Aandachtspunten proefrit Octavia 1.4 TSI

redriver

Actief lid
Hallo, wij gaan volgende week een proefrit maken in een Octavia 3 (2018) facelift. 1.4 TSI Combi met 90.000 km op de teller. Nu heb ik wel wat autokennis maar kunnen jullie aangeven waar ik in het bijzonder op moet letten bij dit model ?
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij aardig probleemloze wagen, dus gaat het vooral om het gevoel wat je er zelf bij hebt..!

Mogelijke issues:
  • Lekkende waterpomp;
  • Gecupte achterbanden;
  • Bij Panoramamadak: lekkage (natte vloer) door verstopte waterafvoeren;
  • Bij DSG: overmatige slijtage aan koppelingsplaten (DSG-7 [DQ-200], versie met droge koppeling).
 

BigCheese

Forumguru
Ik heb die van mij ook gekocht met een dergelijke kilometerstand en ben nog weinig tegen gekomen, inmiddels heb ik hem 1,5 jaar en ben ik 20.000 km verder. Dingen die ik heb moeten (laten) doen: wiellager vervangen, maakte op een gegeven moment duidelijk herrie. Die dingen gaan een keer stuk, sommigen eerder dan anderen. Defecte Lambda sonde, ook zoiets wat misschien een keer kapot gaat. En een sproeikop van de ruitensproeier achter. Verder een goede proefrit maken, alles besnuffelen en eens goed in de ankers gaan en kijken of hij scheef trekt, onderhoudshistorie nagaan. Je distributie kan nog even (moet bij 120k vervangen).
 

Tees

Donateur
Volgens mij zitten de distributiewissels bij de EA211 ergens rond de 180k of 210k km. Officieel is er dacht ik geen vervangingsinterval, maar "controleren vanaf..."
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Hoihoi,

TS(F)I’s kunnen last krijgen van inwendige vervuiling (koolafzetting).
Te checken door te kijken of de motor inhoudt en/of onregelmatig stationair loopt.

Heb je misschien kans om tijdens de proefrit storingscodes uit te lezen met b.v. VCDS of een OBD11?

Vr groet,
Bas
 

BigCheese

Forumguru
Volgens mij zitten de distributiewissels bij de EA211 ergens rond de 180k of 210k km. Officieel is er dacht ik geen vervangingsinterval, maar "controleren vanaf..."
Oh joh ik dacht ergens gelezen te hebben 120k. Maar niet dus, dan kan ik nog ff door :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan