Passat 2017 lakprobleem

SuperBeeb

Forumguru
Net bij t autowassen zag ik dat de lak van het rechter voorscherm op de rand losbladdert. Weeg zeker dat ik niets heb geraakt (is ook lastig op die plek) en er is ook geen steenslag te zien.
Eronder lijkt kaal metaal (of iig grijze ondergrond) zichtbaar.
Lijkt mij een gevalletje lakgarantie (lak laat vanzelf los). Iemand hier ervaring mee?
 

Bijlagen

  • 20210912_113212.jpg
    20210912_113212.jpg
    244,8 KB · Weergaven: 97
  • 20210912_113242.jpg
    20210912_113242.jpg
    401,6 KB · Weergaven: 99
  • 20210912_113309.jpg
    20210912_113309.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 87

JeSko

Forumguru
Het lijkt alsof de lak geknakt is, alsof het portier ooit geopend is en daarmee blijven haken is achter je voorscherm, wat enkel kan als de uitlijning van het portier niet helemaal lekker geweest is.

Ps: is een gekend probleem geweest bij de Citroën van mijn vrouw en de latere C3 met airbumps, die hadden ook last van een airbump op het portier dat uitzette en daarmee bij het openen en sluiten de lak meenam, collega van mij heeft dit voorgehad en dat was exact dezelfde soort schade als degene die jij hebt, een "mooie" rechte lijn die door de lak snijd. Vandaar dat ik het herken.
 

SuperBeeb

Forumguru
Deur zit volgens mij prima, dat kan t niet zijn.
Als t bij het wassen is gebeurd, dan moet de lak al los hebben gezeten, ik was met de hand met een microvezel washandschoen. Geen hogedrukspuit.
 

JeSko

Forumguru
Zelfs met HD spuit kan dit niet hoor, of je moet er van dichtbij met een vuilfrees op knallen. Het zou kunnen dat een imperfectie op die naad ervoor gezorgd heeft dat er metertijd water achter is gekomen, al zou me dat bij zo'n jonge wagen verbazen. Heb jij als spuiter een idee @s-line ?
 

Tees

Donateur
Lijkt me een duidelijk geval van garantie. Ik zie weinig reden waarom de lak zo keurig in een scheur loslaat op die plek. Lijkt op de eerste foto ook alsof er daar rechts van al een heel stuk opbolt, klopt dat of is dat de foto?
 

EdK

Forumguru
Mooiste is om er een stukje schilderstape naast de gehele scheur te plakken en dan foto te maken.
Kun je in algemeen de schade beter beoordelen vanaf een foto
 

JeSko

Forumguru
Ze hebben daar, weeral, wat uit te leggen lijkt me. Is niet het eerste probleem dat je met hen hebt meende ik. Kan natuurlijk ook zo zijn dat ze er zelf niets van af wisten, lastig!

Kan ook aan de foto liggen, maar ik zie ook kleurverschil en een deukje in de omcirkelde zone.

Screenshot_20210912-205249_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210912-205208_Samsung Internet.jpg
 

SuperBeeb

Forumguru
Kleurverschil ligt aan de foto, was me ook opgevallen. Verder geen andere (lak)schades.
Auto is import, heb nog 1 maand garantie van de verkoper (géén vw-dealer). Zie dat lakgarantie VW 3 jaar is, maar weet nog niet voor welke lakproblemen die geldt. Auto is 4 jaar oud.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het kleurverschil geen andere kleur lak is, maar iets andere hoek (door loslaten lak) en reflectie in de lak. Die vouw/knikje in het voorscherm kan gekomen zijn met een ongelukje waarbij het voorscherm iets naar binnen is gedrukt. Als je dan het portier opent, kun je dergelijke lakschade krijgen. Dit heeft dus alles weg van een oude schade waarbij de schade maar half is hersteld.
 

SuperBeeb

Forumguru
Zoals gezegd, de vermeende knik in de rode cirkel is er niet. Is weerspiegeling of komt door resolutie van de foto.
En er zit ruim voldoende ruimte tussen portier en voorscherm.
Dat kleine plekje bovenaan de foto zal ik morgen nog eens checken.
 

eriktv

Forumguru
Als er schade heeft gezeten kan die best eens zijn ontstaan door het te ver openen van de deur, door onvoorzichtigheid of wind. Dit hadden we bij de post regelmatig, ondanks de extra verstevigingsband als deurvanger.
 

SuperBeeb

Forumguru
@eriktv : Bij mij is dat iig niet gebeurd, en de lak zit pas sinds kort los, anders had ik het wel bij een vorige wasbeurt gemerkt.
@s-line : Net nog even gekeken, 'scheurtje' bovenaan was een stofje, zit geen andere lakschade.
VW Lakgarantie is 3 jaar, auto 4 jaar. Dus dat is vrij kansloos (VW/Pon kennende). Zal de verkoper wel berichten, heb nog 1 maand Bovag garantie. Zie daarin geen specifieke bepalingen/beperkingen t.a.v. lak. En anders moet het maar van de eigen pin, alsof die niet al genoeg te lijden heeft van lakproblemen...(zie Show je Aankoop topic).
 
Bovenaan Onderaan