Overname 1.6TDI DSG-7 zijn er problemen bekend?

xplain

Forumguru
Mijn ouders gaan mijn huidige wagen overnemen die februari 2022 einde contract is. Het betreft een MY2017 Skoda Superb Combi Style met 1.6 TDI motor met DSG-7 met droge koppeling. Auto zal tegen die tijd ongeveer 90dkm gelopen hebben. Zijn er voor deze kilometerstand voor zowel auto, motor als koppeling zaken die preventief moeten aangepakt worden? Alvast bedankt voor jullie antwoord!
 

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij weet jij dan zelf het beste hoe de auto eraan toe is ;)

Problemen met de 1.6 TDI (wat ik weet) EGR gedoe, dus niet echt een fijne motor voor korte stukken.
de DSG-7 durf ik zo niet te zeggen
 

xplain

Forumguru
Ik weet hoe de auto eraan toe en dat is in uitermate goede staat; ik weet alleen niet wat er nog op ons gaat afkomen als hij de kaap van de 100dkm aantikt :-)
 

hemi24

Forumguru
Wat is tegenwoordig nog 100k km voor een auto…

2 mogelijke ‘aandachtspunten’:
  • Waterpomp;
  • Koppelingsplaten DSG-7;
 

Bakkertje

Forumguru
De 1.6 TDI (in de eerste 105 pk uitvoering en daarna de 120 pk variant) heb ik echt met 0 problemen van 0 tot 160 dkm gereden.
Wel versnellingsbak problemen gehad (handgeschakeld).

Als je het mij vraagt is de echt belangrijke vraag hoe gaan de nieuwe bestuurders ermee rijden? Als het veel korte stukjes zijn dan kun je problemen verwachten met de EGR.
 

CharlesTucker

Forumguru
De waterpomp wordt vaak preventief vervangen bij een een distributieriemwissel, wat pas bij 210.000 km behoort te gebeuren. Echter de mijne ging kapot (begon te lekken) bij 150.000, wat volgens de dealer helaas geen bijzonderheid is. Mijn EGR klep ging kapot in een week waarin ik heel veel korte ritjes moest maken, in heel druk fileverkeer. De auto had er toen al een dikke 200.000km opzitten trouwens, wat over het algemeen snelwegkilometer waren. Mijn idee is dat het een prima motor is, maar niet voor "boodschappenwagens". Dus wat @Bakkertje ook zegt, als je ouders veel korte stukjes gaan rijden vraag ik me af of ze er wel gelukkig van gaan worden. Als ze veel snelwegkilometers gaan maken zullen ze er zeker een prima auto aan hebben.
 

Captain Hook

Forumguru
@xplain Geen idee hoeveel kilometers je ouders per jaar willen gaan rijden.
Maar is een diesel dan überhaupt een verstandige keuze?
Qua verzekering, iets duurder onderhoud en hogere MRB dan een benzine auto? :pieker:

En, wat anderen ook al aanstipten, korte ritjes zijn niet echt fijn voor een dieselblok.
 

LimoIncognito

Actief lid
De 1.6 TDI (in de eerste 105 pk uitvoering en daarna de 120 pk variant) heb ik echt met 0 problemen van 0 tot 160 dkm gereden.
Wel versnellingsbak problemen gehad (handgeschakeld).

Als je het mij vraagt is de echt belangrijke vraag hoe gaan de nieuwe bestuurders ermee rijden? Als het veel korte stukjes zijn dan kun je problemen verwachten met de EGR.

wat zijn korte stukjes? 30 km heen, 10 minuten stil en 30 km terug?
 

JeSko

Forumguru
Nee dat is niet kort @LimoIncognito , kort is alles onder 10 km. Hangt echter ook van het weer af, bij 30 graden zomer is hij rapper warm dan bij 5 graden winter. Ook veel bangmakerij tegenwoordig, je kan altijd problemen krijgen met EGR en dergelijke, maar sinds Dieselgate word er wel fel gehamerd op " het enige juiste gebruik van een Diesel " .
 

