Het grote Superb iV topic

Bakkertje

Forumguru
Wij hebben een leasing met onderhoudcontract is ook 15000 voor olie verversen

Ik rijd in een Passat GTE en daar is het ook 15000 km, wat natuurlijk bijzonder weinig is, zeker als je veel elektrisch rijdt dan heb je tussen die 2 beurten misschien 5000 km op benzine gereden..

Qua verbruik kom ik op de accu (na 90.000 km ervaring) zonder climate control tussen de 35 en 40 km. Daarbij heeft de Passat van mijn generatie een kleinere accu dan de Superb (13 kwh vs 10).
 

DommelBelgium

Forumguru
@DommelBelgium heb jij ondertussen al officieel bevestiging van de 30.000km onderhoudsintervallen?

Onze gaf ook onderhoud aan op 15.000km, volgens de klantendienst van D'Ieteren idd 30.000 en we moesten contact opnemen met de dealer voor een reset. (alleen CNG auto's is 15.000)

De dealer blijft voet bij stuk houden dat als de auto het aangeeft het zo wel zal zijn....
en dat het afhangt van de rijstijl.

Ik heb me ondertussen neergelegd bij die 15K ... volgens mij is het gewoon willekeur van dealer en/of invoerder ... je hoort diverse dingen via diverse kanalen. Het verbaast me trouwens dat de klantendienst van D'Ieteren aan jou 30K gezegd heeft ... en de dealer voet bij stuk houdt ...

Met de rijstijl heeft het echter niets te maken.
 

Bakkertje

Forumguru
@DommelBelgium en @Superb4 zo staat het op de site van skoda:

Bij Skoda geldt bij longlife een interval van 15.000 km: ŠKODA Long Life Onderhoud >> Zo blijft je ŠKODA in de beste conditie (skoda.nl)

De verwarring ontstaat omdat er op diezelfde site ook staat dat het interval op basis van de boordcomputer kan en dan heet het variabel onderhoud:

Variabel onderhoud

Wanneer is hét moment voor ŠKODA Long Life onderhoud? Daar hoef je zelf niet over na te denken, de boordcomputer van je ŠKODA berekent dit op basis van je rijgedrag en gereden kilometers. Dit kan tot 30.000 kilometer* of 2 jaar zijn.

Bij VW vind je als je zoekt op onderhoud van een GTE (en het zou me niet verbazen als dit dan ook geldt voor de IV's van Skoda):
upload_2021-7-10_6-38-49.png
 

Superb4

Nieuw lid
8A59FED5-2324-4AC9-8CF4-D1E06F2760F2.jpeg https://www.skoda.nl/service/onderhoud/onderhoud-longlife




Op die NL website staat toch dat er 2 opties zijn:


1) longlife = max elke 30k.
wat me logisch lijkt met longlife olie

2) vast interval = max elke 15k

volgens wat je zo leest zijn de meeste Belgische IV’s dus op optie 1 gezet met max 30k.
En sommige op vast interval met max 15k.

die 30k is trouwens ook wat me bevestigd werd door 2 Nederlandse garages.
zij vertelde dat de IV net als alle andere gewoon op 30k staat.
Alleen de CNG auto’s zouden nog op 15k staan.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Gisteren mijn auto opgehaald bij de dealer en gevraagd hoe het zit. De (of is het nou het interval?) interval voor mijn auto is iedere 15.000 km en dan dus om en om grote / kleine beurt, maar telkens wissel van olie.
Ook nog gevraagd waarom het zo vaak moet en de verklaring snijdt best hout als je het mij vraagt..
De IV/GTE rijdt standaard weg op accu en als die leeg is komt de motor er pas bij en moet dan direct aan het werk. Vaak komt de motor ook niet op temperatuur waardoor er, meer dan normaal, water/vocht in de olie komt. Dat is dus de reden waarom er zo vaak nieuwe olie in een IV gaat en waarom er geen longlife gedaan wordt (in ieder geval niet bij VW) voor IV's.

