Zelf accu vervangen bij start stop?

dj.verhulst

Forumguru
als je een accu met gelijke eigenschappen of beter monteert maakt het geen moer uit omdat ie dan niet verder dan de origineel belast zal worden
 

Cordoba

Forumguru
Even dit topic een trap omhoog geven.

Ik sta op het punt de oude accu te vervangen voor een nieuwe. Een Varta N60 Blue Dynamic EFB.

M'n auto is een 2015 Fabia 1.2 TSI voorzien van start-/stop systeem.

In gebruiksaanwijzing wordt gesproken over een code voor de radio (Bolero) maar ik kan deze in het boekje niet vinden?
Na wat zoeken op Google zegt men dat de code aan de zijkant van de radio staat, die moet er dus uit?

Ik wordt van de ene pagina naar de andere pagina verwezen...ik ben het spoor een beetje bijster.


Kan ik nou wel of niet de accu verwisselen zonder allerlei storingen achteraf en de boel opnieuw inleren?

Patrick, volgens mij staat die code ook bij jouw Fabia al in de ECU en hoeft de radio er dus niet uit, ik denk dat de tekst in het boekje is achterhaald. Andere optie is dat je zorgt dat er bij de accuwissel 12 Volt op de auto blijft staan. Inleren van de accu is wel nodig omdat de auto allerlei parameters voor het bijladen van de accu aangepast heeft aan de veroudering van de oude accu.
 

nicknameless

Forumguru
Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Inmiddels heb ik de accu vervangen voor een Varta Blue Dynamic EFB N60 60Ah.
De auto gaf geen storingen, de radiozenders zijn behouden, alleen de tijd en datum zijn eruit.

Achter de schermen heb ik contact gehad met @Rainesh en is er een afspraak gemaakt om de accu in te leren zodat de BC weet dat er een nieuwe accu geplaatst is.

Ik heb een battery management system in de auto. Die moet weten dat je een nieuwe accu erin hebt met nieuwe waardes etc.

20220209_191944.jpg
 

nicknameless

Forumguru
Gisteren bij @Rainesh geweest om de accu in te leren.

Meteen heeft 'ie een paar dingetjes aangezet en/of aangepast.

- needle sweep
- gas respons bijgesteld zodat de auto wat beter reageert op het gas geven
- dagrijverlichting achter aangezet

En ik meende me te herinneren maar weet het niet meer zeker
- hill hold functie
- semi alarm ingeschakeld

 

Fmoon

Forumguru
Ja is handig altijd je lichten aan achter, heb ik destijds meteen laten doen bij de garage toen ik hem kon ophalen. Dat gas response kende ik niet, is dat merkbaar?
 

nicknameless

Forumguru
@Fmoon,

Op de snelweg in z'n 4 of 5 gebeurde er vrij weinig als je het gas in trapte, het duurde even voordat de auto versnelde.

Nu voel je wel dat 'ie versnelt maar het is niet zo dat je een trap in je rug krijgt en de auto er als een raket vandoor gaat.

Het is en blijft maar een 1.2 TSI hè ;)
 

brepus13

Forumguru
Klinkt als een groot placebo effect… de verandering van instelling gaat om een fractie van een seconde waarbij er sneller gereageerd kan worden. Ik geloof er weinig van dat dit zo goed merkbaar of voelbaar is in zijn 4 en 5. Wel fijn dat je zo blij bent met de diverse coderingen.
 

Webloxx

Senior Member
Waarschijnlijk is dat deze Adaptation in control unit 44 - Steering Assistence (bij de Scala):

51ECE83F-67D0-4A24-A766-1BDE556E398D.jpeg

Standaard stond deze op ‘Incremental’, als je dan je gaspedaal indrukt, duurt het even voor die reageert en uiteindelijk schieten de toeren sneller omhoog.

Bij ‘Direct’ reageert het gaspedaal direct, de toeren gaan gelijk omhoog met de hoeveelheid kracht waarmee je je pedaal indrukt.

Bij incremental is het comfort wat hoger, bij direct moet je wat meer aan rev-matching doen. :D
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@nicknameless Patrick, wat houdt dat semi-alarm in?

