26

Forumguru
Als je toch nieuwe banden, koppelingskabel en stabi-stang gaan zetten bij de garage, vraag dan of ze een zomer-check willen doen? Lijkt mij een beetje service vanuit de garage?
 

ColinC

Lid

Ja ken die actie, maar ik laat dat onderhoud niet bij de dealer doen (alleen de beurten) dus dat vind ik dan lullig voor ze. Want ik gun het ze wel, maar ze zijn niet te betalen af en toe. :deuk: (Al hebben ze wel hele toffe vervangende auto's)

Als je toch nieuwe banden, koppelingskabel en stabi-stang gaan zetten bij de garage, vraag dan of ze een zomer-check willen doen? Lijkt mij een beetje service vanuit de garage?

Ja dat doen ze wel, maar kan toch zelf ook alvast naar wat zaken kijken voor ik dadelijk voor verrassingen kom te staan?
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ik zou zeker de auto op een krik zetten en de wielen er even af nemen om je remschijven / remblokken en de voeringen van de remblokken in de trommels te bekijken op dikte en slijtagepatroon
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Ja dat doen ze wel, maar kan toch zelf ook alvast naar wat zaken kijken voor ik dadelijk voor verrassingen kom te staan?

Lijkt mij een kwestie van vertrouwen in je garage? En vloeistoffen checken kan natuurlijk geen kwaad als je duizenden kilometers gaat rijden ergens als je een tussenstop maakt.
 

ColinC

Lid
Ik zou zeker de auto op een krik zetten en de wielen er even af nemen om je remschijven / remblokken en de voeringen van de remblokken in de trommels te bekijken op dikte en slijtagepatroon

Zijn net nieuw. :)

Lijkt mij een kwestie van vertrouwen in je garage? En vloeistoffen checken kan natuurlijk geen kwaad als je duizenden kilometers gaat rijden ergens als je een tussenstop maakt.

Klopt maar dat hij niet ineens iets vind wat een enorme kostenpost gaat worden.
 

Noord26

Forumguru
Tja, dat is het risico van auto rijden. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp. Anders moet je gaan fietsen..
 

Eduardo

Forumguru
Vooral de bandenspanning is een belangrijk punt bij lange ritten.
Kijk goed (tankklepje?) wat de geadviseerde bandenspanning is bij volledige belading.
Deze bandenspanning wordt ook geadviseerd bij lange ritten met hoge snelheden.
 

Cordoba

Forumguru
Airco is een verhaal apart en daar zijn ook aparte topics over. Airco onderhoud wordt normaal ook niet meegenomen met het normale auto-onderhoud, en wachten tot er geen koelmiddel (met daarin ook de olie om de compressor te smeren), betekent gewoon dat je wacht tot de kosten 1000 euro of meer worden, omdat dan bijv. ook je compressor vernieuwd moet worden.

Ik heb eigenlijk altijd mijn auto technisch in goede conditie, het enige dat ik aanpas voor vakantie is de bandenspanning (vanwege de zwaardere belading). Verder zou ik je adviseren om minstens een week voor vertrek het onderhoud te laten doen: het gebeurt nog al eens dat er een kleinigheid fout gaat bij het onderhoud, en als je vakantie direct daarna begint, is de kans groot dat je onderweg tegen problemen aanloopt. Vandaar zeker een week van te voren onderhoud, dan heb je een goede kans dat problemen ontdekt en opgelost kunnen worden voor je vakantie begint.
 

ColinC

Lid
Tja, dat is het risico van auto rijden. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp. Anders moet je gaan fietsen..

Dat was mijn vraag niet ;)

Vooral de bandenspanning is een belangrijk punt bij lange ritten.
Kijk goed (tankklepje?) wat de geadviseerde bandenspanning is bij volledige belading.
Deze bandenspanning wordt ook geadviseerd bij lange ritten met hoge snelheden.

Dat is nieuw voor me, moet ik dus de volledige beladingsspanning gebruiken bij lange ritten?
We zijn maar met z'n 2en + bagage, maar als het ook bij lange afstanden op vol moet dan is dat wel handig om te weten.

