TDI is (lijkt) niet meer wat het geweest is??

Ik vind dat ik niet echt mag klagen over hoe mijn SIII 190pk TDI trekt.
Zo ver ik me kan herinneren is hij vlotter dan mijn 110pk Ibiza (TD rode I) en 130pk Leon Sport (T rode D rode I) van vroeger...


Damn.
Wat vliegt de tijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit vooral veel met de voorzichtigheid met het milieu te maken heeft. Ik bedoel als je ziet hoe erg elke auto tegenwoordig geknepen is op elk gebied. Als je alleen met een software update het vermogen van 85 naar 160pk kunt tillen heeft dat toch echt wel invloed op de beleving. Zou me niets verbazen dat hetzelfde geld voor versnellingsbakken etc.
 

Duijzer

Donateur
Het is maar net wat je voorin legt. Ik heb met m’n 2.0 Tdi RS geen klagen. 238pk/498Nm uit een 2.0 viercilinder diesel is zoals ze bij Rolls Royce zeggen ‘voldoende’…
 

hemi24

Forumguru
@Bakkertje : was dat eind jaren '80 geen 4+E bak? die zat ook in de '87 Passat Variant met 1.6D die mijn ouders vroeger hadden.

Was als het ware een overdrive: als je die inlegde en gas gaf, kon je een kan koffie zetten voordat je de snelheidsmeter zag bewegen...
 

Canon-Eye

Forumguru
@hemi24 Daar was die E- of 5e versnelling dan ook helemaal niet voor bedoeld, net zo min als de overdrive dat destijds was bij die Amerikanen. Je gebruikt de lagere versnellingen om op snelheid te komen (te versnellen dus), dan pas schakel je die E/overdrive/5 in om op constante snelheid met lagere toeren (en verondersteld navenant lager verbruik) verder te cruisen. Bij inhalen ook eerst weer even een tandje terug.

De Audi 80D die ik in 1985 nieuw kreeg, had geen 4+E bak maar een echte 5-bak waarvan de eerste 4 versnellingen kortere overbrengingen hadden, de 5e kwam ongeveer overeen met de 4e van de 4+E. Vraag me niet waarom...
Dit maakte het echter wel een verhoudingsgewijs vlotte auto, zeker in stadsverkeer en op provinciale wegen. Met heel veel plezier in rondgetuft, totdat hij na 3 jaar vanachteren in elkaar werd gebeukt. Toen kwam er een nieuw model Audi 80 1,8 benzine, ook geen straf - zij het wel een beetje tegen de zin van m'n directeur, die had me liever in een BMW3 serie of Mercedes 190 gezien. Maar die wilde ik allebei écht niet...
 
Bovenaan Onderaan