Achterlichten aan bij DRL heb ik zelf direct bij aankoop al laten doen, gasrepons lijkt mij ook prettig, ik heb soms ook de ervaring dat het naar mijn smaak te lang duurt voor er reactie komt (precies de reden waarom ik liever een mechanisch dan elektronisch gaspedaal heb).
 

brepus13

Forumguru
De alarm functie activeren betekent dat er een alarm afgaat als er deuren geopend worden na afsluiten auto. Soort alarm maar dan zonder interieur en beweging sensoren. Dus bij ruitje intikken en deur openen gaat het af.

heb het ook bij mijn O3 geactiveerd. Werkt prima.
 

brepus13

Forumguru
@EdK het is misschien wat lastig geloven maar je kunt dit dus ook testen zonder daadwerkelijk een ruit in te tikken maar bijvoorbeeld een raam open laten staan of er binnenin gaan zitten en de auto vergrendelen. Los daarvan is ruitschade bij mij gewoon verzekerd hoor.
 

hemi24

Forumguru
@Webloxx : wat jij aanhaalt heeft toch helemaal niets met het respons van het gaspedaal te maken?

volgens mij heeft dat alleen te maken met hoe snel de overgang gaat v.w.b. aanpassing van de stuurbekrachtiging bij overschakelen naar een andere drivemode!
 

Rainesh

Forumguru
Nee hij heeft gelijk. Het staat in de stuurmodule maar het heeft effect op onder andere je gasrespons. Want de auto rijdt altijd in een drive mode (ookal heb je een knopje of niet)

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Webloxx

Senior Member
@Webloxx : wat jij aanhaalt heeft toch helemaal niets met het respons van het gaspedaal te maken?

volgens mij heeft dat alleen te maken met hoe snel de overgang gaat v.w.b. aanpassing van de stuurbekrachtiging bij overschakelen naar een andere drivemode!

Na aanpassing hiervan is het effect op o.a. de respons van het gaspedaal inderdaad anders.

Misschien dat de vertaling niet helemaal lekker is gedaan, zijn volgens mij meerdere items in al die modules, met een ietwat afwijkende naam… :maakmegek:

Daarbij heb ik inderdaad geen ‘Drive mode select’-knop, maar de instellingen die deze knop normaal aanpast, kan ik ook met een adaptation aanpassen:

CC6156C9-86DB-4706-B5A0-42AAB778ADAE.jpeg
 

bobracing

Forumguru
Ja die stuurfunctie merk je wel goed, heb dat bij onze wagens ook op Dynamic gezet en van de week nog bij een mede forum lid. Het sturen merk je goed dat andere vind te verwateren.
 

gr8jen

Lid
We zijn wven verder en merendeel van de tijd werkte start stop weer, dus geen aandacht aan gegeven.

Accu is nu echt dood en ik heb het in CZ laten vervangen in een garage voor €140.

Eind goed al goed
 

PizzaPieter

Forumguru
Vergeet niet je accu te laten inleren in je auto systeem, als dat nog niet gedaan is.

Belangrijk voor behoud en levensduur accu.

Edit: een wijsheid die ik geleerd heb hier op t forum toen ikzelf tijdje terug accu stuk had!
Zelf geleerd me niet financieel te laten uitkleden bij de dealer en hier geleerd over t laten inleren
 
Laatst bewerkt:

dj.verhulst

Forumguru
ik heb een 2 jaar geleden een Accu vervangen met de Fabia3 van mijn Pa, van minimaal de zelfde specs van een A merk , maar niks in geleerd alles werkt naar behoren ,, zolang je de zelfde specs heb is inleren onzin , puur om je als klant te binden en belachelijke bedragen te laten ophoesten ,, was minder dan de helft kwijt dan via de dealer ,, ik gun ze hun marge maar het moet niet te gek worden.

Als je een flinke zwaardere accu monteert kan het zijn dat het extra vermogen voor het start stop systeem niet gebruikt, maar bij de koude start heb je er wel voordeel van. en nieuwe auto's zijn kritisch op de accu vanwege alle elektronica.
 
Bovenaan Onderaan