Stadslichten gaan niet aan

Sebastian

Donateur
Hallo allemaal,

Ik heb al een hele tijd niks te klagen gehad over m'n Škoda. Na een aantal jaren Fabia gereden te hebben, rijd ik sinds februari 2018 een Octavia (1Z3) 2007 1.6 MPI. Geheel probleemloos overigens, op een startmotor vlak na aankoop na dan.

Een van m'n stadslichten ging onlangs stuk (zo'n klein 5W5 lampje) dus ik dacht ik vervang ze gelijk allebei.

Ik had er ooit twee met LED aangeschaft dus die stopte ik erin. Ik wist bij aanschaf nog niet dat ik met Can-bus rekening moest houden, maar daar ligt het probleem niet.

De eerste die ik verving deed niks. Andere LEDje geprobeerd, ook niks. Dan maar een vervangend halogeen lampje erin, wat erin hoort eigenlijk. Ook niks... Tweede halogeen deed ook niks.

Toen de andere lamp geprobeerd, die er werkend uit kwam. Deze deed nu ook niks meer. Dus beide stadslichten willen nu niet meer aan. Het kan zijn dat al m'n vervangende lampjes al kapot waren maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Na wat zoeken kwam ik dus o.a. het verhaal over CAN-bus tegen. Dus in ieder geval iets geleerd. Ook de schakelaar geprobeerd door die op alleen stadslicht te zetten: vóór niks, achter doet alle verlichting het prima.

Lampaansluitingen doorgemeten met een multimeter, er stond wel wat stroom op maar het leek me wat weinig.

Ik heb niet veel verstand van elektronica dus ik moest alles even opzoeken de rode en zwarte stekker zoals op de foto. De schakelaar op gelijkstroom.

Resultaat is 0,421V en 0,521V.

Het is geen groot lampje maar dit lijkt me wel erg weinig. Of doe ik iets fout?

(Ik kom er overigens net achter dat ik verkeerd heb doorgemeten. Heb de rode en zwarte punten beiden in de de aansluiting voor het lampje gedaan.... Ik begrijp dat ik de zwarte tegen het chassis van de auto had moeten houden....)

Ik heb de zekeringen een visuele inspectie gegeven en zag geen breuken o.i.d.

Wat ik me afvraag, hebben de stadslichten een eigen zekering of vallen die in de hele groep 'verlichting'. In de zekeringenkastjes kom ik een aantal keer 'verlichting' tegen. Maar welke verlichting exact kan ik niet terugvinden.

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Ben ik ergens fout gegaan? Multimeter goed gebruikt? (Nee dus...) Of iets?

Alvast bedankt voor je reactie!

Vriendelijke groeten,
Sebastiaan.

d864a139e2a5c9eeebdbca43aaf60b6b.jpg


Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Als de oude situatie niet meer werkt zou ik 2 dingen doen:

nieuw lampje (of lampje in ieder geval testen zodat je hem hebt zien branden )

zekering zoeken die er bij hoort en preventief vervangen

je kunt ook het lampje omdraaien in de fitting al weet ik niet of het uitmaakt bij die lampjes.
 

Sebastian

Donateur
Als de oude situatie niet meer werkt zou ik 2 dingen doen:

nieuw lampje (of lampje in ieder geval testen zodat je hem hebt zien branden )

zekering zoeken die er bij hoort en preventief vervangen

je kunt ook het lampje omdraaien in de fitting al weet ik niet of het uitmaakt bij die lampjes.
Dank je voor je reactie.

Morgen sowieso even naar de winkel voor nog een set lampjes. Het lampje omdraaien heb ik inderdaad geprobeerd maar ik heb zelf niet het idee dat dat uitmaakt.

De zekeringen. In het onderhoudsboekje kom ik een aantal keren 'verlichting'' tegen bij de zekeringen. Maar bij geen wordt gespecificeerd exact om wélke verlichting de desbetreffende zekering gaat.

Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
 

Cordoba

Forumguru
Bij die W5W lampjes kan het ook zomaar dat of contact van lampje is verbogen, of van de fitting, check of die contactstripjes nog op hun plaats zitten. Bij een ledlampje kan het zijn, dat je het lampje een halve slag moet draaien in de fitting: een gelijkstroom ledlamp brandt maar op één manier, draai je plus en massa om doet ie niets. (bij een 220 Volt wisselstroomled voor in huis, zit er een schakeling tussen die de wisselstroom in de juiste gelijkstroom voor de led omzet)

Andere optie is dat de lichtschakelaar kapot is, en er geen stroom meer naar de stadslichten gaat.
 

EdK

Forumguru
Zou eens beginnen met de zekeringen door te meten
Zwarte meetpen op een massa punt en meter op 12VDC en dan aan beide zijde van de zekering meten
Visueel zien ze er wel vaker heel uit, en blijken ze uiteindelijk niet te zijn
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zitten linker en rechter stadslicht op verschillende zekeringen, en zitten ze samen met het achterlicht aan dezelfde kant op één zekering (dat is in elk geval bij heel veel Vagmodellen zo).
 

Antera

Donateur
Zonder belasting ga je niks meten. Dus je zal er een belasting op moeten zetten. Je kan als eerste je zekeringen checken. Daarna lampjes erin. Auto op slot wachten 1 min en weer openen en kijken of ze het dan doen. Canbus kan de lampjes uitgeschakeld hebben als je gaat vervelen met lampjes
 

Sebastian

Donateur
Sorry dat ik niet eerder ben teruggekomen bij m'n post. Ik krijg zelf jeuk van open posts zonder einde...

Nou, dit liep heel anders dan verwacht. Ik heb zelf geen oorzaak kunnen vinden uiteindelijk. Het was inmiddels ook tijd geworden voor de APK en een beurt en ik besloot de garage het maar uit te laten zoeken.

De dag vóór de APK de auto nog even door de wasstraat gereden. De volgende ochtend onderweg naar de garage bemerkte ik dat het oranje waarschuwingslampje voor verlichting niet brandde. Na parkeren gekeken of ze het écht deden. En jawel, alles brandde in volle glorie... Ik heb de garage wel verteld over het euvel maar ook zij konden niks vinden. Alles werkte tenslotte.

Ik snap er niet veel van. De twee stadslichten waren al een tijd stuk maar zo lang de dimlichten het deden had ik er niet zoveel haast mee. Het enige bijzondere dat is gebeurd is de wasstraat.

Hoe dan ook, ze doen het nu nog steeds en dat is het belangrijkste. De oorzaak blijft vooralsnog een raadsel.

Mocht iemand een verklaring hebben dan ben ik erg benieuwd.

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Massafoutje? De wasborstels hebben de licht-units wat aangedrukt en nu zit de massa verbinding (voorlopig) weer goed??
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan