Skoda fabia start als een “trekker”

EdK

Forumguru
Precies dezelfde als bovenstaande.
Dat hoop ik toch niet ???
Je gaat toch niet een nieuwe wagen met defecte hoge drukpomp kopen ?? :pieker::pardon::koffie:


Maar gefeliciteerd met de nieuwe aankoop en dat je hier meer plezier van mag hebben...:bloemen:

dealer bloemetje hoor...
 

Hetty007

Actief lid
Sorry ik bedoelde dezelfde type auto als de dag ervoor bekeken. Een Skoda fabia 1 1.9 sdi combi.

Binnenkort halen wij de fabia 2 op van de garage. Ik ben al druk aan het zoeken naar 2 e hands onderdelen. Hogedrukpomp enz. We gaan een poging doen om hem weer aan het lopen krijgen. In principe kunnen wij alles zelf wel doen, alleen het inleren van de verstuivers niet.
Maar dat word wel een wat langlopend projectje. Beetje bij beetje. Het geld groeit mij helaas niet op de rug. Maar ik ben wel blij dat we weer mobiel zijn. Achteraf wonen en op de fiets is ook niet alles.

als jullie het leuk vinden dan hou ik jullie op de hoogte.
 

EdK

Forumguru
Het geld groeit mij helaas niet op de rug.
Bij mij ook niet hoor, en dat boompje gaat ook steeds dood voor die eurobladeren heeft.
Maar me Pa zei altijd dat de armoe me netjes hield.....
En daar heeft hij wel gelijk in gehad, ben erg netjes.....:koffie::pardon:

als jullie het leuk vinden dan hou ik jullie op de hoogte.
Uiteraard, daarom zijn de meeste hier lid ! we vinden het hier wel leuk..:pieker::jaja:
 

turboturbo

Forumguru
Wat een pech bij elkaar in 1 (nu twee zie ik!) topics…. :nailbiting:

Ik herinner me nog bij een sleutel cursus paar jaar geleden dat de monteur, wijzend naar een hogedrukpomp van een jonge Volvo V70 diesel stond te roepen: “als die stuk gaat nou dan ben je aan de beurt!” En hield een referaat over dat moderne diesels storingsgevoelig zijn geworden door toenemende milieu eisen (daar is de 1.2TDI bij ontwikkeling ook op gestoeld) Dat de verstuivers op enorm veel druk (hoger dan 1500 bar is gangbaar) draaien en welke tol dat eist van de levensduur van die spulletjes etc etc en dat dat allemaal heel duur is om te vervangen.

Is diesel een must voor jullie, anders zou een benzine auto te overwegen zijn voor de toekomst?

Verder had ik het schappelijk gevonden als jullie plaatselijke diesel specialist coulance had gegeven op bijv 1 of 2 injectors. Zeker als ik lees dat je (herhaaldelijk) al navraag had gedaan over de hoge druk pomp als mogelijke verdachte bij de eerste reparatie al nota bene. Waarop je verzekerd is van niet. Maar dat die het achteraf dus inderdaad heeft veroorzaakt waardoor jij nu opnieuw voor 3 nieuwe injectoren aan de beurt bent en de resterende bijkomende gevolg kosten.
 
Laatst bewerkt:

Hetty007

Actief lid
Ik ben helaas wel afhankelijk van een dieselauto. Ik rij best veel km en dat kan er niet uit met een benzine auto. Lpg was ook een optie, maar hoe ouder het systeem hoe gevoeliger ze zijn.
de garage haalt de nieuwe injectors er uit, en monteert de oude er weer los erin. Ik zou uiteindelijk de arbeidsduur betalen, maar ik heb nog niks weer terug gehoord.
Even afwachten nog, dus word vervolgt
 

Hetty007

Actief lid
Vandaag contact gehad met de garage. Ze hebben alles weer terug gebouwd. Ik hoef de 2 nieuwe injectoren niet te betalen, alleen het arbeidsloon.
We zijn al vast aan het kijken wat we nodig hebben om de fabia weer tot leven te krijgen.

Hoge drukpomp
2 injectoren, de eerste nieuwe uit cilinder 2 zou nog goed zijn. + brandplaatjes en rekbouten
Brandstoffilter
Reinigen van de leidingen en tank.

Mijn man denkt dat het brandstoffilter de metaaldeeltjes wel opgevangen kunnen worden door het filter, en na het filter de leidingen schoongespoeld moeten worden. Of is het wel verstandig om alles te spoelen? De garage zou dit anders wel hebben gedaan, de dealer vervangt alles, dus ook de tank.

en nog iemand weten te vinden die de injectoren kan inleren.
 