Als je het mij vraagt dus vrij logisch.
 

Derooke

Forumguru
Mij lijkt dit met alle respect niet zo logisch.

De motor gaat aan als ik de autostrade ga oprijden (rond 90 per uur. )
Die gaat in zijn 6 de versnelling bijna direct .(niet iedereen trapt de pedaal tot het einde in neem ik aan ) rustig optrekken tot 120 en bollen maar .

Dus de load is niet zo hevig en gaat nooit boven 3000 toeren.(de turbo zal mss wel meer afzien) Dit zou prima doenbaar moeten zijn.
En vergeet niet . Als die "leeg is" is die niet echt leeg. de electriciteit staat dan in voor u airco ,het eerst duwtje bij vertrekken enz(word ook om de x aantal tijd "bijgeladen") dus je verbrandingsmotor heeft enkel de wagen voort te duwen/trekken .
Want nu eens eerlijk. Wat is het verschil met iemand die 10 km van zijn werk woont en direct de autostrade oprijden of een jonge gast die een beetje vlotter rijdt.
Of een oudere persoon die maar 1 keer per week zijn wagen aanzet (zoals mijn Peter) en dan wel een beetje te vlot een ritje maakt naar de lokale winkel (5km) en terug . Beestje (citroen) is nu al meer dan 20 je oud. Behalve remmen en ruitenwissers en riem nog niets aan gedaan.
Mensen komen al een paar jaar de deur bijna niet uit 90+ jaar oud.

En zou de motor om het te lang stilstaan tegen te gaan niet om de zoveel km zoveel liter of tijd moeten in werking zijn?
 

Derooke

Forumguru
Hey net even gekeken op de bestelbon.

Daar staat wel degelijk
"verlengde onderhoudsintervallen"
 

Bijlagen

  • Screenshot_2021-07-15-10-52-17-180_com.google.android.apps.docs.jpg
    Screenshot_2021-07-15-10-52-17-180_com.google.android.apps.docs.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 40
  • Screenshot_2021-07-15-10-52-17-180_com.google.android.apps.docs.jpg
    Screenshot_2021-07-15-10-52-17-180_com.google.android.apps.docs.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 34

Bmats

Nieuw lid
Even update over de problemen met het Columbus-systeem: sinds 2 weken een update via de garage gekregen en nu zijn alle problemen van de baan (hout vasthouden).
Systeem werkt ook een pak vlotter. Vroeger moest ik zeker een halve minuut tot een minuut wachten voor de navigatie was opgestart, dat is ook van de baan.
Heel af en toe wil Carplay eens wat hikjes vertonen (zoals hierboven ook al iemand meldde) maar dat is alles.

Zal straks eens kijken welke versie ze geïnstalleerd hebben. Wie weet kan dit anderen ook helpen.
 

Superb4

Nieuw lid
Hier ook een update rond de olie wissel intervallen.
Nu snap ik het toch niet meer hoor.

De dealers wisselen op een iV dus elke 15.000km de olie met.......longlife olie?!

Want die olie gaat in alle VAG modellen. ja...op 30k wel maar op 15k zou ik normale olie verwachten.

Lijkt me :
30k en LL olie
Of
15k en normale olie


Wat is anders het nut??
 

BertjeB

Senior Member
Hallo Allemaal,
alweer lang geleden dat ik iets meld hier op het forum, 204.000 werkelijk probleemloze kilometers met de Octavia achter de rug dus had ook niet veel te melden......
Maar nu dat ik een andere baan heb en heel veel minder woon-werk rijd zijn we op zoek naar een Superb IV.
we hebben er een gevonden en op een (klein) detail(poetswerk) na is de koop rond.

Maar om even de mee te doen in de saga van het onderhoud van hierboven.
Dit is wat mij is medegedeeld door zowel A-point amsterdam als Zijm in Arnhem; de 15.000 is meer een inspectie en daarachter zou een beurt volgen die door de auto zelf "berekend" word op basis van gebruik.
Dieper ben ik er niet op ingegaan, het is wat het is, en ik zie wel wat er op het pad komt...... Misschien wat makkelijk maar met alle voorgeschreven zorg heeft de Octavia het ook zoveel kilometers prima gedaan dus tja.

