Irritant gekraak in dashboard

thomthomas08

Actief lid
Kraken in het interieur komt puur en alleen omdat de carrosserie niet niet stijf genoeg is. Dan wringt alles zelfs bij de geringste oneffenheid in het wegdek. Heeft alles te maken met het kostenplaatje voor de fabrikant t.a.v. deze modellen.
Eén en ander zou je (deels) kunnen oplossen door een stut bar in de motorruimte tussen de veerpoten te plaatsen.
Als je mijn filmpje ter illustratie bekijkt kan je het geluid heel lichtjes horen.
 

SteGo

Donateur
Ik kan het in het filmpje niet heel erg duidelijk horen .... maar het lijkt wel een beetje op het geluid dat ik vandaag in mijn Citigo hoorde. Ik moest direct aan dit topic denken dus ik maakte er even een filmpje van:

Voor iemand die geen idee heeft lijkt het misschien uit het dashboard te komen .. maar ik heb dit vaker gehad en ik weet precies waar ik het moet zoeken. ;)
Rommel in de paravanplaat en in het geval van mijn Citigo bijna altijd esdoorn zaden in de wateringsgaatjes. Zaden weg, gerammel over. Komt in deze tijd van het jaar regelmatig voor.
rammelen.png
 

thomthomas08

Actief lid
En had je dit geluid dan altijd of alleen bij koud weer en heel soms buiten dat? Ik ga dit zeker even mee nemen in de onderhoudsbeurt die ik aankomende zaterdag ga doen, ik wil je bedanken voor deze nuttige bijdrage!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SteGo

Donateur
Dat geratel van vandaag is alleen als er rotzooi in de paravanplaat ligt. Als de paravan weer schoon is is het weg, bij mijn Citigo althans. Ik blaas of spoel zo nu en dan ook de ruimte onder de paravanplaat wel eens schoon zodat daar geen bladeren en zaden blijven rondhangen.

Met koud weer of als je een keer te hard over een drempel gaat dan kraakt het onderstel zelf. Maar dat zijn echt de draagarm- en stabilisatorstangrubbers.
 

thomthomas08

Actief lid
Ja, dat de draagarm en stabilisatorstang rubbers kraken was ik van op de hoogte, dat doet mijn opdondertje ook veel, maar daar ben ik al aan gewend en heb die ook zodanig goed ingespoten met WD-40 dat ik die weinig meer hoor.
 

thomthomas08

Actief lid
Na het kleine beurtje even gekeken waar nou dat gekraak vandaan kwam. En inderdaad: de paravan bak zat slecht gemonteerd en zat los. We hebben hem met dubbelzijdig tape aan de randen plat geplakt, en in het midden een parker geboord. Die zullen we (hopelijk) niet meer horen trillen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
De parafan hoort toch eigenlijk met van die plastic clipjes vast te zitten? Waren bij m'n Faab ook afgebroken, heb nieuwe besteld maar daarmee besloten m te verkopen, dus die liggen hier nog voor de volgende keer dat ze nodig zijn :-)
 

thomthomas08

Actief lid
Ik kan het in het filmpje niet heel erg duidelijk horen .... maar het lijkt wel een beetje op het geluid dat ik vandaag in mijn Citigo hoorde. ....
Voor iemand die geen idee heeft lijkt het misschien uit het dashboard te komen .. maar ik heb dit vaker gehad en ik weet precies waar ik het moet zoeken. ;)
Rommel in de paravanplaat en in het geval van mijn Citigo bijna altijd esdoorn zaden in de wateringsgaatjes. Zaden weg, gerammel over. Komt in deze tijd van het jaar regelmatig voor.
Dit is trouwens precies wat ik hoorde! Nu hoor ik het niet meer!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

thomthomas08

Actief lid
De parafan hoort toch eigenlijk met van die plastic clipjes vast te zitten? Waren bij m'n Faab ook afgebroken, heb nieuwe besteld maar daarmee besloten m te verkopen, dus die liggen hier nog voor de volgende keer dat ze nodig zijn :-)
Ik heb geen idee, nu opgelost met dubbelzijdig tape en een parker
 

thomthomas08

Actief lid
Het mysterie rond het vervelende gekraak is ontrafelt! Na het kleine onderhoud is toch gebleken dat de parker en het dubbelzijdige tape toch niet werkten om het gekraak stil te houden. Zaterdag avond toch samen met mijn partner tijdens een ritje naar Duitsland (om te tanken natuurlijk) gekeken naar de oorzaak. Met wat stoten en bonken op de paravan plaat waren er twee mogelijkheden: onder de paravan plaat zat er iets niet goed, of er zat iets los. Dat tweede was het geval. Uiteindelijk hebben we op 2 verschillende plekken servetjes geplaatst om te kijken of het gekraak tijdens het rijden weg was. Het gekraak was weg, toen we het servetje weg haalde was het er weer! De dag er na naar de KarWei gegaan om dubbelzijdig tape te halen. Dit er tussen gedaan, en het geluid was weg! Hieronder nog wat foto’s ter illustratie.
 

Bijlagen

  • BA691C85-BE90-4E66-90A0-813196620A2B.jpeg
    BA691C85-BE90-4E66-90A0-813196620A2B.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 26
  • 1A22D5CC-BF64-4012-B1C4-C33C83E33B8F.jpeg
    1A22D5CC-BF64-4012-B1C4-C33C83E33B8F.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 24
  • CE6C49C3-FCDC-46C4-864F-06BF62EA8AF7.jpeg
    CE6C49C3-FCDC-46C4-864F-06BF62EA8AF7.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 26

thomthomas08

Actief lid
Heb je nog wel een originele Skoda voorruit, of is de ruit een keer vervangen geweest?
Waarschijnlijk komt het door dat mijn partner tijdens het terugplaatsen van de originele veren wat los gemaakt heeft en niet heeft terug geplaatst. Dit kon mogelijk de oorzaak geweest zijn. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of de ruit een keer vervangen is geweest.
 

hemi24

Forumguru
Zou je moeten kunnen zien aan de merkjes/ tekst die in één van de (onder)hoeken van de ruit te vinden is; het jaartal moet in de buurt komen van de productiedatum van je auto...

upload_2021-10-27_13-26-25.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan