GPS a.s. zondag in de war?

Captain Hook

Forumguru
https://tweakers.net/nieuws/188530/...gelijke-wereldwijde-gps-problemen-zondag.html

De Amerikaanse Cybersecurity & Infrastructure Security Agency, of CISA, waarschuwt voor mogelijke gps-problemen die zich vanaf zondag voor kunnen doen. Door een bug in bepaalde gpsd-servicedaemon-versies zal de interne klok van apparaten bijna 20 jaar terugspringen.


Kan nog interessant worden.
Mogelijk talloze devices, van allerhande Android based-apparaten, tot aan ingebouwde navigatie apparatuur aan toe.

https://gpsd.gitlab.io/gpsd/

With gpsd, multiple location-aware client applications can share access to supported sensors without contention or loss of data. Also, gpsd responds to queries with a format that is substantially easier to parse than the NMEA 0183 emitted by most GPSes. The gpsd distribution includes a linkable C service library, a C++ wrapper class, and a Python module that developers of gpsd-aware applications can use to encapsulate all communication with gpsd. Third-party client bindings for Java and Perl also exist.


Besides gpsd itself, the project provides auxiliary tools for diagnostic monitoring and profiling of receivers and feeding location-aware applications GPS/AIS logs for diagnostic purposes.


GPSD is everywhere in mobile embedded systems. It underlies the map service on Android phones. It's ubiquitous in drones, robot submarines, and driverless cars. It's increasingly common in recent generations of manned aircraft, marine navigation systems, and military vehicles.


Applications that presently use gpsd include Kismet, GpsDrive, gpeGPS, roadmap, roadnav, navit, viking, tangogps, foxtrot, obdgpslogger, geohist, LiveGPS, geoclue, qlandkartegt, gpredict, OpenCPN, gpsd-navigator, gpsd-ais-viewer, and firefox/mozilla. In addition, the Android smartphone operating system (from version 4.0 onwards and possibly earlier; we don't know for sure when the change happened) uses GPSD to monitor the phone's on-board GPS, so every location-aware Android app is indirectly a GPSD client.

https://us-cert.cisa.gov/ncas/current-activity/2021/10/21/gps-daemon-gpsd-rollover-bug

Ben benieuwd wie of wat hier nou daadwerkelijk last/ongemak van gaan hebben... (?)
Of wordt het net als de beruchte millennium bug? Dat viel ook reuze mee. ;)
 

CharlesTucker

Forumguru
Hmm, dit vind ik een interessante, ik ben benieuwd. Overigens begrijp ik wel direct uit je een na laatste link dat als je software up-to-date is je zowiezo geen last hebt, in de meest recente versie van de gpsd deamon waar het hier om gaat is de bug gefixed. Maar ja, in veel apparatuur (ingebouwde navigatie in de auto!) zit vaak wel achterhaalde software. Als je software trouwens van voor december 2019 is heb je ook geen last :)

Maar wat me verbaast is dat het hier gaat over een probleem met een interne klok die 1024 weken zou gaan terugspringen. Dat riekt naar het inmiddels bekende (want al 2 keer eerder voorgekomen "week-rollover probleem" met GPS. Het tijdsysteem waar GPS mee werkt drukt de tijd niet uit in jaren, maanden, dagen, uren, minuten en seconden, maar in weken sinds de inceptie van GPS en seconden sinds het begin van die week. De signaalstructuur waarmee een GPS satelliet die tijd uitzendt heeft maart ruimte voor 1024 weken, dus na 1024 weken springt de klok weer naar 0. Momenteel zitten we echter in week 2180, of zoals de satellieten zelf uitzenden, 2180 - (2*1024) = 132. Aanstaande zondag vind dus helemaal geen roll-over plaats, dus ik ben wel heel benieuwd wat dit voor bug in gpsd betreft.
 

Tees

Donateur
Ook voor veel telefoons zal dit best relevant zijn. Ik gok dat gpsd onderdeel is van de kernel, en dus alleen geüpdate wordt als er een Android update gedaan wordt. Toevallig krijgt mijn telefoon nog geregeld updates, maar voor heel veel telefoons geldt dat niet... En dan nog: mijn huidige kernel heeft build date van 26 juli, dus precies in die probleemcategorie.
 
Bovenaan Onderaan