Volkswagen Up - 2013 - 415.602 km - Klokje Rond

Fleu

Lid
Over de stoelen: vorig jaar naar N-Italië v.v. gereden. Geen centje pijn (in rug of benen). Voor de goede orde: ik ben 72 jaar, 178 cm lang en 77 kg zwaar.
Over de verkeersdrempels: die benader ik immer met fluwelen voet, ongeacht welke auto. (mijn Citigo heeft overigens 15 inch lichtmetaal.) Nooit geschraap over asfalt of klachten van medepassagiers.
Over de snelheid: die is inderdaad nogal beperkt, maar voor mij geen enkel probleem - bovendien heb ik nooit haast. Ter compensatie van de matige snelheidsbeleving (én omdat ik van 'vlot sturen' houdt) stap ik nu en dan in een huurkart op het leuke (buiten)circuit in mijn woonplaats. Veel leuker dan 'vlotheid' op de openbare weg.
 

JeSko

Forumguru
"Traag en kaal"

Ja duh je test een basis Up!, Ontworpen om mensen zo goedkoop mogelijk van A-B te brengen, gelukkig maken ze zulke auto's, niet iedereen kan zich een dik voertuig permitteren en lang niet iedereen wil überhaupt een dik voertuig.
 

CharlesTucker

Forumguru
Zo, de beloofde rit van 1500 km zit erop, en de Citigo heeft me toch wel plezierig verrast. Geen blijvende schade aan de rug in ieder geval.

Qua rij-eigenschappen, het autootje ligt prima op de weg, wordt niet zweverig of zo bij hoge snelheden. We hebben aanmerkelijk harder gereden dan ik van te voren ingeschat had, 120/130 ipv rond de 100 zoals ik verwacht had. Met het 65pk motortje heeft ie uiteraard wel wat tijd nodig om daar te komen, dus even snel inhalen is er niet bij, dat moet je wel plannen. En als de weg omhoog loopt moet je wel veel geduld hebben, en kun je simpelweg beter gewoon tot boven rechts blijven. We hadden geen dakkoffer of zo, dat zou waarschijnlijk toch wel veel schelen.

In Oostenrijk heeeeel veel regen gehad, kon ie ook prima hebben, maar aan het geluid van het opspattende water in de wielkasten hoor je wel dat er weinig isolatie zit.

Kortom, het is uiteraard geen Octavia, maar het was verrassend goed te doen. Het betreft overigens een "style" uitvoering van 4.5 jaar oud, met weinig kilometers, hij wordt normaalgesproken gebruikt als boodschappenautootje.
 

JeSko

Forumguru
Geen blijvende schade aan de rug in ieder geval.

Is dat dan een maatstaf voor je wanneer je het over goede stoelen hebt? Je bent snel tevreden dan ;) het zal het karretje eens deugd gedaan hebben om eens door te blazen aan één stuk, dat van de isolatie is begrijpelijk, zelfs een Octavia vind ik daarin teleurstellend, daar merk je dat Skoda wat meer budget is/was.
 

CharlesTucker

Forumguru
Nee, dat is zeker niet de maatstaf, ik meldde het alleen omdat er eerder al wat opmerkingen over rugproblemen waren. Nu is twee dagen ook met slechte stoelen denk ik nog geen goede test, maar alles bij elkaar is het geen reisauto, maar het kan zeker wel.

En wat die isolatie betreft, ik heb zelfs het idee dat de O3 daar nog net wat minder is dan de O2, marginaal, maar toch.
 

Wullum

Actief lid
Verkeersdrempels zijn juist ook om af te remmen dacht ik….. vind de auto ook fijner hoor!