Huhhh, nee met pech in buitenland is dan een betere optie....... ????

Om die reden doe ik de beurten dus bij de dealer. Vanwege de pechhulp. :jaja:

Airco is een verhaal apart en daar zijn ook aparte topics over. Airco onderhoud wordt normaal ook niet meegenomen met het normale auto-onderhoud, en wachten tot er geen koelmiddel (met daarin ook de olie om de compressor te smeren), betekent gewoon dat je wacht tot de kosten 1000 euro of meer worden, omdat dan bijv. ook je compressor vernieuwd moet worden.

Ik heb eigenlijk altijd mijn auto technisch in goede conditie, het enige dat ik aanpas voor vakantie is de bandenspanning (vanwege de zwaardere belading). Verder zou ik je adviseren om minstens een week voor vertrek het onderhoud te laten doen: het gebeurt nog al eens dat er een kleinigheid fout gaat bij het onderhoud, en als je vakantie direct daarna begint, is de kans groot dat je onderweg tegen problemen aanloopt. Vandaar zeker een week van te voren onderhoud, dan heb je een goede kans dat problemen ontdekt en opgelost kunnen worden voor je vakantie begint.

Dus gewoon laten nakijken en bijvullen indien nodig? :thumbsup:Dat kan ik eventueel wel bij de dealer doen, voor die VerrassendSkoda leden was het 99 euro om hem na te laten kijken, bijvullen + vieze geurtjes behandelen.
Eigen garage vraagt 75 euro voor alleen het bijvullen.
 

Cordoba

Forumguru
Airco heeft gewoon regelmatig onderhoud nodig, als je dat pas doet als je problemen bemerkt, ben je vaak te laat. Veel dealers rommelen maar wat aan met airco's: óf ze hebben er te weinig verstand van, óf ze willen er teveel aan verdienen, maar goed airco onderhoud krijg je lang niet altijd bij de autodealers.
 

Skoody Boo

Actief lid
Noooooooit dit soort vragen op een autoforum stellen als je lekker op vakantie wilt gaan. Even de bandenspanning op orde maken, en pas NA de vakantie verzinnen hoe je je auto permanent vakantieklaar houdt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Je noemt dat je voor de vakantie nog nieuwe banden er onder wilt hebben. Zoals Cordoba al adviseert, laat dat minstens een week voor de vakantie doen, en rij daarna een stukje snelweg met 130 of zo. Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat ie na een bandenwissel (zomer/winterbanden) bij hogere snelheden wat ging trillen in het stuur. Dat wil je nooit, maar je wilt het zeker niet ontdekken als je net op weg bent naar je vakantiebestemming. Het was trouwens geen Skoda :). En verder gewoon van je vakantie genieten, geen haast hebben, en niet te veel nadenken wat er allemaal fout kan gaan met je auto.
 

ColinC

Lid
Je noemt dat je voor de vakantie nog nieuwe banden er onder wilt hebben. Zoals Cordoba al adviseert, laat dat minstens een week voor de vakantie doen, en rij daarna een stukje snelweg met 130 of zo. Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat ie na een bandenwissel (zomer/winterbanden) bij hogere snelheden wat ging trillen in het stuur. Dat wil je nooit, maar je wilt het zeker niet ontdekken als je net op weg bent naar je vakantiebestemming. Het was trouwens geen Skoda :). En verder gewoon van je vakantie genieten, geen haast hebben, en niet te veel nadenken wat er allemaal fout kan gaan met je auto.

M'n vaste garage zit 60 KM verderop dus dat komt wel goed, en ik laat het ook op tijd doen (hou er ook niet van om alles op het laatste moment nog te moeten doen) :tongue:
 

ColinC

Lid
Volgende week dinsdag wordt de auto onderhouden, vakantiecheck, vervanging etc.
Banden zijn besteld maar word nog eens spannend of ie wel op tijd binnen komt.. Zo niet worden ze pas gemonteerd op de dag van vertrek. :banghead:
Toch nog maar eens aandringen of het niet een dagje verplaatst kan worden (woensdag)
 
Bovenaan Onderaan