Verder ga ik me de komende tijd weer eens lekker inlezen op het forum en zal een update plaatsen als de Koop helemaal rond is.

grtzzzzz
 

BertjeB

Senior Member
Meteen maar een eerste paar vragen aan de gebruikers hier over deze auto.

Tijdens de proefrit viel ons een stuk zwart piepschuim onder de bijrijdersstoel op. Is dat normaal?
Gaat hier om de volledig elektrische sportline stoel.

Wat is de laatste versie van software op de infotainment unit, deze viel namelijk een keer uit tijdens de proefrit en daar heb ik hier al wat over gelezen
Bmats had een goede update gedaan? We hebben het grootste model met 1 draaiknop is dat de Columbus? Of Pro?

Hoort er een thuiskomsetje in de auto? Vaak een pompje met van dat schuimrommel(Reservewiel zal wel niet passen met al dat accugeweld!) die zagen we zo snel niet ergens liggen.

En is een 230volt laadkabel standaard of optie?

Wel even genoeg vragen zo voor deze morgen!
Als iemand wat weet hoor ik het graag!
thanks en fijne dag!
 

Derooke

Forumguru
Software heeft bij mij geen enkel probleem na update van dealer. (Ik had wegvallende gps kaarten en positie). software versie ken ik niet zo direct en kan nu niet bij de auto.

Piepschuim heb ik niet maar het zijn dan ook gewone electrische stoelen.

Geen thuiskomer set door de accu/benzinetank.

En de laadkabel (granny charger. 230v) is standaard de andere voor laadpalen soms wel soms niet (ik heb deze gekregen door onderhandelen)
 

BertjeB

Senior Member
Thanks Derooke!
Als je in de gelegenheid bent hoor ik graag de versie, dan kan ik checken of ze hem netjes de laatste update hebben gegeven.

Piepschuim gaat de dealer even achteraan.

Ok echt? geen bandenreparatiesetje? Wat nu als je lek rijd?
zal er een mailtje aan wagen....

Bij mij zat de snelladerkabel erbij maar die 230v niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DaveW

Forumguru
bandenreparatieset: ik dacht van wel, check ik morgen
230v laadblok ja, kabel voor palen heb ik zelf bijgekocht online.
 

nickd

Nieuw lid
Jullie hebben nog veel geluk met jullie superb iv , mijne is van 1/2020 sinds dag 1 problemen met software en electronica : Super trage colombus , valt soms gewoon uit en herstart dan , radio die soms geen geluid meer maakt , front camera voor herkenning verkeersborden en lane controle die soms gewoon uitschakeld , adaptive cruiscontrol bij naderen voertuig niet afremd en los door een voorligger zou rijden , noodmodule die niet werkt , weg rijden met de wagen en na 30 sec volledig dienst weigeren .

Staat nu al 3 dagen bij de dealer na herhaalde malen te gaan klagen zonder ze mij blijkbaar serieus namen en zeiden er komen software updates , nu na 15 maanden eindelijk zijn ze alles aan het vervangen waar een draad of chip in zit .

Hopelijk zijn de problemen dan van de baan ..

Wat wel de wagen zelf rijdt heel lekker .
 

Bakkertje

Forumguru
@BertjeB dat piepschuim zit er bij mij ook. Ik heb volledig elektrisch verstelbare stoelen, dus ik ga ervan uit dat daar de elektronica onder zit. Bij mijn vorige Passat zat het er niet en die had half elektrisch verstelbare stoelen.
 

hemi24

Forumguru
Zitten er geen banden met zelf-sealende eigenschap onder de auto? Dan heb je namelijk geen plaksel meer nodig… (zit ook steeds meer onder VW’s dacht ik)

Wel iets om rekening mee te houden i.g.v. winterbanden!
 
Bovenaan Onderaan