LimoIncognito

Actief lid
ah op die manier; ik heb wel bij de mijne altijd de 'olie temperatuur' in beeld staan en ik probeer hem eigenlijk niet weg te zetten voordat die in ieder geval op 90 is geweest.
Ik weet dat de EGR wat anders is, maar sowieso heeft de mijne wel 1 keer per week een stuk snelweg van 20-30 minuten, maar ik ontkom er ook niet aan om stukjes onder de 10km te rijden omdat ik gewoon een hekel heb aan boodschappen doen met slecht weer op de fiets .. of 's avonds :tongue:
 

JeSko

Forumguru
Is zowat hetzelfde gebruik als de mijne. Daarstraks nog onder de 10 km gereden, het water was niet eens 90 graden bij aankomst. Dit gebeurt echter niet vaak, boodschappen doen we iets verder omwille van tankkaart van mijn vrouw, dus dat is telkens 2 x 15 km, dan nog vaak ritje Antwerpen, 2 x 50 km, en m'n vrouw naar het werk doen, 2 x 10 km zonder dat ik daarbij de motor afleg, dus dat is gelijk aan 20 km in één trek.
 

ESL

Actief lid
Die genoemde egr problemen zijn zo te horen niet specifiek voor deze motor, die gelden ook gewoon voor andere merken auto’s. Koop een Renault met een 1.5dci en daar loop je uiteindelijk ook tegen dat egr probleem aan. Was het mijn eigen auto dan was een van de eerste dingen naar de garage om die egr uit te programmeren.

Afhankelijk van hoe je de auto gebruikt krijg je er vroeg of laat altijd gezeur mee. Als je veel korte stukken rijdt, komt dat moment eerder.
 

Bakboord1

Forumguru
EGR UITSCHAKELEN

Wij adviseren de EGR-klep niet uit te schakelen bij auto's bouwjaar 2010 en nieuwer. De EGR-klep wordt gebruikt om het roetfilter te regenereren, wanneer deze uitgeschakeld wordt, werkt het regenereren van het roetfilter minder goed en dit verkort de levensduur van het roetfilter aanzienlijk.


Aldus vagtechniek
 

CharlesTucker

Forumguru
Die genoemde egr problemen zijn zo te horen niet specifiek voor deze motor, die gelden ook gewoon voor andere merken auto’s.
Heb het probleem inderdaad lang geleden met m'n Zafira (1.9 cdti) ook gehad, en bij een veel lagere kilometerstand dan met m'n O2 met de 1.6 tdi. Maar dat neemt niet weg dat de 1.6TDI wat mij betreft niet heel geschikt is voor "boodschappenwagens", net zo min als dieselmotoren van andere merken dat zijn. Wat "korte ritjes betreft", de mijne was over het algemeen redelijk opgewarmd na zo'n 15-20 kilometer (vrijwel alleen snelweg, max 100km/u).
 

JeSko

Forumguru
Door het wegschrijven van de EGR raakt je roetfilter eerder verzadigd en moet die eerder vervagen worden.

Dat en ze gaan er op de technische controles sterk op controleren, in BE en in NL vanaf zomer 2022 kunnen ze alles zien wat betreft roetfilter delete en egr wegschrijven. Gaan er veel tegen de lamp lopen.

Maar dat neemt niet weg dat de 1.6TDI wat mij betreft niet heel geschikt is voor "boodschappenwagens", net zo min als dieselmotoren van andere merken dat zijn.

Tja, überhaupt geen enkele verbrandingsmotor, een Benzine is sneller warm, maar de modernere gaan meer en meer naar het verbrandingsproces van een diesel, nl, zelfontbranding. Ik weet van een mekanieker bij Volvo dat een moderne benzine bijna net zo gevoelig is aan kleine stukjes dan een Diesel, o.a. uitlaat van zo'n benzine boodschappenwagen slijt heel snel, en ook benzine's kunnen last krijgen van verstopte onderdelen, door smeervorming als gevolg van verhoogde inspuiting bij koude motor ( principe van een oude choke die openstaat ), en hierdoor gaan kleppen en dergelijke weer sneller slijten.
 
Bovenaan Onderaan