Koppeling e.d. vervangen

Vandaag heeft de koppeling het zo goed als begeven, in een keer. Reed heen nog 13 km en geen problemen, reed weg koppelingspedaal was vaag leek te blijven hangen en toerenteller schoot omhoog bij gas geven maar geen acceleratie. Als ik langzaam rijd is het allemaal niet zo'n probleem, alleen bij verkeerslicht.
1ste vraag: hoe veel kilometers kun je hier nog mee door sukkelen?
2-de vraag: is vervanging koppelingsplaat en drukgroep en etc. een beetje makkelijk karweitje? Ik heb geen brug, wel bokken en krik. Is die versnellingsbak er alleen uit te tillen??
 

Ronnie

Forumguru
Er in ieder geval niet onnodig mee doorrijden! Door het slippen van de koppelingsplaat wordt het vliegwiel (aan de motor) en de drukgroep zeer heet, wat kromtrekken van het vliegwiel tot gevolg kan hebben.

Bak moet er aan de onderzijde onderweg, dus de auto zo hoog mogelijk opkrikken/bokken zodat de bak er onderlangs uit kan.

Beide steekassen verwijderen;
Met de krik de motor ondersteunen;
versnellingsbaksteunen los, ik weet niet of er al een kantelsteun aan de onderkant van de bak zit maar deze moet dan ook los;
Schakelmechaniek moet los en de stekker van de achteruitrijlichtschakelaar;
De motor iets naar beneden laten kantelen zodat de bak onder het binnenscherm door kan;
Dan de bak van de motor losschroeven en voorzichtig van de motor trekken, ( ik ondersteunde de bak altijd met de knieën eronder) de bak zal zo'n 50-70 kg wegen.
Nadat de bak verwijderd is de 6 bouten M6 rondom de drukgroep losdraaien en verwijderen;
Nu kun je de drukgroep van het vliegwiel aftrekken/wrikken, de plaat valt vanzelf.....
Bij aanschaf van de nieuwe drukgroep en plaat ook vragen naar een prise-as dummy voor het centreren, dit scheelt een hoop ellende....
Al met al moet je er een uurtje of 3 voor uit trekken (als alles goed gaat)
Rest mij alleen nog veel succes te wensen.....
SUCCES!
 
bedankt Ronnie voor je reactie
een hele klus zie ik wel, ik denk dat ik de auto de deur uit doe
zojuist mijn nek weer uit de voegen verwrongen met iets tillen, dus geen klusje voor mij
en voor de garage heb ik geen geld
 
beste skodaforumleden, vandaag mijn skoda felicia 1.3mpi GLXi naar de sloop afgevoerd. Jammer maar er moest zoveel aan gedaan worden en met al mijn lichamelijke klachten had ik er geen zin meer in. Bedankt voor alle hulp bij de afgelopen reparaties. Groetjes, Jacques Willemen
 

Ronnie

Forumguru
Tja, de koppeling heeft het genadeschot gegeven, een complete set zal zo'n 400 euro
Kosten, dan is zo'n felicia al snel economisch total loss......
Succes met de zoektocht naar een vervanger....
 
koppelingsplaat-drukgroep set is maar 60 euro's of zo, maar ik heb jouw aanwijzingen nof eens goed gelezen en me bedacht; geef mijn portie maar aan fikkie
en bij de garage laten doen is interdesium zo'n 400 euros
 
Bovenaan Onderaan