Hetty007

Actief lid
Vandaag de fabia 2 opgehaald met de fabia 1. Ondertussen al een hogedrukpomp gescoord van 2013 met een km stand van 81000 inc verzenden voor €160. Als het goed is krijg ik die woensdag binnen.
Nu nog 3 verstuivers zien te vinden. Die zijn nogal prijzig met een hoge km stand. Dus ik blijf nog even zoeken. Als jullie iets weten dan hoor ik het graag.
Morgen halen we alles uit elkaar, we beginnen maar met het spoelen van de leidingen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie dat er in Den Dolder mogelijk een geschikte donorauto staat: linkje
en ook in Roosendaal (N.B.) en dichterbij in Albergen (maar wel veel km's) of Raalte (ook behoorlijk km's).
Sommige sloperijen hebben echt een handvol van deze auto's (met dieselblok) staan, en ook Schaap & Bron in Friesland heeft er aardig wat staan.

Daarnaast kun je ook naar andere Vagmodellen met dezelfde motor (vergelijk motorcode) kijken, bijvoorbeeld deze Ibiza in Hengelo (Overijssel) of deze Polo in Raalte.

Ik heb niet de motorcode van jullie Fabia II, dus zelf even checken of het echt de juiste motor is. (ik heb wel gezocht op 1.2 TDI's).
 

Hetty007

Actief lid
De motorcode is ACCFWAX01 (CFWA) bedankt voor de links, sommige ook nog dichtbij (Overijssel) ik zal het op mijn gemakje even bekijken
 

Hetty007

Actief lid
Inmiddels is de patiënt geopend op de operatietafel. De hoge drukpomp ligt eraf en het vervangende exemplaar zit er weer op. Mijn man heeft alle leidingen doorgespoeld vanaf het filter naar het blok. Er zaten beste stukken metaal in her en der. Ook de kapotte pomp open gemaakt en hier zat ook flinke brokken metaal in.
Ik heb foto’s maar moet nog even uitzoeken hoe ik ze hier in krijg.
 

Hetty007

Actief lid
Inmiddels 2 jonge verstuivers gevonden. Komen as zaterdag. Morgen maar even nieuwe rekbouten en brandplaatjes zien op te snorren.
 

Hetty007

Actief lid
Vandaag zijn de verstuivers binnen gekomen en gisteren nog brandplaatjes en rekbouten opgehaald.
De verstuivers eerst even schoongemaakt en toen gemonteerd.
De auto wou eerst moeilijk starten vanwege lucht. Maar eenmaal lopen bleef hij netjes stationeer lopen. Je hoorde nog wel een dieselklop. Je kon merken dat de computer zoekende is naar de juiste brandstofinspuit instelling. Tijdens het rijden blijft de auto nagelen rond de 1500 toeren, maar word met de tijd steeds minder. Nu 100 km er mee gereden en het nagelen is bijna niet meer hoorbaar. Stationeer loopt hij weer zo als het hoort. En rijd weer als een trein. As maandag maar even de computer laten inleren.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Netjes hoor, dat jullie het zelf helemaal opgelost hebben! Dus samengevat: brandstofpomp, verstuivers en brandplaatjes vervangen en de boel doorgespoeld?

Wat waren nu de materiaalkosten die jullie kwijt waren?
 

Hetty007

Actief lid
Wat het nu gekost heeft,

hogedrukpomp van een polo uit 2012 met 81000 km 150 euro
2 verstuivers van dezelfde donorauto totaal 200 euro
Rekbouten en brandplaatjes 16,74 euro
Inleren kost rond de 35 euro
Totaal 401,74
2 flesjes remreiniger en een dagje sleutelen niet meegerekend
Dat is beter dat 2500 euro.
 

Hetty007

Actief lid
Waar we wel rekening nog mee moeten houden is de brandstoffilter, die gaan we de komende tijd met regelmaat preventief vervangen om zeker te zijn dat alle rommel uit de leidingen zijn. En de opvoerpomp in de tank. Deze maakt nu een pieptoon, deze zal ook schade hebben geleden van alle rommel. Deze gaan we ook nog vervangen.

Mocht iemand nog een tip hebben hoe je de koppelingen van de brandstoffilter makkelijk open kan krijgen, dan hoor ik dat graag. Voor nu vele tandenstokers gebuikt om via de gaatjes de vergrendeling open te krijgen.
 

EdK

Forumguru
Afijn een flinke besparing, dus er kon nu nog kratje Grolsch vanaf om het te vieren dat de Fab weer rijd.....:cheers:
 

Cordoba

Forumguru
@Hetty007 Heb je misschien een foto van de koppeling van het brandstoffilter? Ik heb geen idee wat voor koppelingen daar op zitten, maar waarschijnlijk dat ik het wel weet als ik een foto van de koppeling zie.
 
Bovenaan Onderaan