Ja dûh! Als ik echt zonder af te remmen over sommige verkeersdrempels in Zaltbommel zou zijn gereden was de betreffende Up! destijds in een baan rond de aarde geraakt.
Zijn van die drempels die niet in asfalt zijn aangelegd (jeweetwel, van die glooiende) maar in klinkerbestrating met een soort van afgeschuinde stoepranden met 30gr helling erin. Mijn destijds O2 (pre-facelift, met Dynamic onderstel) met Westfalia trekhaak knotste daar standaard met de trekhaak op de rand van die drempel als ik er overheen reed, geloof me maar dat je daarvoor wilt afremmen en er bijna stapvoets overheen gaat... Met een korte wielbasis zoals een Up! heeft een drama...
 

reeseend

Forumguru
Van de garage ook een keer een UP meegekregen als leenauto. En wat was ik blij met de keuze van onze eigen Kia Picanto(bj2016) . Bij de UP lijkt wel een vrachtwagen stuur wat erin zit en dan die versnellingsbak ......Pfff wat een minderfijne auto zeg. Dit hebben de koreanen toch beter voor elkaar. En mijn postuur is nogal fors, maar gaat best goed in de Picanto.
Ook de afwerking is vele malen beter. Motor is vergelijkbaar dus het blijft een ongeblazen 3 cilinder :)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Sommige auto's zou ik sowieso uitsluiten vanwege de naam alleen; Croma, Mokka, Picanto. Wat de laatste betreft, al scheelt het een letter, ik zou de voortdurende associatie met het volgende echt niet trekken:
 

Bijlagen

  • AHI_43545239353936303138_2_LowRes_JPG.jpeg
    AHI_43545239353936303138_2_LowRes_JPG.jpeg
    87,4 KB · Weergaven: 30

Blackciti

Senior Member
Ik heb juist een andere ervaring met mijn gechipte citigo
Heuvel af in België op de autosnelweg net de 200 op de gps aangetikt
Audi rijder gepasseerd en die zat :shocked: achter het stuur toen hij zag wie hem voorbij kwam :D
Klopt! Die van mij haalt op de snelweg ook, gemeten met GPS, 190 echte km/h, zonder storm in de rug en van een helling af. Gewoon vlakke weg. De toerenteller staat dan op 5700 rpm.
Dus zeldzaam is het niet.
 

Blackciti

Senior Member
Idd. Alles naar zijn prijs en vermogen. Ook onzin wat hij zegt over dat chippen, want in de praktijk heb je daar bar weinig aan. Het rijdt gewoon helemaal niet verkeerd, al is het maar 60 pk. En ik ben wel anders gewend natuurlijk ;).
Maar geeft wel vertrouwen naar de toekomst; de onze staat nog maar op nog geen 70 000 km
Het is normaal dat motoren na verloop van tijd vermogen verliezen, daar ontkom je niet aan. Kijk alleen maar naar de F1, waar motoren na één race zelfs tot 20 pk kwijt kunnen raken.
 

thomthomas08

Actief lid
Aangezien het al een tijdje geleden is dat dit topic is geplaatst, wil ik toch ook nog reageren. Ik heb deze Klokje Rond ook gekeken en het viel me alles mee! De Up! ziet er na ruim 4 ton nog netjes uit! Al is het dan wel een basis model. Dat hoeft natuurlijk niets uit te maken als je niet van luxe houd.
Zelf ben ik 1.95 lang. Voordat ik mijn Citigo kocht heb ik ruim 10 maanden rond gecrost in een *kuch* Citroen C1 uit 2006. Ik reed alleen maar kleine stukjes en bijna nooit lange stukken. De stoelen vond ik voor geen meter zitten. Ze waren niet eens in hoogte verstelbaar! Als ik stil stond bij de stoplichten, hoefde ik nog net niet op mijn dashboard te liggen.
Nu heb ik dan sinds eind juli dit jaar een Citigo Sport gekocht. De Citigo is van hetzelfde A segment als de C1, maar wel de meest luxe, comfortabele en ruimste auto in zijn klasse (vind ik). De stoelen zitten lekker, ook bij langere ritten. Dan heb ik het nog niet eens over alle extra luxe die ik heb in mijn Citigo. Ook rijd mijn Citigo veel zuiniger dan de C1 reed. Met de C1 reed ik minimaal 1 op 16. Met de Citigo rijd ik toch al gauw 1 op 19/20!
Ik ben zeer tevreden over mijn Citigo! Al was de VAG-3-ling mij niet vreemd omdat ons mam een Seat Mii uit 2015 had. Inmiddels hebben we deze niet meer.
Kortom, prima auto!
 
Bovenaan Onderaan