Winterbanden

Kan iemand mij informatie geven over de volgende vraag over snowtrack banden?

mijn Yeti 1200 met zomerbanden heeft de bandenmaat 250 x 60 x 16
Dus 16'' velgen 250 breed, en 60 hoog.

Nu heb ik van iemand een hele mooie set winterbanden incl. lichtmetalen velgen over genomen.

Deze zijn ook 16'' met een steek van 112 mm
alleen is de breedte 195 en de hoogte 50

Dus de wielen zullen prima onder mijn auto passen, echter de auto staat dan iets lager op de weg.
Wie o wie kan mij vertellen wat eventuele nadelige gevolgen kunnen zijn i.v.m. het rijgedrag.
Zoals kilometerstand afwijking en brandstofgebruik en dergelijke.
 
inderdaad een type foutje
Op mijn zomerbanden 215-60-16
Wat denk je dat er kan gaan gebeuren als ik hiermee in de winter ga rijden?
 

Tees

Donateur
195/50 is een bandhoogte van 92.5 mm, 215/60 van 129 mm. Dus je gaat 6 cm aan doorsnede verliezen, oftewel een kleine 19 cm aan omtrek. Dat is 13.5% afwijking.

Ik weet t niet exact uit m'n hoofd, maar ik kan me niet voorstellen dat er dan een typegoedkeuring is voor die maat banden.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Skoda heeft speciaal voor deze vraag een hele pagina vol info opgenomen in de handleiding:

upload_2021-10-22_21-48-31.png


Even los van de maat en de steek, zijn natuurlijk ook andere zaken van belang, voordat je zomaar een set wielen kunt monteren. Om er maar een paar te noemen:
  • ET-waarde;
  • Maat van de centrering
  • Aantal wielbouten;
  • Lengte van de wielbouten;
  • Draagvermogen van de banden (load- & snelheidsindex)
  • Type weilbouten (conisch of bol)

Het is dus niet zoiets van : "Doe maar een bandje..." :sterretjes:
 
Bedankt Frank en Tees voor jullie reactie.
Voor alle zekerheid ben ik even mijn schuurtje ingegaan waar ik de winterbanden liggen.
er staat op: Pirelli Snowsport 210
Bandenmaat 195- 60-16
Bij de aanschaf heb ik me misschien teveel laten afleiden door de mooie antraciete schadevrije/ krasvrije velgen met 16'' banden met mooi diep profiel.
Als het niet verstandig is om onder de Yeti te monteren zal ik een andere oplossing moeten zoeken.
 
De banden komen onder een Mercedes vandaan die ook een steek heeft van 5 x 112 mm met conische wielbouten die ik wel kwijt kan in de remschijven
 

hemi24

Forumguru
Mercedes heeft doorgaans naafmaat 66,6 mm, daar waar Skoda 57,1 mm heeft...

Je hebt dus een set centreerringen nodig, om het passend te krijgen!
 
Bedankt Hemi !!
Om nu een setje centreerringen aan te schaffen en er dan achter komen dat de rijeigenschappen tegenvallen door verschil van omtrek en dus mijn km teller en snelheidsmeter, en dus mogelijk ook brandstofgebruik nadelig beïnvloed kunnen worden.

Ik denk dat ik deze banden/ velgen maar weer van de hand doe.
Een beetje jammer wel, mooie banden met diep profiel en antraciet schadevrije velgen in zeer goede staat.
Ik zet ze wel op MP ofzoiets

In ieder geval bedankt voor alle info die ik heb mogen ontvangen
 

Erik_NL

Forumguru
't is hiervoor al genoemd maar lijkt te zijn ondergesneeuwd: de ET-waarde van de velgen is ook belangrijk
 
De winterset die ik aangeschaft heb heb ik toch maar verkocht, maar almet al ben ik nog steeds opzoek naar een wintersetje banden voor mijn setje.
wie weet er iets.
 
Inmiddels een heel mooi setje winterbanden gevonden die origineel van een skoda yeti afkomen.
Deze verschrikkelijke sneeuwman is nu klaar voor de sneeuw !!
 
Bovenaan Onderaan