Olielampje blijft signaal geven.

Hallo allemaal mijn naam is Tom en ik ben nieuw hier. Als.ik iets niet goed doe hier dan hoor ik het graag want ik ben nog niet goed op de hoogte hoe het hier werkt. Ik ben geen technicus of deskundige wel ben ik ongeveer ten einde raad. Hopelijk kunnen jullie met mij meedenken. Twee maanden geleden ging ineens mijn olielampje geel branden hier is naar gekeken door een monteur en deze kwam tot de conclusie dat een beest onder de motorkap bedrading heeft aangevreten. Dit is gerepareerd o.a door de draden te solderen en daarna te tapen. Daarna heb ik een 3000 km probleemloos gereden en ben ik 2 weken geleden met auto en caravan naar Italië gereden. Afgelopen week met een uitstapje in Italië ging ineens het lampje rood branden en daarna weer uit en soms weer aan. Bij de skodadealer vlakbij wilden ze ons niet helpen en uiteindelijk zijn we via de anwb naar een vw service punt gesleept. Hier konden ze met uitlezen niks vinden en ik heb ze gewezen op het eerdere probeer met de draden. Uiteindelijk hebben ze gezegd dat het aan de draden lag en hebben er een nieuwe stekker aangezet. Nu 200 km verder begint het lampje opnieuw te branden. Gaat wel gelijk weer uit. Hebben jullie ideeën wat het kan zijn en waar ik naar kan.laten kijken. Ook de ANWB heeft ons tot nu toe niet goed geholpen. Ben bang dat ik zelf met een oplossing moet komen maar ik weet echt niet waar ik het zoeken moet.
Graag jullie hulp bij dit probleem.
Groet van Tom
 

hemi24

Forumguru
Klinkt alsof er nog ergens een kabel niet goed is…

Olielampje geel is volgens mij van de sensor die het peil meet, terwijl het rode lampje waarschijnlijk door een andere sensor wordt aangestuurd; een druksensor.
Nog even een keer de kabels laten controleren, denk ik.
 

Tees

Donateur
Aan en meteen weer uit klinkt als een kabelbreuk die af en toe het contact verliest. Ik zou toch eens kijken of de hele (of op z'n minst een flink stuk) bekabeling van de oliedruk sensor naar de ECU vervangen kan worden, dat zou dan een definitieve oplossing moeten geven.
 
Aan en meteen weer uit klinkt als een kabelbreuk die af en toe het contact verliest. Ik zou toch eens kijken of de hele (of op z'n minst een flink stuk) bekabeling van de oliedruk sensor naar de ECU vervangen kan worden, dat zou dan een definitieve oplossing moeten geven.
Ik zit ook te denken dat de kabel niet goed is (gerepareerd). De garage in hier in Italië had in eerste instantie gezegd niks te kunnen vinden en dat de motor prima liep/ loopt.
 

EdK

Forumguru
Tsja gele lampje is dat je mot bijvullen en de rode is dat je allaang had moeten bijvullen maar dat die nu bijna droog staat...
Dus tsja als je je oliepijl controleert op juiste nivo met dat mooie stukje wat je blok ingaat en als daaruit blijkt dat het nivo goed is dan zou ik lekker door blijven rijden en dus vakantie blijven houden

Als.ik iets niet goed doe hier dan hoor ik het graag want ik ben nog niet goed op de hoogte hoe het hier werkt.
Ach zou zeggen stel je even voor in de meet en greet dit is iets wat zeer op prijs word gesteld door velen hier !
 
Nog even als extra informatie. De garage in Italië heeft de olie en het oliefilter nog extra vervangen.
 

Cordoba

Forumguru
Het zou inderdaad een slechte of onvolledige reparatie van de kabelboom kunnen zijn, maar het kan ook zijn dat de oliedruksensor het aan het begeven is. Het 'beest' zal waarschijnlijk een marter zijn, en die komen tegenwoordig vrijwel overal in Nederland en Belgie voor.

Als de oliedruk als gevolg van een verstopping of slechte oliepomp te laag is geworden, verwacht je niet dat het oliedruklampje direct weer uit gaat.
 
Hallo allen
Bedankt voor alle reacties. Vandaag kon eindelijk bij een garage terecht in Italië. Deze konden niks vinden. Oliepomp werkt naar behoren motor loopt goed. Het enige wat ze konden is mij verwijzen naar een vw dealer. Deze zou dan lde sensor kunnen meten. Ik ga morgen naar Nederland rijden en daar verder onderzoeken wat het probleem is. Onderweg alles goed in de gaten houden en hopen dat de sensor niet vaak een melding gaat geven.
Groet van Tom
 
Graag wil ik nog een nabrander geven op bovenstaande. Ik ben uiteindelijk na 3 reparaties in Zwitserland gestrand op de snelweg......met alweer een rood olielampje. De Zwitserse ANWB heeft mij naar een skodagarage gebracht hier wilde ze de EGR klep vervangen. Aangezien ik dit al een vreemd verhaal vond heb ik druk uitgeoefend op de ANWB en zij hebben ons een vervangende gegeven. De auto is naar mijn garage gestuurd. Na bijna een maand is de auto zaterdag afgeleverd en Na mijn verhaal aangehoord te hebben en de auto bekeken te hebben is de oliepomp vervangen. Hun redenatie is niemand kan iets concreets vinden probleem ontstaat iedere keer na ongeveer 200 km. Dus gaan zij ervan uit dat als de oliepomp goed warm is hij de druk verliest. Ik rijd weer en de auto de komende periode maar goed testen. Volgende week maar weekendje weg om te kijken wat er gebeurd.
Tot zover mijn avontuur.
 

Cordoba

Forumguru
Het zou kunnen dat bij hogere temperatuur (door lengte van de rit, en de belasting van de motor) de oliepomp te weinig olie verpompt (olie te dun door hogere olietemperatuur), maar ik heb mijn twijfels of dat inderdaad de oorzaak is.
 
Bovenaan Onderaan